A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének értékelése az új járművek első 5 havi forgalomba helyezéséről
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2013. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról havonta és időarányos összehasonlításban
A tények a DataHouse Kft. adatai alapján:
Tárgyhó |
Időarányos | |
2012 évhez viszonyítva |
||
Személygépjármű forgalomba helyezések: |
5010 / 9,4% | 22190 / -2,8% |
Kishaszon jármű forgalomba helyezések: |
792 / -4,8% | 3803 / -12,7% |
Motorkerékpár forgalomba helyezések: |
280 / -36,6% | 1722 / 7,3% |
Nagyhaszon jármű forgalomba helyezések: |
343 / 17% | 1380 / 30% |
A személygépjármű forgalomba helyezés Az év eleji – 2012-höz képest – jelentős visszaesés pozitív irányba fordult márciusban, és ez a folyamat folytatódott áprilisban és májusban is, vagyis éves összehasonlításban világosan látszik, hogy az elmaradás mérséklődik, most már csak 2,8% és várhatóan az év második felére az előre jelzett kismértékű növekedés meg fog valósulni.
A valóságos piaci folyamatokat az első félévi forgalomba helyezési darabszámok ismeretében tudjuk reálisan értékelni és az év végére szóló prognózist – szükség esetén – kiigazítani. Azt várjuk, hogy az első félév végére a forgalomba helyezési darabszám eléri, vagy kismértékben meghaladja a tavalyi volument. Ez némi bizakodásra ad okot az év hátralévő részére.
Továbbra is azt gondoljuk, hogy a szakma szolgáltatási színvonalának megmaradásához legalább havi 7000 új személyautó forgalomba helyezése szükséges és e mellett a szervizek kapacitásának jobb kihasználtsága. Ettől sajnos még nagyon messze vagyunk.
A kishaszon járművek forgalomba helyezése esetében 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Véleményünk szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban, azonban a csökkenés az áprilisi kisebb növekedés után májusban is folytatódott. A kishaszon járművek területén a havi 1000-1200 darab lenne az a minimum, amely a szakma minőségi színvonalát fenn tudná tartani, ettől igen messze vagyunk.
A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely az eddigi jelentősebb növekedés után májusban jelentősen kompenzált. A korábbi előrejelzésünkben kismértékű visszaesést jeleztünk, amely egyelőre – örömünkre – nem következett be éves szinten. Úgy gondoljuk, hogy az év végére valahol a tavalyi szinten áll be az értékesítés, esetleg kismértékű emelkedéssel.
A motorkerékpár piacot sújtja most már negyedik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok az év tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, a várt és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Ennek megfelelően az előrejelzésünk itt is nagyon óvatos a növekedés tekintetében. A januári értékesítési volumen a termék szezonális jellege miatt is rendkívül alacsony volt, viszont februárban, hosszú idő óta először növekedést tapasztalunk, amely a márciusi visszaesés után áprilisban, és most májusban is – nyilván a jobb időjárás beköszöntével – enyhe növekedést mutat, és az első öt hónap vonatkozásában némi előrelépést mutat. Ez azonban olyan alacsony darabszám mellett történt, amely nyilvánvalóvá teszi ennek az ágazatnak a súlyos válságát.
Általánosságban: elmondhatjuk, hogy 2008 óta drasztikusan lecsökkent kereskedői és szerviz kapacitás fenntartásához hosszabb távon a továbbra is alacsony volumenű és rossz szerkezetű (a céges piac jelentősen eltúlzott aránya) piac fennmaradása súlyos problémát jelent a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsősorban a feketegazdaság szereplői kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt, miközben a legális szakma folyamatos visszaesést és súlyos pénzügyi problémákat él meg. Ez a folyamat a foglalkoztatásra és a szolgáltatás területi ellátottságára egyaránt jelentős negatív hatással van.
MGE törekvései: jelentős erőfeszítéseket tett és tesz annak érdekében, hogy a legális kereskedelmi és javítói szakma az ügyfelek, a környezet védelme és a balesetbiztonság érdekében fennmaradjon és fejlődjön, a feketegazdaság visszaszoruljon. Törekvéseinkben fontos partnerünk az Autós Nagykoalíció.
Célunk, hogy a márkaszervizek körül kialakult alaptalanul negatív, sokszor ellenséges hangulatot hiteles és reális érték kommunikációval megfordítsuk és megmutassuk a javítóágazatban valamennyi legális résztvevő helyét és szerepét, miközben szeretnénk tovább folytatni a feketemunka elleni fellépést. Ennek érdekében indítottuk el és folytatjuk az értünkhozzá.hu kommunikációs kampányt.
Fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a mobilitás nem csak a szabad helyváltoztatás és ezzel a szabadság öröméről szól, hanem felelősségről is a többi közlekedő biztonságával és a környezettel szemben. Ennek megfelelően a mobilitással kapcsolatosan tudomásul kell venni, hogy a járművek beszerzése, fenntartása és használata a szabadság és felelősség kettősség mentén pénzbe kerül, így azok a megoldások, amelyeket sokan a feketegazdaság fokozottabb használatában látnak üdvözítőnek teljes tévutat jelentenek.
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök
Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE)
.
(Ezt a cikket 372 alkalommal tekintették meg.)