Hervé Bertrand irányításával hat évvel ezelőtt vetették papírra a Renault Trucks formatervezői központjának szakemberei az új Renault Trucks modellcsaládokról készült első rajzokat. A tervezőcsapat vezetője a bemutató előtt néhány héttel összefoglalja a hatékonyság jegyében megalkotott új járműkínálat létrehozásának történetét.

renault-new_range_design_1

Bár a Renault Trucks új kínálata már három éve végleges, az első rajzok 2006-ból datálódnak. Kezdetben Hervé Bertrand formatervezői igazgató és csapata a személyautók világából kívánt ihletet meríteni. « Nem voltunk elégedettek az eredménnyel » – idézi fel. « A személyautó-gyártás jóval rövidebb, túlságosan is rövid ciklusokban zajlik. Mi időtálló formatervet szerettünk volna, ami nem megy ki a divatból. » Nagyon hamar megjelent ugyanis a formatervezők számára az eszköz fogalma, mint alapvető fogalom: mert mi más a teherautó, mint egy eszköz a szállítók szolgálatában, amellyel a lehető leghatékonyabban szeretnék végrehajtani a megbízásokat? « A régi időkben az iparosokat az általuk használt eszközök alapján minősítették » – mutat rá Hervé Bertrand, « ezeknek az eszközöknek köszönhetően tudtak jó munkát végezni. Elsősorban a rendeltetésüknek megfelelő, funkcionális eszközök voltak ezek, ám emellett szépek és értékesek is. Ezt a szellemet kívántuk mi is visszahozni az új Renault Trucks kínálat megalkotásakor: hatékony eszköznek tekintett járműveket kínálni ügyfeleinknek, amelyekkel a lehető legnemesebb módon tudják elvégezni a szállítási feladatokat. »

A tervezők ettől kezdve olyan iparágakból és termékekből merítettek ihletet, ahol a munkaeszköz és és a hatékonyság szintén a szó eredeti értelmében jelenik meg. Az egyik példa a Leica® fényképezőgép volt. A fényképészek rendkívül nagyra becsülik, formaterve letisztult, és nincs más célja, mint hogy jól működjön és a lehető legjobb fotókat lehessen vele készíteni. A másik kiváló példa az Opinel®. A legendás kés első ránézésre roppant egyszerű és funkcionális, de mégis érződik rajta a nemesi vérvonal.

A formatervezőket a motorkerékpárok világa is megihlette, elsősorban az ötvenes évek modelljei: « Ezeken a motorokon még látható volt az alváz és a benzintank, megtervezésükkor kizárólag arra koncentráltak, hogy a funkciójukat maximálisan ellássák » – teszi hozzá Hervé Bertrand. « Ezt a felfogást át tudtuk ültetni a teherautók világába, ami vissza is köszön a megvalósult formaterven. »

renault-new_range_design_4

A teherautók világában a hatékonyság és a takarékos üzemanyag-fogyasztás fogalma közeli kapcsolatban áll. A Renault Trucks ezen a téren úttörő és piacvezető szerepet tölt be a Premium Route-tal és az Optifuel megoldásokkal, és ezt a pozíciót az Euro VI normára való áttérés során is szeretné megőrizni. Ezért az új kínálat formatervezéséhez megfogalmazott műszaki specifikációkban fontos szerepet kapott a fogyasztás. « A lehető leghatékonyabb munkaeszköznek szánt teherautó esetében a formatervezés egy olyan fülke megtervezésében valósul meg, amelynek a lehető legkisebb a légellenállása » – magyarázza Hervé Bertrand. A cél érdekében a jellegzetes fehér Renault Trucks fülkét már a tervezés kezdetétől a 12 fokkal megdöntött A oszloppal kalkulálták. A kisebb fogyasztást szolgálják az oldalsó légterelő idomok és a fényszóróprofilok is. Az összes opcionális karosszérakiegészítőt szélcsatornában tesztelték, ennek alapján határozták meg, hogy gyártásba kerül-e, vagy elvetik a tervezett darabot. « Egy olyan teherautót szerettünk volna, amelyik ugyanolyan hatékony, mint a Premium Route, és presztízsben a Magnummal vetekszik » – foglalja össze Hervé Bertrand –, « és örömmel mondhatom, hogy sikerült is! » – mondja büszkeséggel telve Hervé Bertrand.

A fülkében két különálló részt alakítottak ki: az egyik a vezetőtér, a másik a pihenésnek, kikapcsolódásnak szánt terület. A tiszta vezetési idő a sofőr teherautóban töltött idejének mindössze a felét teszi ki, a fennmaradó időben alszik, eszik, iszik, telefonál! A fülkebelsőben visszaköszön a strapabíró külső formaterv: « Mivel a sofőr sok időt tölt a fülkében, fontosnak tartottuk, hogy relaxációra alkalmas, megnyugtató színeket válasszunk ide » – mutat rá a formatervezési igazgató. « Végül a feketét és a szürke árnyalatai mellett döntöttünk, mert ezek fárasztják legkevésbé a szemet. A kellemes belső hangulatot a teherautók világában egyedülálló fénydiódás világítással fokoztuk. »

A formaterv remekül tükrözi az új Renault Trucks teherautóinak lényegét: a megbízások lehető leghatékonyabb végrehajtására rendelt eszközök. Nem rejtőznek el a szem elől, hanem vállalják rangjukat és küldetésüket. « A büszkeség megteremtésének gondolata irányított bennünket a formaterv megrajzolásakor » – szögezi le Hervé Bertrand. « Büszkeség annak, aki vezeti, büszkeség annak, akié a teherautó, büszkeség azért, hogy egy ilyen eszközzel hajthatják végre a vállalat működéséhez elengedhetetlen feladatot, az áruszállítást. »

Forrás: Renault Trucks
.

(Ezt a cikket 520 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?