E-útdíj – NiT Hungary: a bizonytalanságért komoly árat fizethetnek a vállalkozók
Az elektronikus útdíj bevezetésével kapcsolatos, év eleje óta tartó bizonytalanság és az információhiány nem csak a fuvarozói szektort, de a megbízókat is komoly nehézség elé állítja. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary számításai szerint a belföldi szállítás költségei 30 százalékkal is megemelkedhetnek, amely növekmény részbeni vagy teljes áthárítása elkerülhetetlen. Ez a többletkiadás hazai gazdaság valamennyi szektorát – ha eltérő mértékben is, de – érinteni fogja ám nem minden vállalkozás lesz képes ezt áraiban azonnal érvényesíteni. Azok a cégek pedig, amelyek nem rendelkeznek likvid tőkével az átmeneti időszak áthidalására fizetésképtelenné válhatnak.
A NiT Hungary, Magyarország legnagyobb közvetlen taglétszámával rendelkező fuvarozói érdekvédelmi szervezete már tavaly megkezdte tagsága felkészítését a merőben új piaci környezet okozta változásokra. Az 1-3 gépkocsival dolgozó mikrovállalkozások és a jelentős flottával rendelkező cégek is egyaránt nehezményezik, hogy csak a sajtóból tájékozódhatnak a szabályozás részleteit illetően és nem csak ők maguk, de megbízóik sem tudják költségeiket előre tervezni. Ez egy olyan piaci szegmensben, ahol jellemzően hosszabb távú szerződések is születnek komoly hátrányt és veszteséget jelent. Aggasztó, hogy a rendszer indulása előtti hónapokban nem ismertek a pontos díjtételek és a sajtóban megjelenő kormányzati nyilatkozatok is csupán intervallumokat határoznak meg. Új elemként került a törvényjavaslatba a napszakonként, naptípusonként és évszakonként történő differenciálás is, amely részleteinek ismerete nélkül a fuvarok hosszú távú tervezése is bizonytalanná válik.
A NiT Hungary továbbra sem vitatja, hogy hazánk közúti infrastruktúrája szempontjából nem fenntartható helyzet, hogy a környező országok közül nálunk kell messze a legkevesebbet fizetni annak használatáért. Egyetért azzal is, hogy az infrastruktúra fejlesztéséért és a közutak fenntartásáért a használók fizessenek, ahogy az sem kérdéses, hogy a tehergépjárművek környezeti terhelése jóval nagyobb, mint a személyautóké. Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy egy belföldi közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig 1-2 százalékot kitevő úthasználati díj a bevezetés után az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz. A nem, vagy csak részben áthárítható költségek, mint a telephely és felrakodás helyszíne közti távolság, vagy az üresjáratok díja sok vállalkozást taszíthatnak majd a csőd szélére.
Az Ipartestület más érdekvédelmi szervezetekkel közösen egy olyan versenyképesség javító csomagot dolgozott ki tavaly, amely segítheti a hazai vállalkozók talpon maradását. A NiT Hungary amellett, hogy továbbra is szorgalmazza ennek elfogadását, kéri a kormányzatot, hogy adjon haladéktalanul tájékoztatást a várható díjtételekről és a kedvezmények rendszeréről, valamint az ellenőrzés technikájáról, kikerülhetetlenségéről, továbbá az úthasználatarányos díj megfizetésének eszközeiről.
Ide kattintva elérhető az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló törvényjavaslat >>
Forrás: Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary
.
(Ezt a cikket 351 alkalommal tekintették meg.)