DAF Hírek Járműtechnika Márkahírek

A PACCAR MX-11 motor maximális teljesítményt és hatékonyságot nyújt

Vadonatúj generációjú motort mutatott be a DAF Trucks, 10,8 liter összlökettérfogattal, illetve 290 és 440 lóerő közötti teljesítménykínálattal. Az új, legkorszerűbb műszaki színvonalat képviselő PACCAR MX-11 motor kompakt felépítésű, és optimális üzemanyag-hatékonyságot, kis tömeget, valamint alacsony zajszintet nyújt, kiváló teljesítménnyel, illetve maximális megbízhatósággal társulva. A DAF Trucks által Eindhovenben kifejlesztett, illetve majd itt is készülő új PACCAR MX-11 motor a tervek szerint 2013 őszén kerül sorozatgyártásba, és az új, Euro 6-os DAF CF-ben, valamint XF-ben teljesít majd szolgálatot.

„Az új PACCAR MX-11 motor tökéletesen követi azt a trendet, hogy egyre kisebb összlökettérfogat mellett egyre nagyobb hatékonyságot érjünk el.” – magyarázta Ron Borsboom, a DAF Trucks igazgatótanácsának termékfejlesztésért felelős tagja. „A 11 liter összlökettérfogat ideális méret 290-440 lóerő teljesítmény eléréséhez az Euro 6 norma teljesítése és megbízható egylépcsős turbófeltöltés alkalmazása mellett. A PACCAR MX-11 motor tervezését tiszta papírlapról kezdtük. Legfőbb fejlesztési követelményekként a nagy teljesítményt, a kis tömeget és üzemanyag-fogyasztást, a maximális megbízhatóságot, illetve tartósságot, valamint a kimagasló üzemidőt határoztuk meg. Az új PACCAR MX-11 motor szervizintervalluma akár a 125 ezer kilométert is elérheti.”

Két felülfekvő vezérműtengely

A PACCAR MX-11 motorblokkja teljesen új tervezésű. Erős gömbgrafitos öntvényből készül, függőleges bordákkal megerősítve a maximális szilárdság és alacsony zajszint érdekében. Akárcsak a 12,9 literes PACCAR MX-13 motor esetében, a lehető legtöbb funkciót integrálták a megbízhatóság és a tartósság maximalizálásához. Például a hűtőfolyadék-járatokat a hengertömb öntvénye már eleve magában foglalja és a közös nyomócsöves rendszer nyomását előállító két szivattyú is a blokk szerves része. A vezérmű tokozását és a forgattyúház-szellőzés előleválasztóját szintén a motorblokk foglalja magában.

Az új, hengerenkénti négyszelepes, a szívócsonkot is magában foglaló hengerfej legfontosabb jellemzője a két felülfekvő vezérműtengely. „Ez a felépítés jelentős előnyöket nyújt.” – magyarázta Ron Borsboom. „Először is, praktikusabban és robusztusabban alakítható ki a szelepeket működtető mechanizmus, ami fokozza a tartósságot. A hengerfej is rendkívül masszív, ennek révén megnövelhettük a csúcsnyomás értékét, méghozzá nagyobb tartalékok mellett; ezek pedig kulcsfontosságú tényezők a tartósság, a megbízhatóság és a hatékonyság növelésében. A közvetlen szelepvezérlés is kedvezően befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást a veszteségek csökkentésével. Továbbá a két felülfekvő vezérműtengely azt is biztosítja, hogy az integrált MX motorfék kimagasló fékteljesítményt nyújtson: kiváló, 320 kilowatt teljesítményének több mint 70 százalékát már kis fordulatszámon (1500 1/min) leadja. A felülfekvő vezérműtengelyek ezenkívül a tömeget is csökkentik. A vezérműtengelyek üregesek lehetnek, mivel a befecskendező rendszert egy külön (FIE – üzemanyag-befecskendező berendezés) bütyköstengely hajtja, 15 kilogramm megtakarítását eredményezve.”

Közös nyomócsöves befecskendezés és változó geometriájú turbófeltöltő

Az új MX-11 motor ugyanazt a fejlett, közös nyomócsöves rendszert alkalmazza, mint a PACCAR MX-13 erőforrás, azonban a vezérlőprogramot az adott motorhoz igazítják. A közös nyomócső akár 2500 bar befecskendezési nyomás használatát is lehetővé teszi, továbbá elő- és utóbefecskendezésre, illetve ezek kombinációjára is alkalmas. Ez az üzemanyag finomabb porlasztását és az égési folyamat optimalizálásának számos további lehetőségét eredményezi a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátás és zajszint, valamint a lehető legjobb üzemanyag-hatékonyság elérése érdekében. Ezáltal a kipufogógáz hőmérséklete is hatékonyabban szabályozható, így a motor optimálisan együttműködhet a kipufogógáz-utánkezelő rendszerekkel. Továbbá változó geometriájú turbófeltöltőt (VTG) alkalmazunk, hogy a motor mindig és a teljes fordulatszám-tartományában a legjobb turbóbeállítással működhessen, maximális teljesítményt nyújtva. Az EGR-rendszer rendkívül kompakt felépítésű, és úgy tervezték meg, hogy a kipufogógázok és a töltőlevegő tökéletes elegyét biztosítsa. Mindezeket a folyamatokat három alkatrész vezérli optimálisan és pontosan: a pillangószelep, a VTG turbófeltöltő és az EGR-szelep. A kompakt felépítés szintén a PACCAR MX-11 motor kulcsfontosságú jellemzője, így ideális a DAF CF számára.

Kipufogógáz-utánkezelés az Euro 6 teljesítéséhez

A szigorú Euro 6 károsanyag-kibocsátási norma teljesítéséhez a DAF különféle kipufogógáz-utánkezelési eljárásokat alkalmaz, mint például SCR-katalizátort és aktív részecskeszűrőt. „Akárcsak a 12,9 literes PACCAR MX-13 motor esetében, a cél nem csupán a megfelelő kipufogógáz-összetétel elérése, hanem a részecskeszűrőben a megfelelő hőmérséklet biztosítása is.” – magyarázta Borsboom. „Az alapelv az, hogy a lehető legnagyobb mértékben passzívan tisztuljon a részecskeszűrő azáltal, hogy a motor ideális körülményeket teremt ehhez. Ezért láttuk el hőszigeteléssel a leömlőcsonkot és a kipufogórendszer többi kulcsfontosságú elemét. Ha mindezek ellenére a jármű sajátos üzemelési körülményei következtében mégis túl alacsony szintre csökkenne a kipufogógázok hőmérséklete, a motor aktív regenerációt hajt végre. Ehhez egy hetedik befecskendezőt építünk be a turbófeltöltő és a részecskeszűrő közé a kipufogócsőbe. Ez üzemanyagot fecskendez az oxidációs katalizátorba, hogy pontosan a megfelelő hőmennyiséget biztosítsa. Az SCR-katalizátort is úgy alakították ki, hogy optimális hőmérsékleti viszonyokat tartson fenn. Fejlett felületi bevonatának köszönhetően igen széles hőmérséklettartományban nyújt maximális teljesítményt, ezáltal a motor optimálisan, a leghatékonyabb módon üzemelhet.”

A hatékonyság maximalizálása mellett a jármű kimagasló üzemideje is fontos szempont volt a kipufogógáz-utánkezelő rendszer kifejlesztésekor. A PACCAR MX-11 motor stabilan kicsi olajfogyasztásának köszönhetően a tehergépkocsi üzemeltetésétől függően akár 500 ezer kilométert is elérhet a részecskeszűrő tisztítási intervalluma. Szintén egyedülálló megoldás, hogy az SCR-katalizátor és a részecskeszűrő egymástól külön, az alváz két oldalán is elhelyezhető, ami akkor fontos, ha darus felépítmény esetén oldaltámaszokkal vagy konténerrögzítő forgózárakkal szerelik fel a tehergépkocsit.

Számos innováció

Az új PACCAR MX-11 motor számos innovációt vonultat fel, mint például az egyetlen sokbordás ékszíj és a közbenső hajtás nélküli, közvetlenül a főtengelyre erősített hűtőventilátor – ezek csökkentik a karbantartási költségeket, fokozzák a megbízhatóságot és mérséklik a tömeget, illetve az üzemanyag-fogyasztást. Az optimális üzemanyag-hatékonyság eléréséhez kiemelt figyelmet szenteltek a káros veszteségek minimalizálásának a fejlesztés során. Így például a motor új hűtőfolyadék-szivattyúja kétfokozatú elektromágneses tengelykapcsolót alkalmaz az optimális hatékonyság érdekében. A jármű lassításakor pedig az intelligens vezérlésű légsűrítő maximális nyomásra feltölti a levegőrendszert, ezáltal sík úton haladva gyakran kikapcsolva maradhat. Továbbá a lehető legnagyobb megbízhatóság és a tartósság érdekében az elektromos vezetékkötegek csatlakozásait védőtokozással látják el. A generátort és a légkondicionáló kompresszorát egyetlen egységként szerelik a motorra, míg a beépített fűtéssel és automatikus vízleválasztóval ellátott üzemanyagmodult közvetlenül a motorra erősítik fel a maximális védelem érdekében. Az olajmodul beépített olajszűrővel és olajhűtővel rendelkezik, ez utóbbi rozsdamentes acélból készül, így még robusztusabb.

Mellékhajtások nagyobb választéka

A PACCAR MX-11 motorhoz a mellékhajtások széles kínálata áll majd rendelkezésre. A hátsó oldalon a szokásos, egy óra irányában elhelyezett mellékhajtóműn kívül egy 11 óra irányában felszerelt mellékhajtómű is rendelhető lesz, 250 newtonméter nyomatékkal. Szintén új opció a közvetlenül a motorra szerelt generátor, elsősorban hűtőfelépítmények számára. Az automatikus feszítőkkel ellátott egyetlen sokbordás ékszíj megbízhatóan működteti ezt a folyadék- vagy léghűtésű Frigoblock generátort, ami a javítási és karbantartási költségekre is előnyösen hat. Mivel a generátort közvetlenül a motorra szerelik fel, nem csökken a kiváló szabad hasmagasság. Ráadásul a motor elülső felén egy hidraulikus szivattyú meghajtása is lehetséges.

Elosztó és nehézsúlyú fuvarozás

Az új, 10,8 literes, Euro 6-os PACCAR MX-11 motor 2013 nyara után kerül sorozatgyártásba, nem kevesebb mint öt különféle teljesítményszinttel két fő alkalmazási terület számára. A 210 kW/290 LE, 240 kW/330 LE és 271 kW/370 LE teljesítményű változatok rendre 1200, 1400, illetve 1600 Nm nyomatékkal (1000–1650 1/min fordulatszámon) tökéletesek városi, regionális és belföldi elosztó feladatokhoz. A nehézsúlyú alkalmazásokhoz pedig a 291 kW/400 LE és a 320 kW/440 LE teljesítményű kivitelek állnak rendelkezésre, 1900 és 2100 Nm nyomatékkal (1000–1450 1/min fordulatszámon).

Kis fordulatszámon kifejtett nagy nyomatékával, kimagasló üzemanyag-hatékonyságával, piacvezető megbízhatóságával és a mellékhajtóművek még szélesebb választékával az új PACCAR MX-11 motor az egyik legfontosabb erőforrás lesz a sokoldalú CF típus számára, amelynek új, Euro 6-os generációja áprilisban mutatkozik be. A PACCAR MX-11 motor ezenkívül az Euro 6-os DAF XF kínálatának is értékes tagja lesz. A 10,8 literes PACCAR MX-11 erőforrás üzemanyag-fogyasztása átlagosan akár további három százalékkal is kisebb lehet a már jelenleg is rendkívül üzemanyag-hatékony, 12,9 literes PACCAR MX-13 motorénál, míg a több mint 180 kilogrammal kisebb tömeg további lehetőségeket kínál a hatékonyság fokozására, különösen az ömlesztett áruk, illetve folyadékok szállítása terén.

Forrás: DAF
.

(Ezt a cikket 359 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .