A gázüzemű motorok legnagyobb előnye a kis zaj- és károsanyag-kibocsátás. Hollandiában a gázüzemű tehergépkocsik a rendes munkaidőn kívül is kaphatnak behajtási engedélyt olyan városi területekre, ahonnan a normál dízelüzemű járművek ki vannak tiltva. Egy holland logisztikai vállalat négy folyékony gázzal működő tehergépkocsit üzemeltet a Benelux országokban történő áruszállításra.

A földgáz közkedvelt üzemanyag, mert viszonylag tisztán ég, illetve szivárgás esetén biztonságosabb a benzinnél és dízelolajnál. A legtöbb jármű eddig sűrített földgázt (CNG) használt, amely azt jelenti, hogy a gázt eredeti térfogatának nagyjából egy százalékára sűrítik. Ezzel szemben a cseppfolyósított földgáz (LNG) esetében a folyékony halmazállapotú gázt alacsony hőmérsékleten tárolják, miközben energiatartalma magasabb, mint a CNG-é. A földgázt nagyobb távolságokra már régóta cseppfolyósított formában szállítják, például kontinensek közti, tengeren történő szállításnál.

A holland D.J. Middelkoop & Zn. Duiven B.V. vállalat először egy évvel ezelőtt tesztelt egy Scania LNG járművet. Az LNG üzemanyaggal nagyjából háromszorosára nő a jármű hatótávolsága a CNG-hez képest.  A tehergépkocsi vezethetőség és teljesítmény tekintetében annyira kedvező eredményeket mutatott, hogy a Middelkoop Duiven megvásárolt négy Scania LNG-üzemű autót.

Ezek a földgáz-üzemű járművek megfelelnek a jelenlegi legszigorúbb európai szabályozás (EEV) által előírt károsanyag-kibocsátási normának. Mindezek mellett a tehergépkocsik csendesek – a zajszint kevesebb, mint 72 dB(A) –, így megkapták a Holland Autóipari Szövetség alacsony zajkibocsátásról szóló PIEK QuietTruck (csendes tehergépjármű) elnevezésű bizonyítványát, amelynek eredményeképpen a normál munkaidőn kívül is behajthatnak bizonyos városi területekre.

A járművek mindegyike az alacsony fellépőjű, a gyakori ki- és beszállást megkönnyítő P-típusú fülkével, LED nappali világítással és retarderes Allison automata váltóval rendelkezik. A kilencliteres LNG motorok 310 lóerősek, amelyek már alacsony fordulatszámon is elegendő nyomatékot biztosítanak. A motor teljesítménye megegyezik a hasonló karakterisztikájú dízelmotorokéval.

Az LNG tárolására a tehergépkocsik duplafalu rozsdamentes fémtankkal szereltek. Ezen járművek hatótávolsága – a dupla üzemanyagtartálynak köszönhetően – nagyjából 750 kilométer, ami több, mint amire a Middelkoop Duiven-nek a Benelux államok területén végzett szállítási feladataihoz szükséges.

Mivel az LNG csak alacsony hőmérsékleten marad folyékony halmazállapotú, ezért az üzemanyagtartályok dupla szigetelésűek. A tartály falai között található szigetelő- és vákuumréteg segítségével a lehető leghosszabb ideig fenntartható az üzemanyag alacsony hőmérséklete. Az üzemanyagtartályok biztonságosságát a brit Lloyd’s biztosítótársaság minősítette és akár az 5G-nek megfelelő erőnek is képesek ellenállni. Ez az első négy LNG-minősítést szerzett Scania tehergépkocsi.

A Middelkoop Duiven a Benelux országokban működő független logisztikai szolgáltató vállalat, amely a kiskereskedelmi szektor részére vállal egy napon belüli szállításokat. A vállalat számára fontos a szén-dioxid kibocsátás csökkentése, a tisztább üzemű járművek használata, valamint a tudatos üzemanyag-felhasználás.

Forrás: Scania
.

(Ezt a cikket 227 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?