Baleset-megelőzés Ellenőrzések Hírek Rakományrögzítés Szervezetek hírei

NKH: Nem a bírságolás, hanem a megelőzés a cél – A rakományrögzítésre összpontosítottak az összehangolt közúti ellenőrzési akcióban

A közlekedésbiztonság érdekében kiemelt szerepet kap a rakományrögzítés ellenőrzése a TISPOL (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) és ECR (Euro Control Route) közös európai akciói során. Erre fókuszált a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a megyei közlekedési felügyelőségek és a rendőrség közös, összehangolt közúti ellenőrzése is február 12-14. között. A cél nem a bírságolás volt, hanem a figyelem felkeltése a rögzítés fontosságával kapcsolatban.

Fotó: NKH

„Két öttonnás acélkocka szabadult el ”, „teherautóról beton elemek estek az úttestre”, „vascső/farönk zuhant le a kamionról”- ilyen és ehhez hasonló hírekkel rendszeresen lehet találkozni a híradásokban. De nem kell túl sokat autóznunk a hazai utakon ahhoz, hogy szabálytalanul rögzített rakományt lássunk vagy rosszabb esetben annak maradványaival találkozzunk vezetés közben. A rakomány nem megfelelő rögzítése akár végzetes következményekkel is járhat.

– Azt mindenki beláthatja, hogy a közlekedés biztonságának érdekében mennyire fontos, hogy a rakomány bármilyen elmozdulását megakadályozzuk. Azt is tudjuk, ha a rakomány elcsúszott, leesett vagy kiömlött, akkor már baj van és a helyreállítás költségei nagyságrendekkel meghaladhatják a megfelelő megelőző intézkedésekre fordított erőforrásokat – hívta fel a figyelmet Mikulás Róbert.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság Jármű Módszertani Főosztályának vezetője elmondta: a rögzítés számításának módjában a különböző tagállamok eltérnek. A rögzítéssel kapcsolatban létezik nemzetközileg elfogadott szabvány, de természetesen a KRESZ is szabályozza. ( „A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról,… hogy a rakomány egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa , úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék”)

A közlekedési hatóság – felismerve a rakományrögzítés hiányosságaiban rejlő baleseti kockázatokat – kezdeményezte a megfelelő, hatékony szankciórendszer kialakítását. Ahhoz, hogy az ilyen járművek száma, és ezek baleseti kockázata csökkenjen, gyakran a több százezer forintos bírság kiszabása is indokolt.

A FEBRUÁR 12-14. KÖZÖTTI ORSZÁGOS TISPOL AKCIÓ EREDMÉNYEI:

Az ellenőrzés időtartama alatt összesen 1379 járművet ellenőriztek a hatóság ellenőrei. (Belföldi személyszállító: 35 db, külföldi személyszállító: 10 db. Belföldi áruszállító 981 db, külföldi áruszállító: 353 db.)

A rakományrögzítési szabályok betartására vonatkozóan összesen 814 járművet vizsgáltak meg, 22 esetben állapítottak meg valamilyen szabálytalanságot a hatóság ellenőrei. Tizenkét esetben történt rendőri intézkedés, tíz esetben a járművezetőt figyelmeztetésben részesítették, aki a hibát a helyszínen kijavította.

Összességében az 1379 járművön 3587 ellenőrzést hajtottak végre (többek között pihenőidő, veszélyes áru, környezetvédelmi- és közlekedésbiztonsági ellenőrzés.) A felderített szabálytalanságok száma összesen 129; belföldi személyszállítók esetében 10, külföldieknél 6; a belföldi áruszállítóknál 89, a külföldieknél pedig 24. A hatóság ellenőrei 284 esetben éltek intézkedéssel: 23 esetben a szóbeli figyelmeztetést alkalmaztak, 47 járművet kellett műszaki vizsgára berendelni, a határon történő belépést 13 esetben tagadták meg, 37 esetben a szabálytalanság azonnali megszüntetésére adtak ki utasítást, 80 esetben pedig közigazgatási bírságot kezdeményeztek.

A TISPOL ellenőrzések hátteréről

A TISPOL (European Traffic Police Network) 16 éves múltra tekint vissza. Létrehozásáról az Európai Közösségek Bizottságának kezdeményezésére az EU tagállamok fővárosai közlekedésrendészeti vezetőinek találkozóján, 1996. márciusában döntöttek. A magyar közlekedésrendészet 2004. májusa óta a TISPOL teljes jogú tagja, s 2005. márciusától vesz részt a nemzetközi közúti ellenőrzésekben.

A TISPOL egyik legjelentősebb, de mindenképpen legreprezentatívabb, a közlekedők széles körét érintő tevékenysége a nemzetközi közlekedésrendészeti ellenőrzések szervezése és végrehajtása. Ezek az ellenőrzések Európa területének jelentős részére kiterjednek. A TISPOL Műveleti Csoport (Operational Group) éves munkaterve alapján szervezett nemzetközi kampányok jellegzetessége, hogy azokat a tagállamok rendőri szervei egy időben, s azonos céllal hajtják végre. Évente általában kilenc nemzetközi ellenőrzés szervezésére kerül sor, melyek témaköréről és időpontjáról a tagállamok képviselői a TISPOL tárgyévet megelőző tavaszi találkozóján döntenek.

Az ellenőrzések alapvetően az olyan jogsértő járművezetői magatartások ellen irányulnak, melyek a legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot rejtik Európa útjain.

Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH)
.

(Ezt a cikket 955 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .