A szállítmányozók egyre inkább vámkezességre kényszerülnek

Elmar Wieland, a Schenker ausztriai és délkelet-európai üzletágának vezérigazgatója ezt problémásnak ítélte a Verkehrnek adott nyilatkozatában.

Ez az év nehéz, és a következő sem lesz könnyebb. Elmar Wieland szerint a közúti és vasúti forgalomban nehezek a feltételek. Pontosabban főleg a forgalom növekedése problémás a Bécsből menedzselt Schenker-országokban, Ausztriától kezdve egészen Törökországig. A piacok igen változékonyak, a szállítmányozási ügyfelek gyakorlatilag csak egyik hétről a másikra terveznek előre, kisebb megrendeléseket adnak és alapvetően óvatosabbak lettek, legalábbis a Schenkernek ez a benyomása.
Már rég a múlté a tervezhetőség. Ennek dacára a Schenker jövőre új szoftvercsomagot vezet be a közúti szállítások optimális lebonyolítására. Prágában már fel is építettek egy új terminált, melyet 2013-ban helyeznek üzembe, Szerbiában pedig ugyancsak jövőre nyitnak új terminált.

Wieland rossznak tartja, hogy Ausztriában szinte egyáltalán nem lehet közlekedéspolitikáról beszélni, például nem történt egyeztetés az úthasználati díjak kialakításakor. Holott a szállítmányozók alapvetően nincsenek az úthasználati díjak ellen, de sokkal jobb lenne a közlekedésgazdasággal való együttműködés, ha az ilyen eljárások előtt egyeztetnének velük.

Wieland kezdeményezte a minisztériumban, hogy a közlekedési kormányzat felelőseivel közösen, konstruktívan vitassák meg az aktuális kérdéseket, de kezdeményezése eddig süket fülekre talált. Kerekasztal-beszélgetés formájában lehetne megvitatni olyan kérdéseket, mint a tiroli éjszakai közlekedési tilalom, vagy azt, hogy a minisztérium olyan vállalatra ruházza a „független validálási jogot”, melynek anyavállalata más szállítmányozók versenytársa, ami által esélyegyenlőtlenség jön létre, és ettől keserű szájíze lesz az osztrák szállítmányozóknak.

Wielandot az is aggodalommal tölti el, hogy a szállítmányozók egyre inkább vámkezességre kényszerülnek, ami például a harmadik országokra vonatkozó elvámolásokat gyakorlatilag lehetetlenné teszi. Ez év elején a közlekedési minisztérium 4200 vámeljárásnál drasztikus megszorításokat tett. Például a Svácjból Ausztrián keresztül Németországba történő áruszállítások vámeljárása a szállítmányozók számára nagy kockázatot jelent, mert kezeskedniük kell azért, hogy a címzett tisztességesen megfizeti a kereseti adót, azaz a behozatali forgalmi adót. A Schenkernél gyakorlatilag 2012 eleje óta tabunak számítanak az ilyen vámügyletek, eltekintve néhány nagy ügyféltől. A Rail Cargo Austria szanálása körüli aktuális eszmecserét Wieland pozitívnak tartja, mert szerinte most legalább szembenézünk a valósággal. Személyes véleménye szerint jó kezdeti megoldás lenne az RCA szanálásához, ha megszabadulnának a darabáru üzletágtól.

Forrás: DB Schenker Hungary
.

(Ezt a cikket 314 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?