Volvo Trucks: Ütközőpályán, baleseti statisztikákkal

Minden idők legbiztonságosabb teherautója még több munkát jelent a Volvo Trucks saját baleseti szakemberei, a Balesetkutató Csapat számára. Ez talán furcsán hangzik, de tökéletesen ésszerű, figyelembe véve az utat a vállalat végső céljához: ne történjenek balesetek Volvo teherautók részvételével.

A Volvo új FH típusában több évnyi statisztikai adat és valós baleseteknél szerzett tapasztalat alakult át funkciókká és rendszerekké, amelyek együttesen alkotják azt, amit ma a világ legbiztonságosabb teherautójának nevezhetünk.

A Balesetkutató Csapat (ART) küldetése világos: statisztikák kialakítása, amelyek alapul szolgálnak a Volvo teherautó biztonsági innovációihoz. Jelenleg több mint 1600 baleset szerepel az adatbázisban, amely így a legnagyobb a teherautó-iparban.

„Az általunk szolgáltatott adatokat, például, hogy hányan és miért hajtanak le az útról éjszaka Európában, a Volvók biztonsági funkcióit fejlesztő szakértők elemzik, és biztos alaphoz jutnak az elkövetkező teherautó-generációk innovációihoz” – magyarázza Karsten Heinig, az ART igazgatója.

A Volvo új FH típusában több évnyi statisztikai adat és valós baleseteknél szerzett tapasztalat alakult át funkciókká és rendszerekké, amelyek együttesen alkotják azt, amit ma a világ legbiztonságosabb teherautójának nevezhetünk.

Ezért a világ legbiztonságosabb teherautója az új Volvo FH

SOFŐRVÉDELEM A szélvédő laminált, és ragasztással rögzül a helyére, ami azt jelenti, hogy erősíti a fülke szerkezetét, stabilabbá teszi azt, és megakadályozza, hogy ütközéskor kiugorjon az üveg. Vészkijáratként immár a tetőablak szolgál, amely a hozzá tartozó kalapáccsal bezúzható.

JOBB KILÁTÁS A tükörház kisebb. Az A-oszlopok vékonyabban, de megtartották stabilitásukat. Az oldalsó ablakok alsó széle hátulról előre lefelé ível.

ÜTKÖZÉS FIGYELMEZTETÉSEgy radarrendszer, amely felismeri a mozgó és álló tárgyakat, és figyelmeztetést küld, például a kivetítő kijelzőn (HUD) keresztül.

DINAMIKUS FÉNYSZÓRÓK A fényszórók fénykévéjét a kormánykerék vezérli, követve az új kanyarulatait, jobb kilátást biztosítva kanyargós úton haladva.

VAS/SOS GOMB Egy gomb a fülkében, amellyel műszaki probléma vagy vészhelyzet esetén elérhető a VAS (Volvo Action Service).

TOVÁBBFEJLESZTETT ÚTTARTÁS Az úttartás tovább finomult, és biztonsági előnyöket kínálva hozzájárul a nyugodt vezetéshez.

Eléggé ellentmondásos, hogy a Balesetkutató Csapat munkája jelentősen növekedni fog a Volvo új teherautójának bemutatásával. Számos olyan új biztonsági jellemzővel ruházták fel, amelyek kutatási szempontból különösen érdekessé teszik.

„Itt, az ART-nél legalább egy évig nyomon követünk majd minden kis eltérést és balesetet, hogy lássuk, hogyan viselkedtek a járművek és járművezetők közvetlenül azt megelőzően, hogy baleset történt vagy történhetett volna. Mindent szeretnénk megtudni arról, hogy aktív biztonsági funkcióink hogyan reagálnak valós körülmények között, és miként segítenek a járművezetőknek a súlyos balesetek elkerülésében” – magyarázza Karsten Heinig.

A biztonsági kutatás az egész iparág számára rendkívül fontos területté vált. Egyértelmű trend, hogy a gyártók más érintettekkel közösen együttes erővel dolgoznak a biztonságosabb közlekedésért, nagyobb figyelmet fordítva az aktív biztonsági rendszerekre – vagyis olyan műszaki rendszerekre, amelyek a balesetek elkerülése érdekében lépnek működésbe, szemben a korábbi állásponttal, amikor a jármű passzív biztonságát javító, vagyis a teherautó fülkéjében lévő utasok biztonságát szolgáló termékjellemzőkre fordították a legtöbb forrást.

Carl Johan Almqvist és Karsten Heinig egyetértenek abban, hogy az ART kutatása a világ legbiztonságosabb teherautóját eredményezte, a Volvo FH-t.

A járművezető viselkedését egyre gyakrabban veszi figyelembe az ART, és ez lehetővé teszi a csapat számára, hogy szakértelmével hozzájáruljon a viselkedésalapú biztonság fejlesztéséhez. Ennek alapja a járművezető figyelmének felhívása vezetési stílusára, támogatás és továbbképzés biztosítása mellett.

„Ha gazdaságosabban vezet, a balesetek száma drasztikusan csökken. Ennek oka, hogy egyszerűbben okosabb járművezetővé válik, aki előre tekint és gondolkodik, így menet közben nem érik váratlanul a dolgok. A Volvo célja a járművezetők támogatása, és segíteni nekik, hogy felkészültebbek legyenek a forgalomban – nem átvállalva a járművezető felelősségét. Ennek eléréséhez jobb megváltoztatni a járművezetők viselkedését, mint elárasztani őket biztonsági rendszerekkel” – magyarázza Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.

A túlságosan sok biztonsági rendszer ugyanis hátrányokkal is jár. Karsten Heinig és Carl Johan Almqvist szerint lehetséges lenne egy olyan teherautó, egy fejlett technológiával telepakolt jármű megalkotása, amely sosem keveredik balesetbe. Ám ez drága lenne. Ráadásul egy ilyen „dajka teherautóban” a járművezető egyszerűen úgy érezné, hogy mindig figyelik. Egy ilyen rendszer továbbá még zavarná is a járművezetőt a folyamatos csipogásával és villogásával.

„Kihívásaink egyike egy olyan integrált, egymással összeköttetésben álló figyelmeztetési stratégiával rendelkező biztonsági rendszer megalkotása, amely logikus és intelligens, egyetlen rendszerként érzékelhető, és minden egyes helyzetben a legfontosabb tényezőről küld figyelmeztetést” – mondja Carl Johan Almqvist.

Szöveg: Sofia Eriksson
Fotó: Christer Ehrling

Forrás: Volvo Trucks – Globetrotter Magazin
.

(Ezt a cikket 512 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..