A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2012. októberi és első tíz havi új gépjármű forgalomba helyezési mutatókról
A 2012. év október hónapjában a személygépjármű piac annak ellenére fejlődött 2011 októberéhez képest 15%-ot, hogy ez év októberében jóval kevesebb munkanap állt rendelkezésre. Az első tíz hónap összesített adatai összességében továbbra is 16% többlet forgalomba helyezést mutatnak 2011 évhez viszonyítva. Előrejelzésünk szerint az év végére a piac növekedése meghaladja a 2011. évi szintet, és hónapról hónapra pozitív trendet mutatva végül is 10% feletti növekedést fog hozni 2012-ben.
Az első tíz hónap alapján óvatos örömmel látjuk, hogy a trend – kisebb botlásokkal – a kilábolás felé mutat akkor is, ha a volumen még mindig messze alatta marad annak, ami a szakma fenntartásához a jelenlegi formában elegendő lenne. Az új személyautó értékesítés mintegy 70%-a céges vásárlás, így a kereskedelem számára fontos magán vásárlók továbbra sem kerültek elő. Mivel a céges gépjármű piac fokozottan Budapestre koncentrálódik, a vidéki márkakereskedők helyzete rendkívül nehéz, mert az általuk értékesített volumen nagyon alacsony, sok helyen a heti egy darabot sem éri el.
Szükségesnek és elengedhetetlennek látjuk, hogy kedvező, biztonságos finanszírozási termékek kerüljenek a piacra annak érdekében, hogy az értékesítés stabil és jelentősebb növekedésnek indulhasson.
A kishaszon jármű piac emelkedési trendje októberben is csökkenést mutat, ami 10%. Az első tíz hónapban összesen a kishaszon jármű piac mintegy 6% emelkedést ért el. A kialakult trend alapján, az év végén a tavalyi forgalom körüli számokat várjuk.
A nagyhaszon jármű piac a tavalyi jelentős növekedése októberben 28% visszaesést mutat, ami a piac telítődését jelzi az elmúlt hosszú időszak folyamatos fejlődése után. Éves összehasonlításban ez a szegmens még mindig valamivel a tavalyi nagyon jó év felett teljesít. Év végére az előre jelzett minimális éves visszaesés várható.
Datahouse Kft. által közzétett forgalomba helyezési adatok:
Október |
2012 |
2011 |
2010 |
Különbség |
Különbség |
||
2012 – 2011 |
% |
2012 – 2010 |
% |
||||
Személygépjármű |
4047 |
3511 |
3672 |
536 |
15.3% |
375 |
10.2% |
Kishaszon jármű |
843 |
934 |
823 |
-91 |
-9.7% |
20 |
2.4% |
Busz |
2 |
2 |
18 |
0 |
0% |
-16 |
-88.9% |
Nagyhaszon jármű |
302 |
421 |
283 |
-119 |
-28.3% |
19 |
6.7% |
Motorkerékpár |
107 |
94 |
85 |
13 |
13.8% |
22 |
25.9% |
Összesen |
5301 |
4962 |
4881 |
339 |
6.8% |
420 |
8.6% |
Jan-Okt |
2012 |
2011 |
2010 |
Különbség |
Különbség |
||
2012 – 2011 |
% |
2012 – 2010 |
% |
||||
Személygépjármű |
43369 |
37323 |
36181 |
6046 |
16.2% |
7188 |
19.9% |
Kishaszon jármű |
8914 |
8447 |
6985 |
467 |
5.5% |
1929 |
27.6% |
Busz |
38 |
132 |
191 |
-94 |
-71.2% |
-153 |
-80.1% |
Nagyhaszon jármű |
3522 |
3482 |
1865 |
40 |
1.1% |
1657 |
88.8% |
Motorkerékpár |
1693 |
1808 |
2165 |
-115 |
-6.4% |
-472 |
-21.8% |
Összesen |
57536 |
51192 |
47387 |
6344 |
12.4% |
10149 |
21.4% |
Továbbra is kiemelkedően fontosnak érezzük – az abszolút számokban most már negyedik éve alacsony új gépjármű értékesítési piac mellett – a javító és szolgáltató ágazatokban tapasztalható visszaesés megállítását, a működés stabilizálását és fejlesztését. Ennek egyik fontos eleme – a fekete javítók és javítás elleni eredményes harc mellett – annak következetes tudatosítása a gépjárművet üzemeltető magán-, és jogi személyek felé, hogy a márkaszervizek személyzete folyamatos és magas színvonalú gyári képzésben részesül így a márkaszervizben történő karbantartás és javítás garantálja legjobban, hogy az adott gépjármű korának és futásteljesítményének legjobban megfelelő állapotban, a közlekedés műszaki biztonságát garantáló állapotban marad.
Fontos üzenetünk azok felé, akik előszeretettel javíttatják autójukat a nem legális javítóknál, hogy ezzel saját érdekeik ellen tesznek, veszélyeztetik saját, utasaik és a többi közlekedő testi épségét, életét, és mivel számla nélkül nincs garanciájuk az elvégzett javításra és ezért a beépített alkatrészekre a javítási hiba okozta balesetekből eredő minden felelősség őket, a gépjármű tulajdonosait, üzemeltetőit terheli.
Hangsúlyozzuk, hogy a gépjármű tulajdonlása és üzemeltetése nemcsak a mozgásszabadság záloga, hanem felelősséggel is jár.
MGE, tagvállalatai támogatásával folytatja kommunikációs kampányát a márkaszervizek hiteles és valós értékeinek bemutatására és annak a tévhitnek az eloszlatására, hogy a márkaszervizek ár-érték aránya rosszabb lenne a független javítókénál. Célunk az, hogy az anyagi racionalitás, a közlekedés biztonsága garantálása mellett valamennyi legális szereplő megtalálja a helyét a javítói szolgáltatások piacán, a legális szféra erősödhessen, versenyhátránya csökkenjen, majd megszűnjön. Az állami szervektől, hatóságoktól pedig azt várjuk, hogy mindent tegyenek meg a feketegazdaság visszaszorítása érdekében. Ez a legális javítók és az állam érdeke is.
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök
(Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete)
Forrás: MGE
.
(Ezt a cikket 371 alkalommal tekintették meg.)