Megszűnik a szegedi „gördülő országút”
Harmincezer kamion lesz kénytelen a vasút helyett az autópályát választani jövőre, mert az év végén megszűnik a Ro-La – Rollende Landstrasse – Szeged-Kiskundorozsma és az ausztriai Wels között. A vonal ugyanis veszteségessé vált, az osztrák tulajdonos pedig a bezárás mellett döntött. Ezzel a MÁV 1,3 milliárd forint bevételtől esik el, s csaknem száz munkahely szűnik meg.
Januártól megszűnt a magasvasúti pályahasználati díj miatt kapott állami támogatás. A kamionok az autópályákon fillérekért közlekednek, míg a pályahasználatért a Ro-La 400 millió forintot fizetett évente a MÁV-nak.
Egy Szeged-Wels Ro-La retúr – kétszer 613 kilométer –kamionjegy ma 1060 euróba, mintegy 300 ezer forintba kerül. Közúton csak az üzemanyagköltséget és az autópályadíjat számolva ez 217 ezer forint.
A használatarányos útdíj már a vasút felé billentené a mérleg nyelvét: ugyanis az útdíjjal terhelt költség 274 ezer forintra nőne – miközben a jármű kopik, és a sofőr egy percet sem pihen. Az elektronikus útdíjjal szemben értelmes alternatíva lehetne a Ro-La, de a vasúti kamionfuvarozás már nem éri meg a használatarányos útdíj bevezetését.
A Ro-La 2002-ben még 100 ezer kamiont szállított, Magyarország uniós csatlakozásával ez a szám évi 80 ezerre, majd Románia és Bulgária belépésével 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban.
Forrás: MTI – ÖS
.
(Ezt a cikket 458 alkalommal tekintették meg.)