Hatékonyabb munkavégzés a vezetési és pihenési idők rögzítésének új módja révén – „Ez tényleg nagy különbséget jelent”
A 1266/2009-es európai szabályozás bevezetésével életbe lépett az „egyperces szabály”. Ennek értelmében a digitális tachográf eltérő módon kerekíti a vezetési és pihenési időket. Az új időrögzítési rendszer számos gyakorlati előnnyel rendelkezik.
![](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2012/11/transmission.jpg)
Gyakorlati értelemben az új időrögzítési módszer máshogy kerekíti az időket: egy teljesperc csak akkor számít vezetési időnek, ha abban az egy percben a vezetés a leghosszabb ideig tartó folyamatos tevékenység. Haa pihenési idő egy perce alatt a vezető több mint 29 másodpercig nem mozdítja meg a járművet és a következő egy perc is pihenési időként rögzítődik, akkor nem szakad meg a rögzített pihenési idő. Tehát ha a vezető mozogni szeretne a járművel a pihenési idő alatt, akkor erre pontosan 29 másodperc áll rendelkezésére.
A korábbi időrögzítési módszernél nem lehetett a pihenési idő megszakítása nélkül mozogni a járművel, mivel már néhány másodpercnyi vezetést is a pihenési idő megszakításával büntetett a rendszer. Vagyis az új módszer nagyobb rugalmasságot, nagyobb termelékenységet és mindenekfelett a gépkocsivezetőnek nagyobb nyugalmat nyújt.
Azonban ez az új időrögzítési módszer a tachográfok új generációját igényli. Már minden új DAF tehergépkocsi szériában ezzel az új, a mindennapokban csak „egyperces tachográfként” emlegetett menetíróval készül, amely a régebbi járművekbe is beépíthető (lásd az alábbi keretes részt)
Tavaly október elseje óta minden új DAF szériában a 1266/2009-es európai szabályozásnak megfelelő tachográffal felszerelve gördül le a gyártósorról. A DAF márkaszervizekben pedig a már meglévő tehergépkocsikba is beszereltethető az új típusú tachográf. A hosszú távú fuvarozásban hat hónapon belül megtérülhet ez a beruházás, míg az elosztó fuvarozásban ennél is gyorsabban. Még nagyobb költségmegtakarítás érhető el, ha a régi tachográf kötelező kalibrálásakor tett szervizlátogatás alkalmával szereltetik be az új menetírót. A DAF márkakereskedések teljes körű tájékoztatást nyújtanak ezzel kapcsolatban.
Teszt
Tesztünkhöz a hollandiai Bergen op Zoom városában működő TransMission elosztó vállalat bocsátott rendelkezésünkre egy járművet, amellyel Zeeland tartományban egy 30 lerakóhelyet tartalmazó elosztó útvonalat jártunk végig. Tesztjárművünk, egy DAF LF 45.160-as, két digitális tachográfot használt erre a célra: az eredeti, előző generációst és egy új generációs modellt. A régi és az új
készülék kerekítése közötti különbség, amelyet vizsgáltunk, csupán másodpercek kérdése.
Ha egy adott percben 29 másodpercen belül megálltunk a járművel, akkor ez a perc nem számított vezetési időnek, hiszen a perc nagyobbik részében más tevékenység folyt: munkavégzés vagy pihenés.
Az előző generációs tachográffal viszont akkor is elvesztettük az egész percet, ha öt másodperc után megálltunk az adott percben.
![](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2012/11/transmission-tura.jpg)
67 perc!
Amikor a nap végén visszaérkeztünk, kiolvastuk az adatokat. Mindkét tachográf szerint pontosan 8 óra 15 perc volt a teljes idő. De minket a két tachográf által rögzített vezetési idő érdekelt, és itt már jelentős különbség mutatkozott: az előző generációs tachográf szerint 4 órát és 52 percet vezettünk.
Pusztán az eltérő kerekítésből eredően az új modell 3 órát és 45 percet rögzített: legalább 67 perc különbség adódott a vezetési idő terén! Ez egy csapásra sokkal több lehetőséget nyújt a fuvarszervezésben. Ezáltal egy adott teherautó-parkolóhely máris elérhetővé válhat a vezetési időn belül vagy a gépkocsivezető otthon töltheti az éjszakát ahelyett, hogy valahol az út mentén kellene megállnia.
Természetesen a rendkívül sok megállás számlájára írható, hogy tesztünk során ilyen kimagasló különbséget értünk el. Nemzetközi forgalomban, ahol egyébként is négy és fél órát folyamatosan vezetnek a sofőrök, sokkal kisebb időnyereségre lehet számítani. De már fél órával több vezetési idő is sokat jelenthet: képzeljük csak el, hogy mekkora megtakarítás érhető el 50 járművel, amelyek hetente hat napot úton vannak.
Készítette: Lep van der Meer
Forrás: DAF in Action magazin
.
(Ezt a cikket 2554 alkalommal tekintették meg.)