Hatékonyabb munkavégzés a vezetési és pihenési idők rögzítésének új módja révén – „Ez tényleg nagy különbséget jelent”

A 1266/2009-es európai szabályozás bevezetésével életbe lépett az „egyperces szabály”. Ennek értelmében a digitális tachográf eltérő módon kerekíti a vezetési és pihenési időket. Az új időrögzítési rendszer számos gyakorlati előnnyel rendelkezik.

A TransMission 450 járművel belföldi csomagszállítást végez.

Gyakorlati értelemben az új időrögzítési módszer máshogy kerekíti az időket: egy teljesperc csak akkor számít vezetési időnek, ha abban az egy percben a vezetés a leghosszabb ideig tartó folyamatos tevékenység. Haa pihenési idő egy perce alatt a vezető több mint 29 másodpercig nem mozdítja meg a járművet és a következő egy perc is pihenési időként rögzítődik, akkor nem szakad meg a rögzített pihenési idő. Tehát ha a vezető mozogni szeretne a járművel a pihenési idő alatt, akkor erre pontosan 29 másodperc áll rendelkezésére.

A korábbi időrögzítési módszernél nem lehetett a pihenési idő megszakítása nélkül mozogni a járművel, mivel már néhány másodpercnyi vezetést is a pihenési idő megszakításával büntetett a rendszer. Vagyis az új módszer nagyobb rugalmasságot, nagyobb termelékenységet és mindenekfelett a gépkocsivezetőnek nagyobb nyugalmat nyújt.

Azonban ez az új időrögzítési módszer a tachográfok új generációját igényli. Már minden új DAF tehergépkocsi szériában ezzel az új, a mindennapokban csak „egyperces tachográfként” emlegetett menetíróval készül, amely a régebbi járművekbe is beépíthető (lásd az alábbi keretes részt)

Tavaly október elseje óta minden új DAF szériában a 1266/2009-es európai szabályozásnak megfelelő tachográffal felszerelve gördül le a gyártósorról. A DAF márkaszervizekben pedig a már meglévő tehergépkocsikba is beszereltethető az új típusú tachográf. A hosszú távú fuvarozásban hat hónapon belül megtérülhet ez a beruházás, míg az elosztó fuvarozásban ennél is gyorsabban. Még nagyobb költségmegtakarítás érhető el, ha a régi tachográf kötelező kalibrálásakor tett szervizlátogatás alkalmával szereltetik be az új menetírót. A DAF márkakereskedések teljes körű tájékoztatást nyújtanak ezzel kapcsolatban.

Teszt

Tesztünkhöz a hollandiai Bergen op Zoom városában működő TransMission elosztó vállalat bocsátott rendelkezésünkre egy járművet, amellyel Zeeland tartományban egy 30 lerakóhelyet tartalmazó elosztó útvonalat jártunk végig. Tesztjárművünk, egy DAF LF 45.160-as, két digitális tachográfot használt erre a célra: az eredeti, előző generációst és egy új generációs modellt. A régi és az új
készülék kerekítése közötti különbség, amelyet vizsgáltunk, csupán másodpercek kérdése.

Ha egy adott percben 29 másodpercen belül megálltunk a járművel, akkor ez a perc nem számított vezetési időnek, hiszen a perc nagyobbik részében más tevékenység folyt: munkavégzés vagy pihenés.

Az előző generációs tachográffal viszont akkor is elvesztettük az egész percet, ha öt másodperc után megálltunk az adott percben.

Egy 30 lerakóhelyet tartalmazó elosztó útvonalon legalább 67 perc különbség adódott a „régi” és a 1266/2009-es európai szabályozásnak megfelelő új tachográf által rögzített vezetési idők között.

67 perc!

Amikor a nap végén visszaérkeztünk, kiolvastuk az adatokat. Mindkét tachográf szerint pontosan 8 óra 15 perc volt a teljes idő. De minket a két tachográf által rögzített vezetési idő érdekelt, és itt már jelentős különbség mutatkozott: az előző generációs tachográf szerint 4 órát és 52 percet vezettünk.

Pusztán az eltérő kerekítésből eredően az új modell 3 órát és 45 percet rögzített: legalább 67 perc különbség adódott a vezetési idő terén! Ez egy csapásra sokkal több lehetőséget nyújt a fuvarszervezésben. Ezáltal egy adott teherautó-parkolóhely máris elérhetővé válhat a vezetési időn belül vagy a gépkocsivezető otthon töltheti az éjszakát ahelyett, hogy valahol az út mentén kellene megállnia.

Természetesen a rendkívül sok megállás számlájára írható, hogy tesztünk során ilyen kimagasló különbséget értünk el. Nemzetközi forgalomban, ahol egyébként is négy és fél órát folyamatosan vezetnek a sofőrök, sokkal kisebb időnyereségre lehet számítani. De már fél órával több vezetési idő is sokat jelenthet: képzeljük csak el, hogy mekkora megtakarítás érhető el 50 járművel, amelyek hetente hat napot úton vannak.

Készítette: Lep van der Meer

Forrás: DAF in Action magazin
.

(Ezt a cikket 2554 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?