Hírek Járműtechnika Márkahírek Volvo

Volvo Trucks: Az I-Torque kiemelkedő vezethetőséget biztosít és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást

A Volvo Trucks vezető szerepet tölt be a haszonjárművek hajtásláncainak fejlesztésében. Az új Volvo I-Torque teljesíti az Euro 6 követelményeit és rendkívüli vezethetőséget kínál. Az I-Torque az I-Shifttel együtt akár 10 százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.

Mats Franzén

A szigorú Euro 6-os előírások kemény követelményeket támasztanak a motorfejlesztőkkel szemben, ha az üzemanyag-fogyasztás kedvezőtlen befolyásolása nélkül szeretnék teljesíteni az új határértékeket. Az új Volvo I-Torque hajtáslánc azonban, amelynek európai gyártása 2013 őszén veszi kezdetét, teljesíti az Euro 6 követelményeit és az üzemanyag-fogyasztás jelentős csökkenését biztosítja.

Mint neve is utal rá, az I-Torque kivételes jellemzőinek magyarázata a nagy nyomaték és az új automatizált powershift sebességváltó kombinációjában rejlik. Az I-Torque nem kevesebb, mint 2800 Nm nyomatékot kínál, és alacsony motor-fordulatszámon dolgozik, ami csendes üzemelést eredményez.

“Az alacsonyabb fordulatszám kevesebb befecskendezési fázist és égést – illetve kevesebb súrlódást jelent. Az I-Torque abban a fordulatszám-tartományban üzemel, amelyben ez a D13-as motor a leghatékonyabb, 900 és 1200 percenkénti fordulatszám között” – mondja Mats Franzén, a Volvo Trucks motorstratégiai vezetője.

Két összetevő a teljesítményért és a rugalmasságért

Az I-Torque rendszer nagy teljesítményéről két fő elem gondoskodik – az új, 460 LE teljesítményt és 2800 Nm nyomatékot kínáló, Euro 6-os D13-as motor, és az automatizált I-Shift sebességváltó új, kettős tengelykapcsolós változata.

A rendkívül hatékony Turbocompound rendszer, az új szoftver, a közös nyomócsöves technológia és a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) is azon új jellemzők közé tartoznak, amelyek hatékonyabbá teszik a motort, és csökkentik annak környezetkárosító hatásait.

Kettős tengelykapcsolós sebességváltó

Az új sebességváltó neve I-Shift 2. Ezzel az egységgel a Volvo Trucks az első gyártó, amely kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltót épít egy nagy teherbírású teherautóba.

“A kettős tengelykapcsolós rendszerrel még a fokozatváltások alatt sem szakad meg a nyomaték-továbbítás. Ennek eredményeként a motor egy szűk, optimalizált tartományban üzemelhet, jobb gyorsulást és kivételes rugalmasságot biztosítva. Sőt, mi több, a zajszint és az üzemanyag-fogyasztás is csökken” – mondja Astrid Drewsen, az I-Torque termékmenedzsere.

“Olyan érzés, mintha két sebességváltója lenne. Amikor az egyik sebességváltó egyik fokozatában halad, a következő fokozat már be van kapcsolva a másik sebességváltóban. A tényleges fokozatváltás villámgyorsan, és a teljesítményleadás legkisebb megszakadása nélkül megy végbe” – mondja Astrid Drewsen.

10 százalékkal kevesebb üzemanyag I-See-vel

I-Torque akár 4 százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Az I-See-vel, a Volvo Trucks változatos domborzati viszonyok közötti haladást optimalizáló technológiájával, illetve más kisebb fejlesztésekkel együtt akár 10 százalékkal is csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást.

“Ez egy átlagos teherautó esetében évi 4100 literes üzemanyag-megtakarítást jelent. Folyamatosan dolgozunk az üzemanyag-fogyasztás csökkentésén, cseppről cseppre. De egy 10 százalékos csökkentés egyetlen lépéssel – ez nem más, mint forradalmi áttörés” – mondja Mats Franzén.

Jelenleg elérhető hatékony hajtásláncok

A Volvo I-Torque gyártása 2013 őszén veszi kezdetét Európában, és Euro 6-os változatban is rendelhető majd.

A Volvo FH első D13-as, Euro 6-os motorja azonban már korábban bemutatkozik. Az ennél az első Euro 6-os motornál alkalmazott technológia kissé eltér az I-Torque egységétől, de a károsanyag-kibocsátási szintek megegyezőek, a nitrogén-oxidok 77 százalékos, a részecskék kibocsátásának pedig 50 százalékos csökkenésével az Euro 5-höz képest.

Az első Euro 6-os motor a Volvo jól bevált Euro 5-ös egységére épül, amely szintén rendelhető az új Volvo FH sorozathoz. Az új egység ehhez a motorhoz hasonlóan szintén egy soros, hathengeres motor befecskendező-egységekkel és katalitikus kipufogógáz-utánkezeléssel (SCR). Az új károsanyag-kibocsátási követelmények teljesítése érdekében kipufogógáz-visszavezetést (EGR), illetve részecskeszűrőt (DPF) is alkalmaztak, vagyis olyan rendszereket, amelyeket már hosszú évek óta használ a Volvo az Egyesült Államokban és Japánban.

Forrás: Volvo Trucks
.

(Ezt a cikket 271 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .