A Michelin a biztonságosabb buszközlekedést segíti a londoni olimpiai játékok alatt
A 2012. július 27. és augusztus 12. között Londonban megrendezésre kerülő XXX. olimpiai játékok alkalmából mutatja be a Michelin legújabb innovációját, a „kommunikáló” gumiabroncsot. A TPMS (abroncsnyomás-figyelő rendszer) és az RFID (rádiófrekvenciás egyedi azonosító chip) egyesítésével a Michelin lehetővé teszi, hogy a londoni tömegközlekedési vállalatok növeljék buszaik gumiabroncsainak biztonságát, és ezáltal javítsák mind a járművek, mind az utazóközönség mobilitását.

Az RFID1 chippel ellátott MICHELIN X InCityTM abroncsok és a TPMS érzékelők együttes használatával nemcsak az abroncsnyomás és hőmérséklet adataihoz juthatunk hozzá könnyedén, hanem az adatok tökéletes nyomon követése is lehetővé válik, ami hatékonyabbá és biztonságosabbá teszi az ellenőrzés folyamatát mindaddig, amíg az abroncs a járművön van.
A hamarosan elérhető megoldásoknak köszönhetően ez az innováció nemcsak a busz, hanem a teherautó flották kezelésének új módszerei felé is utat nyit.
Innováció a Michelinnél: számokban
0.2
Egy RFID chip súlya grammban.
5
Egy RFID chip és antenna hossza centiméterben.
7
Ennyi évig tartott ennek az új technológiának a kifejlesztése.
20
Ezzel az innovációval kapcsolatban a Michelin által benyújtott szabadalomcsaládok száma.
85
A MICHELIN abroncsokkal szerelt londoni buszok aránya százalékban.
1200
A 2012 végéig londoni buszokra szerelt „kommunikáló” gumiabroncsok száma.
50.000
Az innováció megvalósítása érdekében végzett tesztekhez gyártott, RFID chippel ellátott abroncsok száma.
6 milliárd
Az innováció megvalósítása érdekében megtett összes kilométer.
A biztonságosabb, hatékonyabb mobilitásért
A Michelin bemutatja a “kommunikáló” gumiabroncsot. A Michelin Csoport RFID chipet ültetett az abroncsaiba, amivel elektronikus kapcsolatot hozott létre az abroncs és az adatfeldolgozó rendszer között.
Az RFID chip működéséhez nincs szükség elemre, mivel az adatok beolvasásakor kibocsátott elektromágneses hullámok elegendő energiát biztosítanak. A Michelin által alkalmazott RFID chip memóriája négy területre van osztva. Élettartama lényegesen meghaladja az abroncs élettartamát. A vonalkódtól eltérően pedig nem áll fenn az adat letörlődésének és a címke leválásának veszélye. Sőt a fogyasztók bevihetik saját adataikat is, melyek folyamatosan frissíthetők a gumiabroncs egész élettartama során. A chipen tárolt adatok továbbítása vezeték és érintés nélkül, egy rádióhullámokkal működő rendszerrel történik.
Egyes tanulmányok szerint átlagosan 15 perc kell egy busz vagy teherautó gumiabroncs állapotának és nyomásának ellenőrzéséhez. Ezért a flottakezelőknek bonyolult és költséges karbantartási rendszereket kell bevezetniük, hogy több száz járművön ellenőrizni tudják a gumikat. Különösen igaz ez ikerszerelésű kerekek esetén, ami tovább bonyolítja az ellenőrzés folyamatát.
Újításával a Michelin egy komplett rendszert hozott létre, mely összekapcsolja az RFID chipet és a TPMS2-t. A MICHELIN “kommunikáló” gumiabroncsok alkalmazása esetén az operátor elsétál a jármű mellett egy elektronikus olvasóval, mely sokkal gyorsabban összegyűjti az adatokat, melyek a TMPS-nek köszönhetően rendkívül megbízhatóak is. Ezzel egyidejűleg megkapja az abroncsok egyedi azonosító számát is az RFID chipnek köszönhetően. Az operátorok így gyakrabban és hatékonyabban tudják elvégezni az ellenőrzést, és még az abroncsok korábbi adatainak tökéletes nyomon követése is biztosított az RFID chipnek köszönhetően.
Ez az innováció javítja a nyomon követés hatékonyságát, hiszen elég nehézkes egyesével megnézni minden abroncs azonosító számát, különösen akkor, ha az az abroncs belső oldalfalán található, ami gyakran előfordul. Még ha szerencsénk is van, és a szám a külső oldalfalon van, akkor is előfordul, hogy nehéz elolvasni, mert az útpadkák és egyéb akadályok folyamatosan koptatják és horzsolják az oldalfalat.
Ezen kívül a TPMS érzékelők tervezésekor a Michelin jó hasznát vette a gumik le- és felszereléséről szerzett gyakorlatának, valamint karbantartási tapasztalatainak. Ezek segítségével tudta kellően ellenállóvá tenni az eszközt.
A Michelin innovációs képessége két olyan területen tette lehetővé az előrelépést a fuvarozó vállalatok számára, melyek korábban egymással összeegyeztethetetlenek voltak: a járművek karbantartására fordított idő optimalizálása és ezzel egyidejűleg a biztonság jelentős növelése.
6 milliárd kilométer és hozzávetőleg 20 szabadalomcsalád
Miközben az RFID ipari alkalmazása már a 20. század közepén elkezdődött, a technológia most először kap szerepet egy gumiabroncsokkal kapcsolatos átfogó adatátviteli folyamatban.
A technológia kifejlesztéséhez 7 év kutatómunkára volt szükség, mely során a Michelin közel 20 szabadalomcsaládot jegyeztetett be, a tesztek során 50.000 gumiabroncsot használt, és 6 milliárd kilométert tett meg szerte a világon. A Michelin elkötelezett a technológia megbízhatósága, az adatátvitel hosszú távú pontossága iránt, és olyan gumiabroncsokat gyárt, melyek megfelelnek a Csoport megszokott kiváló minőségi színvonalának.
Ez az innováció összhangban van a Csoport azon határozott törekvésével, hogy elektronikus felszereléseket fejlesszen ki a gumiabroncsokhoz. A vállalat elektronikus abroncsnyomás-figyelő rendszerek területén szerzett tapasztalatai tették lehetővé a MICHELIN® X® OneTM bevezetését a piacra. Ez egy különlegesen széles teherabroncs, mely egyedül használható két ikerszerelésű abroncs helyett. Az USA-ban több mint egy millió ilyen abroncsot értékesítettek.
A járműparkok üzemeltetését megkönnyítő öt fontos előny
- Biztonságosabb. Egyszerűbb az abroncsnyomás ellenőrzése és a karbantartási tevékenység elvégzése. Ennek eredményeként ezeken a buszokon az abroncsok optimális körülmények között üzemelnek a biztonság növelése érdekében. Sőt a járműparkok abroncsainak kezelését végző technikusok gyorsabban ellenőrizni tudják az abroncsnyomást, így több idejük marad valódi szakértelmet igénylő munkák elvégzésére, mint például vizuálisan ellenőrizni a kopást, a profilmélységet és a gumiabroncs általános állapotát. Azt is meg kell említeni, hogy a technikus számára biztonságosabb távolabbról ellenőrizni az abroncsnyomást.
- Hatékonyabb üzemanyag-felhasználás és alacsonyabb szén-dioxid–kibocsátás. A megfelelő nyomású abroncsok hozzájárulnak a jármű alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásához és szén-dioxid-kibocsátásához. A Michelin számításai szerint ha egy abroncs az ajánlott értéknél 1 barral alacsonyabb nyomásra van fújva, akkor ez 100 kilométeren 0,4 liter többletfogyasztást eredményez. Bizonyos tanulmányok3 azt is kimutatták, hogy Európában a teherautók kétharmadánál lehetne javítani az abroncsok teljesítményét (abroncsgeometria és abroncsnyomás beállítása), és ezáltal csökkenne az üzemanyag-fogyasztás. Így tudnak a Michelin innovatív megoldásai jelentősen hozzájárulni a hatékonyabb, fenntarthatóbb mobilitáshoz.
- Hosszabb élettartam. Az abroncsok kopását is csökkenthetjük azzal, ha terhelésnek és a használat körülményeinek tökéletesen megfelelő abroncsnyomást alkalmazunk. Ily módon a Csoport innovatív megoldásai hozzájárulnak a MICHELIN abroncsok egyik legelismertebb tulajdonságához, mégpedig ahhoz, hogy a leghosszabb élettartamú futófelülettel rendelkeznek a piacon.
- Fokozott mobilitás. A flottaüzemeltetés területén végzett felmérések kimutatták, az abroncsokkal kapcsolatos incidensek és problémák 75 százaléka szivárgások miatt következik be. A flottakezelők hamarabb észlelni tudják az ilyen problémákat, mivel a Michelin innovatív megoldásával egyszerűbben és gyakrabban ellenőrizhetik az abroncsnyomást és a hőmérsékletet. Így még időben meghozhatják a helyes döntést és elkerülhetik az ilyen jellegű vállalkozások egyik legnagyobb problémáját, azt, amikor egy jármű út közben defektet kap. A Michelin által biztosított előnyök nemcsak az utasok biztonságosabb szállítását teszik lehetővé, hanem a közlekedési társaság és az önkormányzat hírnevét is öregbítik. Röviden, a Michelin innovációs képessége fokozza a mobilitást.
- Megbízhatóbb. Az olimpiai játékok speciális körülményei között, a Michelin innovatív megoldásának köszönhetően, a technikusok gyorsabban elvégezhetik a karbantartási munkákat a biztonság feláldozása nélkül. Éppen ellenkezőleg, tökéletes nyomon követhetőséget biztosít az, hogy a gumiabroncs egyedi azonosító számát egy RFID chip tartalmazza. A Michelin innovációjának köszönhetően a személy és áruszállítást végző flották üzemeltetői biztosak lehetnek abban, hogy az olimpia alatt egy megbízható, világszínvonalú ellenőrző rendszer felügyeli a gumiabroncsokat egész élettartamuk során, még újravágás, vagy újrafutózás után is.
A londoni olimpiai játékok szigorú felügyelet alatt
1908. és 1948. után London harmadszor is olimpiai játékokat rendez. 2012. augusztus 29. és szeptember 9. között a XIV. paralimpiai játékokat is itt tartják. A jelenlegi geopolitikai helyzetben a biztonság kérdését magától értetődően a legnagyobb odafigyeléssel fogják kezelni. Ezen a területen a legkisebb kockázat vállalása is elfogadhatatlan. Csak tökéletes szervezés esetén lehet feltétlen siker ez a világméretű esemény.
A mobilitás szempontjából ez hatalmas kihívást jelent. Az olimpiai és a paralimpiai játékok alatt várhatóan nem kevesebb, mint 10 millió néző fogja bíztatni a 26 sportágban versenyző 10.500 sportolót 34 különböző helyszínen. Ezen kívül jelen lesz még 21.000 újságíró és 3.000 hivatalos személy.
Ezek szerint átlagosan 500.000 további utast (a becslések szerint 800.000 – 1 millió látogató várható és a játékok 8. napján lesz a látogatási csúcs) kell kiszolgálnia egy olyan tömegközlekedési hálózatnak, mely normál körülmények között is majdnem telített.
A londoni hatóságoknak és az olimpia szervezőbizottságának egyszerre kell biztosítania a sportolók, nézők és a lakosság kényelmes közlekedését és a tökéletes biztonságot. Az autóbusz pályaudvarok szigorú megfigyelés alá kerülnek és csak az akkreditált személyzet léphet be, és végezheti a járműkarbantartási munkákat is. Ugyanakkor a mobilitás iránt megnövekedett igény miatt a lakosok és a látogatók közlekedését biztosító autóbuszoknak naponta 22 – 23 órás szolgálatban kell állniuk. Ezért olyan fontos, hogy az egész rendszer teljesen megbízható legyen.
Ezek a nehéz körülmények még inkább mutatják a Michelin innovatív TMPS/RFID rendszerének a jelentőségét.
A Michelin Csoport: A brit városi közlekedési rendszer fontos szereplője
A számok önmagukért beszélnek. A Michelin 33.000 buszt lát el karbantartási megállapodás keretében (ami az ország buszpiacának 80%-át jelenti) és 100%-os piaci részesedése van az öt legnagyobb brit autóbusz-társaságból négyben, míg 50%-os az ötödikben4. Ezek a számok egyértelműen mutatják, hogy a Michelin tökéletesen alkalmas arra, hogy teljes körű abroncsgazdálkodási szolgáltatást biztosítson autóbusz flották számára.
Sőt a londoni buszok 85%-a MICHELIN abroncsokkal van szerelve. Ezek nem egyszerűen buszok, hanem rendkívül eredeti járművek – tűzpiros színnel, amit annyira kedvelnek a turisták –, melyek szimbolikus és egyben nélkülözhetetlen szerepet játszanak a városi közlekedésben, ugyanakkor méltán a város egyik kulturális értékének is számítanak.
Nem nehéz megérteni, hogy miért választotta a Michelin Csoport Nagy-Britanniát, pontosabban Londont az innovatív technológia bevezetésére, ahol a közlekedési rendszer a lehető legmagasabb színvonalon kell hogy teljesítsen az olimpia alatt.
A Michelin Csoport: szakértők az élvonalban
Vásárlói és partnerei számára a Michelin integrált megoldásokat dolgozott ki a flotta-teljesítmény és a jövedelmezőség javítása érdekében. A Michelin Csoport által kínált szervizszolgáltatást kiváló szakemberek nyújtják, akik a legmodernebb abroncsgazdálkodási megoldások mellett megnyugvást is biztosítanak a vállalatoknak.
A közúti fuvarozás majdnem minden területének vannak olyan szereplői, akik a Michelinre bízzák flottáik abroncsgazdálkodását, függetlenül attól, hogy áru- (szemétszállítás, személygépkocsik, veszélyes hulladék, nemzetközi fuvarozás, járműkölcsönzés stb.) vagy személyszállítással (helyi vagy távolsági közlekedés, turizmus) foglalkoznak.
Ezek a flották összesen körülbelül 300.000 járművel rendelkeznek, melyeket 600 szakember menedzsel, akik folyamatos kapcsolatban állnak a fuvarozó cégekkel szerte Európában. A Michelin ügyfelei között van az iparág több vezető vállalata is közel 20 európai országban: Nagy-Britanniában, Franciaországban, Németországban, Svédországban, Finnországban, Dániában, Hollandiában, Belgiumban, Svájcban, Ausztriában, Spanyolországban, Portugáliában, Olaszországban, Lengyelországban, Magyarországon, Romániában, Csehországban és Törökországban.
Pillantás a jövőbe
A modern technika már most is lehetővé teszi, hogy a flottaüzemeltetők valós időben követhessék a járműveik tartózkodási helyét. Ez a fedélzeti információs rendszereknek köszönhető, melyek a műszaki paraméterek mellett rengeteg adatot közvetítenek a járművek pontos helyzetéről. A Michelin innovációs képessége garantálja a biztonságot, hiszen hosszú távon képes biztosítani az abroncsok folyamatos nyomon követését. Nemcsak a sofőr kap tájékoztatást az abroncsok állapotáról, de a vállalat irányítási központja is azonnal értesül bármilyen meghibásodásról. Ezeknek a kapcsolatoknak köszönhetően a flottakezelők képesek előre látni a lehetséges eseményeket és gyorsabban tudnak cselekedni az úton lévő járművek esetleges leállásának elkerülése érdekében.
A Csoport innovációs képessége maradandó technológiai előnyt biztosít, hiszen az RFID chip bennmarad az abroncsban annak „összes élete” alatt – hiszen a MICHELIN abroncsokat úgy tervezik, hogy majd újrafutózzák és újravágják őket. Az innováció segítségével a Michelin megbízható, nyomon követhető adatokat tud biztosítani egészen addig, amíg az abroncs fel van szerelve a járműre. Alapítása óta a Michelin mindig olyan szolgáltatásokat fejlesztett ki, melyek lehetővé tették, hogy a felhasználók – bármilyen igényeik is legyenek – a lehető legtöbbet tudják kihozni járműveikből. Azáltal, hogy nem csupán abroncsokat kínál, hanem szolgáltatásokat is fejleszt, a Michelin értéknövekedést biztosít, ami része a cég alapelveinek.
A Csoport innovációs képessége tehát egy teljes rendszert épít fel az abroncsok köré, mely lehetővé teszi, hogy a flottaüzemeltetők javítsák a tevékenységük hatékonyságát függetlenül attól, hogy áru- vagy személyszállítással foglalkoznak. Ez újabb lehetőséget teremt a Michelin számára, hogy megerősítse technológiai vezető pozícióját a szállítmányozás területén.
Végül, egy olyan időszakban, amikor a társadalom figyelme egyre inkább a közúti közlekedésbiztonság problémáira terelődik, ez az innováció új megoldásokat kínál a biztonság növelésére. A jövőben városok, alagutak, fizetőkapuk bejáratánál vagy máshol elhelyezett érzékelők ellenőrizhetik a járművek abroncsainak nyomását, mielőtt továbbengednék azokat. Minden ember életére pozitív hatású lenne egy olyan innováció, mely biztonságosabbá tenné a közlekedést, amelyben buszok, teherautók és kisebb járművek egyaránt részt vesznek.
Széles körben elismert innovációs képesség
A Michelin körülbelül 20 szabadalomcsaládot jegyeztetett be az RFID chipet tartalmazó „kommunikáló” gumiabroncsok kifejlesztése során. Munkája elismeréseként a Csoport számos díjat vehetett át, melyek közül néhányat alább felsorolunk.
Nyílt, megosztott technológia
Ez az abroncsokkal kapcsolatos új adatsorozat már most megfelel a legmagasabb globális követelményeknek.
Dr. Patrick King vezetésével a Michelin a teljes gyártó szektorral együttműködött, hogy olyan általánosan használt megoldásokat alkalmazzon, melyek összhangban vannak a járműgyártók követelményeivel. Számos szabvány leírása a gumiabroncsot említi példaként az RFID technológia járműveken (AIAG B11) vagy általában a fogyasztási cikkeken történő alkalmazására (ISO 17367).
A Michelin nemcsak vezető szerepre tett szert ezen az új területen, de ki is akarja azt szélesíteni, hogy a közúti közlekedés minden résztvevője nagyobb biztonságban közlekedhessen.
A Michelin utat mutat. Más innovációkhoz hasonlóan a Csoport ebben az esetben is egy nyílt megoldást fejlesztett ki, melyet a világ abroncspiacának minden szereplője felhasználhat. Bár jelenleg a Michelin az egyetlen abroncsgyártó, akinek a kínálatában szerepel ez a szolgáltatás, a vállalat reményei szerint mások is követik majd és a jövőben biztosítani fogják ezt a megoldást.
Hiszen a MICHELIN „kommunikáló” gumiabroncsa az iparág jövőjét képviseli.
_____________________________
1 RFID : Radio Frequency IDentification (rádiófrekvenciás azonosítás)
2 TPMS: Tyre Pressure Monitoring System (abroncsnyomás-figyelő rendszer), egy érintés nélküli megoldás
3 Volvo Trucks Tanulmány / Michelin, 2010.
4 Michelin belső adatok.
Készítette a MICHELIN
.
(Ezt a cikket 338 alkalommal tekintették meg.)