A Volvo új I-See rendszere csökkenti a fuvarvállalatok üzemanyag-költségeit
A teherautó-ipar keresi azon kisebb és nagyobb megoldásokat, amelyekkel csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás. Az egyik ilyen módszer a jármű mozgási energiájának felhasználása a teherautó mozgásban tartásához. A Volvo Trucks most kifejlesztette az I-See-t, amely robotpilótaként működve átvállalja a fokozatváltásokat, és a lejtőket kihasználva takarít meg üzemanyagot.

A mozgási energia az a mechanikai munkavégzés, ami ahhoz szükséges, hogy egy tárgy sebességét nullára csökkentsük. Amikor egy mozgásban lévő tárgy lelassul, mozgási energiájának valamilyen más energiaformává kell átalakulnia. Amikor egy jármű fékez, mozgási energiája hővé alakul át. A járműipar világában számos gyártó vizsgálja az olyan megoldásokat, amelyek munkára fogják a mozgási energiát ahelyett, hogy felesleges hőként elpazarolnák.
„Ha nagyobb mértékben kihasználható lenne a mozgási energia, az segíthetne az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében. Ez a környezetre, illetve az iparág gazdaságosságára nézve is előnyös lenne, ami manapság rendkívül fontos, mivel az üzemanyag-költségek egyre nagyobb terheket jelentenek sok fuvarvállalat számára” – magyarázza Anders Eriksson, a Volvo Trucks termékfejlesztője.
És pontosan ez az, amit a Volvo Trucks mérnökeinek sikerült elérnie az új I-See kifejlesztése révén. A rendszer felhasználja a teherautó saját mozgási energiáját arra, hogy hegymenetben „megtolja” a járművet. Lejtmenetben pedig ugyanezt az energiát gyorsításra használja.
A mozgási energia 5 százalékot is megtakaríthat
Az I-See összeköttetésben áll a sebességváltó dőlésérzékelőjével, és digitális adatokat gyűjt a domborzati viszonyokról. A rendszer működését még megbízhatóbbá teszi az a tény, hogy nem függ térképektől, így mindig a legfrissebb információkat szerezheti be. Az I-See megközelítőleg 4000 emelkedőt és lejtőt képes megjegyezni, ami 5000 kilométeres távolságnak felel meg.
„Az I-See egy robotpilóta, amely összeköttetésben áll a teherautó sebességtartó automatikájával, elvégzi a fokozatváltásokat, illetve emelkedőkön és lejtőkön kezeli a gázpedált és a fékeket, biztosítva, hogy a jármű a leginkább üzemanyag-hatékony módon üzemeljen. Az I-See a lehető legtöbb gurulást biztosítja – így bizonyos útszakaszokon egyáltalán nem használ üzemanyagot” – magyarázza Hayder Wokil, a Volvo Trucks termékmenedzsere.
„Így akár 5 százalékkal is csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás. Ez az adat szimulációk és közutakon végzett tesztek eredményein alapul. Az I-See működéséhez a sebességtartó automatika használata szükséges, és tudjuk, hogy az átlagos járművezető a vezetési idő felében használja a sebességtartó automatikát. Egy átlagos körülmények között használt, évente 140 ezer kilométert futó teherautó esetében az éves üzemanyag-megtakarítás megközelítőleg 1000 liter. Ez jelentősen befolyásolja a fuvarvállalatok nyereségességét” – mondja Hayder Wokil.
A legnagyobb eredmény kis dombokon is
Az I-See hat különböző lépést végez el a mozgási energia lehető legnagyobb mértékű kihasználása érdekében. Az I-See emelkedőkön például a lehető legtovább magas sebességi fokozatban maradva gyorsít, a lejtőkön pedig a teherautó tömegét hajtómotorként használva gurul.
„Az I-See változékony domborzati viszonyok között működik a legjobban. Közepes hosszúságú és meredekségű lejtőkön, illetve emelkedőkön az I-See gondoskodik róla, hogy hosszú távolságokat tehessen meg gurulva, a motor használata nélkül” – magyarázza Anders Eriksson, az I-See kifejlesztésének felelőse.
„A gurulási képesség az, ami különlegessé teszi a rendszert” – teszi hozzá. Amikor a teherautó szabadon gurul, gyakorlatilag nem használ üzemanyagot. A guruláshoz azonban egész sor adat szükséges.
„Nagy követelményeket állít a pontosság terén. Tudnia kell például, hogy sebessége nőni vagy csökkeni fog az elkövetkező útszakaszon. Egy csupán néhány százalékos emelkedő is lehet döntő tényező” – mutat rá Anders Eriksson.
A további befolyásoló tényezők közé tartozik a légellenállás, illetve a teherautó tömege is. Mindent egybevetve a rendszernek rengeteg információt kell nyomon követnie és feldolgoznia. Az I-See-t tesztelő járművezetők közül sokan felismerik azt a vezetési stílust, amelyet alkalmaz.
„Az I-See a jó járművezetők vezetési stílusát imitálja. Ők kihasználják a jármű mozgási energiáját, időben gyorsítanak és kerülik a szükségtelen fokozatváltásokat” – mondja Hayder Wokil, majd folytatja:
„De a járművezetőkkel ellentétben az I-See soha nem fárad el – olyan, mint egy robotpilóta.”
Ez lehetővé teszi, hogy a járművezető jobban összpontosítson a környező forgalomra és az út egyéb tényezőire. Mindemellett nyugodtabbá is válik a vezetés az úton.
„Az éber járművezető a jobb járművezető. Ez olyasvalami, amit biztosan tudunk” – mondja Hayder Wokil.
Anders Eriksson arra is rámutat, hogy nem csupán üzemanyag kerül megtakarításra.
„Az I-See csökkenti például a fékek és a gumiabroncsok kopását is. És ezzel természetesen kíméli a környezetet” – mondja.
Az I-See 2013-ban jelenik majd meg a piacon.
Tekintsen meg egy filmet az I-See-ről:
ADATOK
Az I-See hat különféle forgatókönyv szerint működik az emelkedőkön, illetve lejtőkön:
- Az emelkedő kezdete előtt gyorsít.
- Ha egy hegycsúcs közelében jár, a rendszer elkerüli a fokozatváltást, ha lehetséges. Minden fokozatváltás a sebesség csökkenését jelenti.
- Lejtőhöz közeledve nem gyorsít, inkább vár, és kihasználja a gravitációt.
- Egy közelgő lejtő felé tartva gurulni kezd.
- Jóval azelőtt fékezni kezd, mielőtt a lejtős szakasz véget érne, de:
- Kioldja a fékeket a lejtő végénél, hogy sebességet gyűjtsön a következő emelkedőhöz.
Forrás: Volvo Trucks Hungary
.
(Ezt a cikket 250 alkalommal tekintették meg.)