Bebizonyosodott az európai tanulmányban: a Volvo Trucks aktív biztonsági rendszerei javítják a közlekedésbiztonságot
Amikor június 26-án bemutatták Brüsszelben az összeurópai euroFOT valós körülmények között végzett tanulmány első eredményeit, a következtetés egyértelmű volt: a Volvo Trucks aktív biztonsági rendszerei segítik a járművezetőket a balesetek elkerülésében.
Az euroFOT (FOT = Field Operation Test) projekt már közel négy éve tart. Összesen 28 partnert fog össze, akik az EU megbízásából tanulmányozták a személyautók és a teherautók járművezetőinek támogatására kifejlesztett azon rendszereket, amelyek elősegítik a veszélyek észlelését, illetve a balesetek megelőzését, továbbá hatékonyabbá teszik a közlekedést.
A Volvo Trucks a svéd csapat tagjaként vett részt a tanulmányban, a Volvo Car Corporation és a Chalmers Műszaki Egyetem mellett.
„A projekt ránk eső részében 30 teherautót tanulmányoztunk két fuvarvállalatnál, a brit DHL Tradeteamnél, illetve a holland Nijhof Wassinknál. Három rendszer hatékonyságát vizsgáltuk: az adaptív sebességtartó automatikáét, a ráfutásos ütközésekre figyelmeztető rendszerét és a sávtartás támogatásét” – mondja Karsten Heinig, aki a projekt vezetője a Volvo Trucks-nál.
15 százalékos kockázatcsökkenés
Az adaptív sebességtartó automatika (Adaptive Cruise Control, ACC) és a ráfutásos ütközésekre figyelmeztető rendszer (Forward Collision Warning, FCW) esetében, amelyek együttesen használva biztonságos követési távolságot tartanak az elöl haladó jármű mögött, és ezzel elkerülik a ráfutásos baleseteket, a tanulmány kimutatta, hogy az autópályán bekövetkező ráfutásos balesetek száma akár 15 százalékkal is csökkenhet az ilyen rendszerekkel felszerelt teherautók esetében. A tanulmány arra is rámutatott, hogy a rendszerben jelentős lehetőségek rejlenek ezen adat további javítására.
„Átlagosan csak a vezetési idő kevesebb, mint fele alatt használják a rendszert. Ha a használati idő növekszik, az a balesetek további csökkenéséhez vezet majd. Kitűztük munkánk célját ezen a területen – a járművezetők képzését és betanítását” – magyarázza Karsten Heinig, majd így folytatja: „Bizonyos műszaki lehetőségekre is fény derült, amelyek révén felhasználóbarátabbá tehetjük a rendszert.” Ami a sávtartás támogatást (LKS) illeti, a statisztikai bázis túlságosan kicsi ahhoz, hogy megbízható következtetést lehessen levonni annak balesetelkerülő hatásáról. Az azonban bebizonyosodott, hogy a rendszer segít a járművezetőknek az egyenletesebb iránytartásban az úton. Az ACC, az FCW és az LKS használatakor semmilyen negatív hatás nem mutatkozott a járművezetők viselkedésére nézve.
„Olykor megkérdezik tőlünk, nem aggódunk-e amiatt, hogy ezek a rendszerek zavarhatják a járművezetőket, vagy azt okozhatják, hogy csökken a figyelmük a kormánykerék mögött. Az euroFOT adatainak elemzése azonban nem mutatott ki ilyen hatást” – mondja Karsten Heinig.
A tanulmányban szereplő teherautók mindegyikét öt videókamerával szerelték fel:
- Egy előre nézett, a járművezető szemszögéből rögzítve a haladási irányt
- Egy a járművezető holtterét figyelte az utas oldalán
- Egy a járművezető jobb lábára irányult
- Egyet az A-oszlopra szereltek fel, ez a járművezető viselkedését filmezte
- Egy a járművezető arcára irányult, rögzítve a járművezető szemmozgását.
Ezek a filmfelvételek a teherautók fedélzeti elektronikus vezérlőegységeinek (ECU) valamennyi adatával együtt, köztük olyan paraméterekkel, mint a jármű sebessége, egy egészen egyedülálló, összesen 70 TB méretű adathalmazt alkotnak. Négymillió kilométernyi teherautó-forgalom áll elemzésre készen, és további négymillió kilométer adatai nyerhetők ki a rendszerből – a Chalmers együttműködésének köszönhetően az adatok a tudományos világ számára is elérhetőek.
„Ez az anyag bőséges alapot szolgáltat ahhoz, hogy fokozzuk a biztonságosabb közlekedésért folytatott fejlesztéseink ütemét” – mondja Karsten Heinig.
Adatok az euroFOT-ról
Az euroFOT projektet az EU finanszírozza, és 28 szervezetet foglal magában, köztük járműgyártókat, beszállítókat, kutatóintézeteket és egyetemeket. A tanulmányban több mint ezer személyautó és teherautó vett részt.
A projekt svéd részében a Volvo Car Corporation, a Volvo Trucks és a Chalmers Műszaki Egyetem dolgozott együtt a tanulmány lefolytatásához és az összegyűjtött adatok elemzéséhez megfelelő módszerek kifejlesztésében.
Forrás: Volvo Trucks Hungary
.
(Ezt a cikket 310 alkalommal tekintették meg.)