A Scania Active Prediction rendszere már a sajtóteszteken is bizonyított
A németországi kiadású Lastauto Omnibus 2012/6. számában megjelent cikk szerint a Scania G440 Euro 6 járművet vezető újságíró be-, valamint kikapcsolt állapotban egyaránt tesztelte a Scania Active Prediction rendszerét. Az eredmény felülmúlta az újságíró elvárásait, viszont összhangban állt a Scania által előzetesen megadott értékekkel. Ugyanez a cikk, az ETM Verlag kiadó számos egyéb lapjában is megjelent, illetve más német magazinok szakújságírói is elvégeztek hasonló teszteket, amelyek nagyjából hasonló eredményeit ők is publikálták.
A tesztet végző újságírót, Frank Zeitzen-t lenyűgözte a rendszer pontossága, amikor beavatkozásra volt szükség és külön kiemelte az üzemenyag-fogyasztás nélkül megtett út hosszát, amely során a jármű a lendületét használta ki.
A teszt: Mennyi üzemanyag takarítható meg a Scania Active Prediction (CCAP) rendszerének használatával? A Scania ígérete szerint a megtakarítás 4%, aminek a Lastauto Omnibus utánajárt.
Szöveg: Frank Zeitzen
Az eredmények kiértékelésénél a nyomtatóból kijövő papíron 376 karakternyi szöveg 9 oszlopba rendeződve jelenik meg. Mindegyik oszlop számokat, mérési eredményeket tartalmaz, ám legizgalmasabb a hatodik oszlopban található számsorozat, illetve ezen belül is a nullák száma. A nulla ugyanis azt mutatja, hogy mennyi kilométert tett meg a jármű üzemanyag-felhasználás nélkül. Normál tempomat használata mellett a Scania szerelvénynél ez az érték 26 lett.
Az újságírót a legnagyobb meglepetés a következő forduló során érte, amikor ugyanazt az útvonalat teljesítve már bekapcsolt CCAP rendszer mellett vezetett. A végeredmény a kiértékelésnél szinte hihetetlenül magas számot mutatott, a nullák összesítése 35 db lett. Azaz a szerelvény a rendszer segítségével 35 km-t tett meg üzemanyag-fogyasztás nélkül.
A Scania ígérete szerint a tavaly év végén bemutatott CCAP rendszer használata mellett három, vagy akár négy százalék üzemanyag-megtakarítás is elérhető. Az új automatika lényege, hogy nem ragaszkodik a sofőr által beállított sebesség-értékekhez, hanem a jármű fedélzeti számítógépében tárolt domborzati térképek alapján választja meg az aktuális sebességet, maximálisan kihasználva a szerelvény lendületét.
A számítógép Nyugat-Európa közútjainak – főként autópályáinak, országútjainak, de kisebb, illetve alsóbbrendű útjainak is – nagyjából 95%-át lefedi. Az automatika a jármű előtt álló három kilométeres útszakaszt elemzi ki stratégiája felállításához.
És ez a stratégia egyaránt hatékony, illetve egyszerű. A hegymenet megkezdése előtt a nagyobb lendület elérése érdekében a CCAP megnöveli a sebességet, amivel idő és egy esetleges sebességváltás is megtakarítható. Ezzel szemben az üzemanyag-felhasználás növekményének mértéke minimális, a teszt során 0,03 és 0,05 liter között mozgott.
Az emelkedő tetejéhez közeledve a rendszer mérsékli a gyorsulás mértékét és a végsebesség nem haladja meg a vezető által beállított menetsebesség 92%-át. És még mielőtt a sofőr érzékelné, hogy a jármű elérte a lejtmenetet, a CCAP már teljesen visszaveszi a gázt. Ez az a pont, amikor a kiértékelés hatodik oszlopában feltűnnek a nullák.
A rendszer 60 km/óránál magasabb sebességnél aktiválódik, alacsonyabb sebesség esetén a hagyományos tempomat működik. A sebességtartomány a beállított menetsebességhez képest +4% és -8% között van.
Annak érdekében, hogy a Lastauto Omnibus ténylegesen megvizsgálhassa a Scania ígéreteit, két teljesen egyforma szerelvényt állított be tesztelésre a Koblenz környéki dombos autópályákon, Németország déli részén. Az egyik járműben megtalálható volt a CCAP, amelyet bármikor ki lehetett kapcsolni. A másik jármű referencia-járműként vett részt a teszten, például a mérések alatt fellépő időjárási különbségek kiszűrésére.
Aznap a tesztelőknek nem kellett az időjárás miatt semmilyen korrekciót elvégezni a mérésekben, a referencia-jármű mindkét alkalommal ugyanolyan értékekkel fejezte be a tesztutat. Nem így viszont a másik szerelvény, amely az első körben több, mint 3 %-kal több üzemanyagot fogyasztott el, mint a második tesztúton, amikor már bekapcsolt CCAP-vel ment. A jármű idővesztesége mindösszesen 29 másodperc volt a 100 kilométeres távolságon.
Ez a nagyjából fél perc átlagsebességben kifejezve 84 km/óra volt, szemben a 84,6 km/órával. Ugyanakkor az aktív CCAP-vel rendelkező jármű bizonyos esetekben lassabban haladt más szerelvényeknél, ami mindösszesen annyit jelentett, hogy a rendszer úgy cselekszik, ahogy egy jó sofőrnek is kellene: előrelátóan.
Az automatika hegyes-völgyes, emelkedőkkel tűzdelt útvonalon a leghatékonyabb. A teszt során megdöbbentő volt az a pontosság, ahogy a számítógép érzékelte, mikor kell elvennie a gázt úgy, hogy a sebesség ne csökkenjen 8%-kal az előre beállított szint alá. A teszt után elvégzett elemzések során kiderült, hogy az üzemanyag-megtakarítás valamivel 3% felett volt.
A rendszer árát összehasonlítva az általa elérhető megtakarítással, könnyen kiszámítható, hogy néhány hónapon belül visszahozza a befektetett összeget. Ugyanakkor figyelembe kell venni a szerelvénnyel teljesítendő út topográfiáját is, a CCAP-nek számos kisebb hegyre, dombokra van szüksége, hogy tudását bebizonyítsa és az üzemanyag-megtakarítást ténylegesen realizálni lehessen. Ilyen útvonalak vannak például Németországon belül a Nürnberg-München útvonalon.
Forrás: Scania
.
(Ezt a cikket 320 alkalommal tekintették meg.)