Busz hírek Hírek Környezetbarát

Villanybusz a BKV vonalain

A Törökbálinti Önkormányzat anyagi és technikai támogatásával és a Levegő Munkacsoport közreműködésével hat hetes próbaüzemre Magyarországra érkezett egy elektromos meghajtású busz (eBUS-12). A jármű Budapesten és környékén, valamint Szegeden és Székesfehérváron fog járni, és július 2-ától kezdve utasok is igénybe vehetik majd a BKV különböző vonalain.

A közlekedés, fűtés és egyéb emberi tevékenységek következtében a levegőbe kerülő apró részecskék Magyarországon évente mintegy 16 ezer ember idő előtti halálát okozzák, és ezek az emberek átlagosan több mint 10 évet veszítenek az életükből. A veszélyes részecskék egyik legnagyobb kibocsátói a dízelmotorok.

Számos bevált módszerrel csökkenthető e szennyezés: ilyen a dízelmotorok felszerelése részecskeszűrőkkel vagy az úgynevezett nulla emissziós járművek forgalomba állítása. Ez utóbbiak közé tartoznak a villanymeghajtású autóbuszok, amelyek – a trolibusztól eltérően – menet közben nem áramszedőn keresztül, hanem akkumulátorokból kapják az áramot. Ilyen buszokat ma sorozatban csak a kínai BYD cég gyárt. A 9 millió lakosú Sencsen városban már 500 közlekedik belőlük, és további 1500-at rendeltek meg 2012–2013. évi szállításra. A BYD nyerte meg ez év júniusában az első, tisztán villamos hajtásra kiírt EU-s közbeszerzést, és így hamarosan hat eBUS-12 típusú járműve fog közlekedni a hollandiai Schiermonnikoog-szigeten.

A Törökbálinti Önkormányzat anyagi és technikai támogatásával és a Levegő Munkacsoport közreműködésével a BYD a tegnapi nappal kezdődően hat hetes próbaüzemre Magyarországra hozott egy eBUS-12-t. A jármű Budapesten és környékén, valamint Szegeden és Székesfehérváron fog járni, és július 2-ától kezdve utasok is igénybe vehetik majd a BKV különböző vonalain. Hat héten keresztül járja útjainkat ez az elektromos busz.

A jármű 12 méter hosszú, tehát nagyjából akkora, mint egy Ikarus szóló busz. Hatótávolsága az akkumulátorok egyszeri feltöltésével 250 kilométer, legnagyobb sebessége óránként 70 kilométer. Ülőhelyeinek száma 25, az állóhelyeké 55. A legkorszerűbb típusú, lítium-vasfoszfát akkumulátorait négy óra alatt lehet feltölteni. Hatékony energiafelhasználását áram-visszatápláló fékrendszer is segíti.

Egy villamos hajtású jármű káros anyagot nem bocsát ki ott, ahol közlekedik, ami már önmagában is óriási előny. Az eBUS-12 energiahatékonysága is kiváló: az áramot előállító erőművek veszteségét is figyelembe véve, fele annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű dízel busz.

Forrás: Levegő Munkacsoport
.

(Ezt a cikket 200 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .