Hamarosan újabb közbeszerzés indul az M3-as folytatására
A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) megsemmisítette az M3-as autópálya Vaja és Vásárosnamény közti 11,9 kilométer hosszú szakaszára kiírt közbeszerzést, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. ezért újabb tendert ír ki, így a munka 2014 tavaszára fejeződhet be.

A legutóbbi Közbeszerzési Értesítőben megjelent közlemény szerint, a KDB mindazon döntéseket megsemmisítette a NIF által kiírt közbeszerzés kapcsán, amelyek az ajánlatkérők alkalmasságának elbírálása után születtek. Az MTI kérdésére a NIF illetékese azt válaszolta, hogy ez a döntés új közbeszerzési felhívás megjelentetésével jár.
Jelenleg Nyíregyházáig tart az M3-as autópálya. A NIF 2009-ben két részre bontotta az innentől Vásárosnaményig tartó 45,7 kilométeres következő szakaszt. A választóvonal – Vaja határában – a 49. számú út lett. A jelenlegi végpont és a 49. számú út közti 33,8 kilométeres szakasz közbeszerzése viszonylag simán lezajlott, ezen az autópálya szakaszon jövő év elejétől már közlekedni is lehet. A kivitelező a „C-S-K-K 2009” Konzorcium: vezető tagja a Colas Hungária Zrt., tagjai pedig a STRABAG Építő Zrt., a KÖZGÉP Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt., és a KELET-ÚT Kft. Az ellenérték nettó 32 milliárd forint.
A második szakasz első közbeszerzése annyi jogorvoslattal járt, hogy végül a NIF új közbeszerzést írt ki. A 2010 végén indított második tender is a KDB előtt végezte. Itt az volt a probléma, hogy az ajánlatok beadása után – 2011 áprilisban – az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékes helyettes államtitkára arra utasította az ajánlatkérőt, hogy az M0 autópályától 50 kilométerrel távolabb már nem építhető az autópályák elválasztására beton sáv, csak szalagkorlát választhatja el egymástól a két fél pályát.
A NIF erre a levélre hivatkozva eredménytelennek nyilvánította a közbeszerzést, ami viszont sértette a nyerésre álló A-Híd és Azvi konzorcium érdekeit. Az ő ajánlatuk 8,4 milliárd forint volt, míg a következő Bilfinger Berger ajánlatban 10,3 milliárd forint szerepelt. A Porr ajánlata 10,8 milliárd, az M3 Kraszna 2011 Konzorciumé 11,9, míg a Swietelsky Magyarország Kft.-é 12,2 milliárd forint volt.
Az első konzorcium nevében az A-Híd Építő Zrt. forduld a KDB-hez. Azt szerette volna elérni, hogy a NIF fejezze be, vagyis értékelje a közbeszerzést. A KDB elfogadta a NIF érvelését: a helyettes államtitkár levele elháríthatatlan külső oknak (vis maior-nak) minősül, tehát jöhet az újabb közbeszerzés.
A harmadik tender – nettó 12 milliárd forintos becsült ellenértékkel – az idén januárban jelent meg, és április 2-án kellett volna megkötni a kivitelezési szerződést. Márciusban a Porr Építési Kft. fordult a KDB-hez, ennek a jogorvoslatnak a következménye az újabb közbeszerzés. Ha ez eredményes lesz, akkor – a NIF-től nyert információ szerint – 2014 áprilisára érkezhet meg az M3-as Vásárosnaményba.
Az M3-asról Vaja térségében ágazik le az a gyorsforgalmi út, amely Nagybánya felé tart majd. Ennek a nyomvonal kijelölése most folyik.
Forrás: MTI (ghg \ gpp \ gry)
.
(Ezt a cikket 228 alkalommal tekintették meg.)