AETR Ajánlatok Baleset-megelőzés Biztonság Hírek

Minden 10. baleset a túlvezetés miatt következik be

Magyarországon minden tizedik baleset fáradtság vagy elalvás miatt következett be, ezek 9%-át a teherautósok okozták a 2011-es statisztikai adatok szerint. A balesetek háttérében gyakran a túlvezetés okozta kimerültség és a koncentráció csökkenése áll. A tehergépjárművek sofőrjeinek vezetési idejét jogszabály korlátozza, és a teljes ellátási lánc együttes felelősségének elvéről rendelkezik. A WebEye Magyarország szerint néhány szempont figyelembe vételével meg lehet szüntetni a túlvezetést, így biztonságosabbá válnának az utak és jelentős büntetési költségeket spórolnának meg a vállalatok.

A megengedett vezetési idő túllépésének számos oka lehet. Előfordulhat, hogy a fáradt sofőr nem veszi észre, a menetideje a vége felé közeledik, esetleg már le is járt. Lehet, hogy amikor meg kell állnia, épp olyan útszakaszon van, ahol ezt nem teheti, mert például nagy értékű áruval csak őrzött parkolóban állhat meg. Gyakran előfordul, hogy a diszpécser elfelejti figyelmeztetni a sofőrt, vagy egyszerűen rosszul számítja ki az adott fuvar teljesítéséhez szükséges időt, esetleg útközben nem kiszámítható események következnek be. A szállítmányozási piacon dúló kiélezett harc következtében nemegyszer előfordul az is, hogy olyan feltételekkel vállalnak el megbízásokat a fuvarozók, amelyekbe már eleve kódolva van a szabálytalanság lehetősége.

“Európában az ún. AETR (Accord Européen sur les Transports Routiers) egyezmény szabályozza a maximális vezetési időket és a kötelezően betartandó pihenőket napi, heti, és kétheti bontásban. Az egyezmény a szankciókról is kellő részletességgel rendelkezik, példaként érdemes megemlíteni, hogy egy másfél órás túlvezetés 400 000 forintos büntetési tételt von maga után. A vezetési és pihenőidők rögzítésére a menetíró berendezés, az úgynevezett tachográf szolgál. Ennek szigorú ellenőrzése Nyugat-Európa közútjain már hosszú évek óta bevett gyakorlat, s az utóbbi évek során hazánkban is egyre kiterjedtebb és szigorúbb ellenőrzésekkel kell számolniuk a tachográf használatára kötelezett gépjármű-tulajdonosoknak.” – mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

Fontos szempont, hogy a sofőrök szabálytalanságaiért a munkáltatót is felelősség terheli. A mindenkori szabályozás elismeri a teljes szállítási lánc együttes felelősségének elvét, arra ösztönözve a lánc összes szereplőjét, hogy kellő gondossággal tervezzék meg a fuvarokat.

Hogyan lehet kivédeni a túlvezetést?

  • Az útvonalak optimális tervezésével, az idő, távolság, az útvonal közlekedési jellemzőinek és a fuvarfeladatnak megfelelően.
  • Részletes terv a megállási helyszínekről, amelyhez társul egy pót-terv is, ha váratlan esemény következne be, vagy valami lassítaná a haladást.
  • Reális feladatokkal tervezés, a feladatokhoz megfelelő jármű és menetidő rendelésével.
  • Hatékony fuvarszervezés, az adott fuvarfeladat megtervezése annak függvényében, hogy minél kevesebb költségre, minél több bevétel jusson, de nem az erőforrások túlhajtásával.
  • A sofőrök képzése, hiszen fontos érteniük, miért kell betartaniuk a szabályokat és ennek megfelelően motiválni is kell őket. Nem attól lesz jó munkaerő, ha túlhajtja magát, hanem attól, hogy szabályosan végzi feladatait és figyel egészségére.

“Egy fejlett GPS alapú telematikai rendszer mindezeket automatikusan figyeli és nem az egyéni felelősségre támaszkodik, hanem a szereplők segítésére az információk alapján. A flottakövető rendszerek sofőrökre lebontva automatikusan figyelik a vezetési időt, mérik és rögzítik is az adatok. Emellett aktuális közlekedési információkkal segíti a megbízások megszervezését és lebonyolítását, ezzel jelentős mértékben csökkentik az esetleges holtidőket is, amikor a sofőr bár a volánnál ül és telik a vezetési ideje, valójában nem tud haladni az adott útszakaszon. A túlpihenés problémájára is megoldást nyújt: a diszpécser figyelmeztetni tudja a sofőrt, ha már letelt a pihenőideje és ismét elindulhat. Elmenthető útvonal, ami a fuvar teljesítéséhez szükséges idő tervezéséhez hasznos. Az útvonaltervező opció kihasználásával pedig tovább pontosítható az útvonal és a megtételéhez szükséges időmennyiség.” – mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

Forrás: WebEye Magyarország
.

(Ezt a cikket 491 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .