NFM: nem drágább a magyar autópálya-építés a nemzetközi átlagnál
A magyar autópályák fajlagos építési költsége az utóbbi hat évben 3,1 milliárd forintról 1,4 milliárdra csökkent, és megfelel a nemzetközi átlagnak – válaszolta Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter Ferenczi Gábor (Jobbik) országgyűlési képviselő írásban feltett kérdésére.
A képviselő arról kérdezte a minisztert, hogy „miért kerül nálunk nemzetközi viszonylatban lényegesen többe az autópálya-építés”,
A miniszteri válasz kiemeli, hogy a nemzeti előírások, a műszaki tartalom, az altalaj minősége, és még számos tényező befolyásolja az autópályák építési költségét. Például az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakaszán a kivitelezési költség átlagosan 1,3 milliárd forint volt kilométerenként. Ezzel szemben a Balatonszárszó-Ordacsehi szakasz 3,3 milliárd forintba került fajlagosan, miután tőzeges talajon, lápvidékes területen épült.
Az utóbbi időben lényegesen csökkent a fajlagos építési költség. Amíg 2005-ben egy kilométer autópálya átlagosan 3,1 milliárd forintba került az államnak, addig 2006-ban 2,2 milliárd, 2007-ben 2,1 milliárd, 2008-ban 1,4 milliárd, 2010-ben 1,8 milliárd, 2011-ben 1,4 milliárd forint volt a költség. Ezek a számok nemzetközi viszonylatban átlagosnak mondhatóak – írta a nemzeti fejlesztési miniszter.
Külföldi példákat alapul véve 2,34 milliárd forint körüli kilométerenkénti árral lehet számolni. A romániai észak-erdélyi autópályáért kilométerenként 16 millió dollárt, azaz mintegy 3 milliárd forintot kért a kivitelező – közölte a miniszter.
Forrás: MTI (ghg \ gkp)
.
(Ezt a cikket 228 alkalommal tekintették meg.)