Ígéretes jövő előtt áll a Bio-DME, mint járműüzemanyag
A Bio-DME projekt célja annak felmérése, hogy van-e piaca a Bio-DME (dimetil-éter) haszonjárművekben történő alkalmazásának. A kétéves projekt felénél az előzetes eredmények azt mutatják, hogy a Bio-DME már használható haszonjárművek mindennapos üzemeltetéséhez. Ha a gázolajat felváltaná a Bio-DME, a CO2-kibocsátás tekintélyes mértékben, 95 százalékkal csökkenhetne.

A Volvo számos más résztvevővel, köztük a Bio-DME előállításával foglalkozó Chemrec-kel és az üzemanyag-ellátó Preemmel együtt kifejlesztett egy szállítási rendszert, amely a teljes ellátási láncot magában foglalja, a Bio-DME előállításától és disztribúciójától egészen annak felhasználásáig, egyes fuvarvállalatok Volvo teherautóiban.
Tíz Volvo Bio-DME teherautó már tavaly ősz óta rendszeres használatban áll, és a projekt felénél járva az eredmények felülmúlják a várakozásokat. A tíz teherautó közül az első nem sokkal ezelőtt átlépte a 100 ezer kilométeres határt. A teherautók együttesen már 400 ezer kilométert tettek meg.
„Ez az első alkalom, hogy nagy mennyiségben használnak Bio-DME-t járműüzemanyagként, és a valós körülmények között végzett tesztek első kiértékelése után úgy látjuk, hogy a Bio-DME teherautók nagyon jól teljesítenek az úton, messze felülmúlva a várakozásainkat. A technológia megbízható, és a teljes folyamatot energia-hatékonyság jellemzi, a gyártástól és a disztribúciótól egészen magukig a járművekig” – mondja Per Salomonsson, a Volvo alternatív üzemanyag projektmenedzsere.
A PostNord és a DHL kettő a projektben résztvevő szállítási vállalatok közül. Közös céljuk a CO2-kibocsátásuk drasztikus csökkentése 2020-ra, és mindkét vállalat számára természetes volt, hogy részt vesznek a valós körülmények között végzett teszten.
„A járművezetőink nagyon elégedettek. Arról számoltak be, hogy a Bio-DME használata legalább annyira egyszerű, mint a hagyományos gázolajé. Ez egy teljesen új technológia, de ennek ellenére rendkívül kevés műszaki problémát tapasztaltunk, a teherautók ráadásul lényegesen csendesebben üzemelnek, ha Bio-DME kerül a tartályba” – mondja Henrik Boding, a PostNord logisztikai üzletágának környezetvédelmi igazgatója.
„Mivel széndioxid-kibocsátásunk 98 százaléka a teherautóval végzett szállításból ered, jelentős lehetőségeket látunk a széndioxid-kibocsátási szempontból kiváló hatékonysággal rendelkező Bio-DME üzemanyagban” – mondja Ulf Hammarberg, a DHL környezetvédelmi igazgatója.
A Preem négy töltőállomást alakított ki Stockholmban, Göteborgban, Jönköpingben és Piteå-ban annak biztosítására, hogy a teherautók rendszeres használatban is alkalmazhatók legyenek.
A projekt során a bioüzemanyagot szennylúgból, egy papíripari melléktermékből állítják elő a Chemrec Piteå-ban található elgázosító üzemében. A gyártási rendszer zökkenőmentesen működik, és az üzemanyag nagymennyiségű termelése a megújuló üzemanyagokat segítő programok tetemes mértékétől függ.
„A Bio-DME más megújuló alapanyagokból is előállítható, és nagyszerű jövőt jósolunk ennek a járműüzemanyagnak. Kifejlesztettük az üzemanyag ipari alkalmazását lehetővé tévő technológiát. A jövő legnagyobb kihívását az új járműüzemanyag piacának és infrastruktúrájának kiépítése jelenti, amihez beruházások szükségesek. Ezen a területen fontos szerep hárul a társadalmi döntéshozókra, hosszú távú döntésekkel és ösztönző programok kifejlesztésével teremtve meg az elengedhetetlen előfeltételeket.” – mondja Per Salomonsson.
A valós körülmények között végzett teszt az év végéig folytatódik, amelyet követően kiértékelik a Bio-DME jövőbeni piacának életképességét.
A tanulmányban szereplő további szállítási vállalatok a következők: J-Trans, Bröderna Lindqvist Åkeri, BDX Företagen AB, és Ragn-Sells.
A projektet támogatja a Svéd Energiaügynökség és az EU Hetedik Keretprogramja. A Volvo Trucks, a Chemrec és a Preem mellett a Delphi, az ETC, a Halodr Topsoe és a Total is részt vesz a programban.
Adatok a Bio-DME-ről
A Bio-DME dízelmotorban történő alkalmazása a gázolajéval megegyező, magas hatásfokot és alacsonyabb zajszintet kínál. A Bio-DME a gázolajnál 95 százalékkal kisebb széndioxid-kibocsátást eredményez, sőt, rendkívül alacsony szintű részecske- és nitrogénoxid-kibocsátás mellett ég el. Mindez összességében a dízelmotorok ideális üzemanyagává teszi a Bio-DME-t.
A DME egy gáz, de alacsony, mindössze 5 bar nyomáson folyékonnyá alakul. Egyszerűen, a propánhoz hasonlóan kezelhető. A DME földgázból és különböző típusú biomasszákból állítható elő. Biomasszából előállítva Bio-DME megnevezést kap.
Tudjon meg többet a Bio-DME projektről: http://www.biodme.eu/
Forrás: Volvo Trucks Hungary
.
(Ezt a cikket 679 alkalommal tekintették meg.)