BedrijfsautoRAI 2012 – DAF: középpontban az ATe-program

A DAF Trucks számára az Amszterdamban április 17-től 21-ig megrendezésre kerülő Bedrijfsauto RAI 2012 kiállítás fő témája az ATe-program (Advanced Transport Efficiency – „Kiemelt közlekedési hatékonyság”), amely megoldások széles választékát kínálja az üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás további csökkentésére, valamint a teherautó hatékonyságának javítására. A CF85 és XF105 ATe-változatai mellett a DAF az ATe-filozófiájába illeszkedő különféle újításokat is bemutat majd, egyebek között egy áramvonalas felépítményt az LF áruterítő teherautóhoz, valamint egy új, könnyű kettős tengelyt.
  •  A DAF ATe-program (Advanced Transport Efficiency – „Kiemelt közlekedési hatékonyság”)
    – új, könnyű kettős tengely
    – LF áruterítő teherautó PACCAR Aero felépítménnyel
    – A CF85 és a XF105 ATe-változatai
  • A CF és XF105 termékcsalád újdonságai
    – Új ülések a még nagyobb kényelem és könnyebb használat érdekében
    – Új, a sérüléseknek jobban ellenálló sárvédők

A DAF 2011 nyarán indította el ATe-programját azzal, hogy bemutatta a 12,9 literes PACCAR MX motoron végrehajtott különféle fejlesztéseit. Ez új dugattyúkat, optimalizált üzemanyag-befecskendezési rendszert és különleges, teljesen zárt kipufogócsonkot jelentett, melyek 3 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és kisebb széndioxid-kibocsátást eredményeznek. A sebességváltók választéka is bővült, méghozzá új manuális és automata 12 sebességes váltókkal, melyeknek köszönhetően a hajtásláncot még inkább a járműfelhasználási módjával kapcsolatos egyedi igényekhez lehet igazítani. Ezenkívül a CF és XF105-ös modellek motorja öt perc üresjárat után automatikusan kikapcsol, a legnagyobb sebesség pedig gyárilag 89 km/ó helyett 85 km/órára lett beállítva – ezek további 2-3 százalékkal csökkentik a fogyasztást a nemzetközi fuvarozóknál. A műszerfalon alapfelszereltségként található központi kijelző részletes adatokat közöl az aktuális fogyasztásról és a megtakarításról, hogy ezzel is felhívja a járművezető figyelmét a hatékony, üzemanyag-takarékos vezetés fontosságára. De az ATe nemcsak az üzemanyagról szól: a CF és XF típusokba alapfelszereltségként megtalálható, karbantartást nem igénylő akkumulátorok hosszabb élettartamúak, alacsonyabb üzemeltetési költséget nyújtanak és környezetkímélőbbek elődeiknél.

ATe-változatok

A CF85 és XF105 típusoknak a DAF ATe-programja szerint készült változatai a lehető legkisebb üzemanyag-fogyasztás érdekében optimalizált, speciális kivitelű járművek. Ez küszöbspoilerek, tetőlégterelők, sárvédők, légterelő elemek teljes készletét foglalja magában, továbbá csökkentett gördülési ellenállású gumiabroncsokat, és alkalmazkodó sebességtartó berendezést. Az alapfelszereltséghez tartozik a lehető legtakarékosabb üzemanyag-fogyasztás érdekében optimalizált váltási rendszerű AS Tronic automata váltó, mely csak manőverezéskor vagy a PACCAR motorfék használatakor engedi a járművezetőnek a manuális sebességváltást. Minden ATe-kivitelű CF85-ös és XF105 típushoz a cég DAF EcoDrive vezetői tanfolyamot is nyújt, melynek elvégzésével a sofőrök átlagosan 3-5 százalékos tartós csökkenést érhetnek el az üzemanyag-fogyasztásban és széndioxid-kibocsátásban.

LF45 Aero felépítmény

Az ATe kivitelű CF85 és XF105 mellett a PACCAR Aero felépítménnyel ellátott LF45 áruterítő teherautó is megtekinthető lesz a BedrijfsautoRAI kiállításon. Az áramvonalas felépítmény az Egyesült Királyságban kapható, gyári kiszállítással – a DAF a BedrijfsautoRAI kiállítás által nyújtott alkalmat szeretné felhasználni arra, hogy felmérje, mekkora lenne az érdeklődés a termék iránt a holland piacon. A PACCAR Aero felépítmény különlegessége tetejének felfelé ívelő vonalvezetése, amely a jármű hátuljánál középen finoman ismét lejteni kezd. A felépítmény élei is le vannak kerekítve. Az LF45 Aero felépítményhez olyan különleges kialakítású légterelő-, spoiler- és sárvédőkészlet tartozik, melynek felszerelésével a fülke külsőre teljesen egységessé tehető a felépítménnyel. A felépítmény légellenállási tulajdonságainak köszönhetően utazási sebességnél akár 8 százalékkal is csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás.

Új, könnyű kettős tengely

A DAF a BedrijfsautoRAI kiállításon mutatja be elsőként az új DAF SR1360T kettős tengelyt, amely az ATe-program célkitűzéseit is minden szempontból teljesíti. A tengely 375 kilogrammal könnyebb, mint a jelenlegi, kerékagy-áttételes kettős tengely, és több mint 5 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez.

Elsősorban olyan nehéz igénybevételre lett kifejlesztve, ahol kettős hajtás szükséges, korlátozott mértékű off-road használat mellett. Két változatban készül, ezek műszaki terhelhetősége 21, illetőleg 26 tonna, a vontatható összsúly a 70 tonnát is elérheti. Egyes speciális alkalmazási területeken a járműszerelvény teljes súlya akár 120 tonna is lehet. A kisebb üzemanyag-fogyasztás és önsúly mellett az új kettős tengely karbantartási költségei is kedvezőbbek, mivel a hátsóhíd csak háromévente, vagy 450.000 kilométerenként igényel olajcserét.

Euro-6

A DAF fejlesztései természetesen már arra irányulnak, hogy megfeleljen az Euro-6 károsanyag-kibocsátási előírásoknak, és már nagyon közel van ahhoz, hogy előálljon az ehhez szükséges technológiával. A cég már 2010 nyara óta a 12,9 literes PACCAR MX-motorral látja el testvérmárkáit, a Kenworth-öt és a Peterbiltet. A motorok megfelelnek az észak-amerikai EPA10 emissziós szabványnak, amely szorosan összefügg ez Euro-6 normákkal. Az Észak-Amerika számára készülő PACCAR MX motorokban a gyártó SCR-technológiát alkalmaz, kipufogógáz-újrakeringetést és koromszűrőt. Az EPA10 normákkal szerzett széles körű észak-amerikai tapasztalatait felhasználva a DAF optimális megoldásokkal tud előállni a lehető legnagyobb megbízhatóság, alacsony fogyasztás és kiemelkedő teljesítmény érdekében. A holland cég felhasználja az ATe-program keretében bevezetett technológiákat, de egyéb újításokat is. Sosem az motiválja, hogy egy-egy új technológiával feltétlenül elsőként jelenjen meg a piacon, inkább rászánja az időt, hogy minél inkább tökélyre fejlessze az Euro-6 normák teljesítéséhez szükséges műszaki megoldásokat. Nem lát okot arra, hogy elsiesse az Euro-6-os járművek bevezetését, főként, hogy a piacon egyelőre csak korlátozott kereslet jelentkezik ezek iránt, a szükséges technológia pedig meglehetősen bonyolult, ezért megvásárolni és karbantartani is elég drága. A DAF ezért Euro-5 EVV technológiáját fejlesztette tovább: ennek eredményei a motort érintő, az ATe-program részét képező újítások közt láthatók.

Új fejlesztések

A BedrijfsautoRAI kiállításon a DAF a CF és XF105 típusaihoz készült ülések új generációját mutatja be, a maximális kényelem és könnyű használhatóság jegyében. Az ülések 220 milliméterrel csúsztathatók el vízszintesen, magasságuk 145 milliméterrel állítható, dőlésszögük pedig 53 fokban – ezzel biztosítható, hogy a járművezető a lehető legkényelmesebb ülőhelyzetet állíthassa be magának. A 60 mm-rel állítható vállmagasságú biztonsági övek is az utasok kényelmét szolgálják. A tervezéskor fontos szempont volt a felhasznált anyagok áteresztő képessége is, a fülke minél jobb szellőzése érdekében. Logikusan elhelyezett, tetszetős és tartós kezelőszervek gondoskodnak arról, hogy a teherautó kezelése a lehető legkönnyebb, legegyszerűbb legyen. Extraként kétfokozatú fűtés is kérhető. Az új ülések barátságos, sötétszürke huzatának ugyanaz a mintája, mint ami az XF105 ajtópaneljein látható.

 

A CF-széria teljesen új ajtópaneleket kapott, hogy még több hely álljon rendelkezésre az ülések és az ajtók között. Az új panel tetszetős, modern kivitelű, díszsávján az ezüst DAF-logó és világos-sötét mintázat látható. Alapfelszerelés a hosszú, széles kartámasz, valamint a nagy tárolórekesz. Az ajtók ablakainak alján elhelyezett, meleg és hideg levegő befúvására szolgáló szellőzők gondoskodnak a járművezető és utasa kényelméről. A panel alján található, új szellőző további fűtést biztosít a lábtérben. A CF- és XF-széria újratervezett sárvédőket is kapott, melyek tovább csökkentik a karosszéria sérülékenységét. A sárvédők három különálló részből állnak: a legfelső elem könnyen levehető, míg a külsők az alváznál alacsonyabban helyezkednek el. Ennek az elhelyezésnek köszönhetően ezeknél a karosszériaelemeknél többé nem fordulhat elő, hogy a pótkocsi miatt sérüljenek rakodórámpára vagy hajóra történő le- vagy felhajtáskor. A sárvédők újszerű kialakításuknak köszönhetően az új hátsó világító egységeket is óvják.

A DAF az Europahalban

A DAF standja mindig az Europahal csarnok felső részében található. A cég hat járművet állít ki a 800 négyzetméteres standon.

Az LF-termékcsalád:

FA LF45.160 4×2-es hibrid alváz, nappali fülkével
FA LF45.210 4×2-es kerékképletű alváz, nappali fülkével és Aero felépítménnyel (ATe)

CF-termékcsalád:

FAD CF85.460 8×4-es kerékképletű alváz, nappali fülkével és VDL horgos rakodórendszerrel
FT CF85.460 ATe Edition 4×2-es kerékképletű alváz, Space Cab fülkével (ATe)

 XF105

 FTT XF105.460 6×4-es kerékképletű vontató, Space Cab fülkével és az új, könnyű kettős tengellyel (ATe)
 FT XF105.460/510 4×2-es kerékképletű vontató, Super Space Cab fülkével

DAF Trucks N.V. — a subsidiary of the American company PACCAR Inc, one of the world’s largest producers of heavy-duty trucks — is a leading producer of light, medium and heavy-duty trucks with a market share in Europe*) of around 15.5% in the over 15 tonnes category. DAF manufactures a complete range of tractors and rigids, offering the right vehicle for every transport application. DAF is also a leader when it comes to providing other, product-related, services: MultiSupport Repair and Maintenance Contracts, financial services from PACCAR Financial and a first-class parts service. In addition, DAF develops and produces components such as axles and engines for, in particular, bus and coach manufacturers all over the world. DAF Trucks N.V. has factories in Eindhoven in the Netherlands and Westerlo in Belgium, and over 1000 dealers and service points in Europe.

Forrás: DAF
.

(Ezt a cikket 308 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?