Rekordot döntött az MAN árbevétele 2011-ben
- 16,5 milliárd € árbevétel (a megelőző évben 14,7 milliárd €)
- 17,1 milliárd € bejövő megrendelés (15,1 milliárd €)
- 1,483 milliárd € üzemi eredmény (1,035 milliárd €)
- 9,0 % árbevétel-arányos jövedelmezőség (Return On Sales – ROS) (7,1 %)
- 4,62 € folyamatos működésből származó, egy részvényre jutó nyereség
- Javasolt osztalék emelése részvényenként 2,3 €-ra (2,0 €)
- Összesen 155 520 eladott jármű (23 %-os növekedés)
- Az MAN Latin Amerika eddigi legjobb évét zárta
- 2012-es kilátások: a haszonjárművekből származó bevételek enyhe csökkenése mellett, nyereségnövekedés az energetika területén
Az üzemi eredmény éves alapon számítva 43 %-kal, 1,5 milliárd euróra emelkedett, míg az árbevétel-arányos jövedelmezőség 7,1 %-ról 9 %-ra nőtt. Ez azt jelenti, hogy az MAN Csoport 2011-ben ismét nyereséges növekedést könyvelhetett el.
A vállalat vezetése 2012-ben világszerte visszafogottabb gazdasági növekedésre készül. Az MAN SE gazdasági igazgatója, Frank H. Lutz a következőképpen nyilatkozott: „Arra számítunk, hogy az európai haszonjármű piac a 2011-es szint körül stabilizálódik. Ezzel szemben Brazíliában csökkenni fognak az eladások. Összességében a haszonjármű üzletág árbevétele kismértékben (maximum 5 %-kal) csökken, míg az energetikai üzletág árbevétele 5 %-os emelkedést mutathat. Az MAN Csoport egészére kivetítve ezért a nyereség enyhe visszaesésére számítunk, valamint arra, hogy ez maga után vonja az üzemi eredmény csökkenését is. Az árbevétel-arányos jövedelmezőség valószínűleg az átlagos, 8,5 %-os hosszú távú cél körül marad.” Lutz úr hozzátette, hogy ez az áttekintés azt feltételezi, hogy a kormányok képesek stabilizálni a pénzpiacot és megakadályozni a piaci bizonytalanság átterjedését a reálgazdaságba. Azzal folytatta, hogy az MAN közép- és hosszútávon erős növekedési potenciállal rendelkezik – főleg a Volkswagen Csoporttal való együttműködésből származó lehetőségek figyelembevételével.
Haszonjárművek

Az MAN Latin Amerika Brazíliában ismét piacvezető lett az 5 tonnánál nagyobb össztömegű teherautókat illetően, amivel a vállalat történetében a legjobb évet könyvelhette el. Összesen 72 102 járművet adott el, ami 10 százalékos emelkedést jelentett. Az árbevétel 14 százalékkal, 3,6 milliárd euróra nőtt, míg az üzemi eredmény 400 millió euróra tehető. A több mint 83 000 egységgel új gyártási rekordot is sikerült felállítani.
Brazíliában, az újonnan bejegyzett haszonjárművekre ebben az évben lépett érvénybe az Euro 5 károsanyag-kibocsátási szabvány, minek okán az MAN Latin Amerika először építi járműveibe európai testvérvállalatának, az MAN Truck & Bus-nak motorjait. Az MAN márka szintén 2012-ben fog debütálni a brazíliai piacon: az MAN TGX széria piaci bevezetésével – amivel kapcsolatosan az MAN Latin Amerika még nem közölt dátumot – a 400 lóerőnél nagyobb teljesítménnyel rendelkező kamionok szegmensében új üzleti lehetőségeket kínál.
Energetika
Az energetikai üzletág is (beleértve az MAN Diesel & Turbo és Renk ágazatokat) nagyon magas szinten teljesített. Ugyan 4 százalékos visszaeséssel, az árbevétel 4,0 milliárd euróra csökkent, de a felvett megrendelések 4,0 milliárd euróról 4,1 milliárd euróra emelkedtek. A 12,8 százalékos árbevétel-arányos jövedelmezőség egyértelműen kétszámjegyű maradt.
Az energetikai ágazat árbevételének nagy része az MAN Diesel & Turbótól származik, 3,6 milliárd (-4%). A felvett megrendelések 3,5 milliárd euróról 3,7 milliárd euróra emelkedtek, valamint az üzemi eredménye 439 millió euróról 460 millió euróra nőtt. Az árbevétel-arányos jövedelmezőség (12,7 %) egy százalékpontot ugrott.
Az MAN Diesel & Turbo kompresszorai és turbinái iránt is nagyon magas volt a kereslet. A hajózási szegmensben, a teherszállító hajókra vonatkozó megrendelések – főleg nagy konténerhajók – kezdetben magas szinten mozogtak. Az év második felében az ipar speciális hajók építésére koncentrált, úgy mint cseppfolyós földgáz szállítására alkalmas tartályhajókra vagy nyílt tengeri feltárások során használt hajókra. Az MAN Diesel & Turbo nagyon erős piaci pozícióval rendelkezik a nagy teherszállító hajókban szolgáló kétütemű motorok és egyéb típusok mellett, a speciális hajóknál használt négyütemű motorok területén is. Ez lehetővé tette az MAN Diesel & Turbo számára, hogy a jelenlegi nehéz piaci helyzet és a növekvő verseny ellenére is megtartsa piacvezető szerepét a hajómotorok iparágában.
A dízel motorok és a gázturbinás erőművek piaci volumene 2011-ben stabil maradt. Ezen a területen a vásárlói érdeklődés nem csak a fejlődő országokban és a feltörekvő gazdaságokban emelkedett, hanem a fejlett országokban is nőtt – ami az energiapolitika változásának jele. Az MAN dízel és gázturbinás erőművei különösen jól párosíthatók a szél- és napenergia erőművekhez. E technológiák egyesítésével létrehozott hibrid erőmű kiegyensúlyozza a megújuló energiatermelés ingadozásait, amivel alacsony károsanyag-kibocsátás mellett, folyamatos energiaellátást biztosít.
A hajtóművet, sebességváltót és siklócsapágyat gyártó Renk – a vizsgált évben – 389 millió euró árbevételével (403 millió €) kismértékű visszaesést könyvelt el. Összességében a vállalat mégis jól teljesített, mivel a bejövő megrendelések (456 millió €) jelentősen meghaladták az árbevételt. Az üzemi eredmény 52 millió euróról 53 millió euróra nőtt, míg az árbevétel-arányos jövedelmezőség 12,9 százalékról 13,6 százalékra emelkedett. 2011-ben elsősorban a hajózásban és a szélerőművekben használt hajtóművekkel kapcsolatos gyártási tevékenységek voltak jellemzőek.
Az adózás utáni eredményt csökkentő különleges hatások
Az MAN Csoport stratégiai céljai
Brazíliában az MAN TGX értékesítése 2012 második negyedévében kezdődik. 2012 elejétől kezdve az MAN Latin Amerika járműveit MAN Euro 5-ös motorokkal látják el.
2012 első felében az MAN Oroszországban, Szentpéterváron megnyitja új gyárát, amelyet évente körülbelül 6000 jármű összeszerelésére terveztek.
Indiában az MAN Truck & Bus aláírta azt a megállapodást, miszerint teljesen megvásárolja a FORCE Motors-szal közös vállalkozást. Az MAN CLA gyártását és értékesítését ezek után kizárólag az MAN végzi.
Kínában az MAN 25 százalék, plusz egy részvény részesedéssel rendelkezik a kínai haszonjármű gyártó Sinotrukban, akivel együtt fejlesztették ki az új, közös SITRAK márkát, amely 2013-ban kerül majd piacra. 2011 májusában az MAN Diesel & Turbo Changzhou-i telephelyén megindult a bővítés második szakasza. Ezen a telephelyen turbinákat, nagyméretű dízel turbófeltöltőket, valamint Renk hajtóműveket gyártanak.
Egy másik stratégiai fontosságú, növekvő piac a stabilmotorok üzletága. Az MAN motorokat mezőgazdasági gépeknél, hevederes járműveknél és jachtoknál is használják. Ebben az üzletágban a 2011-es, 335 millió eurós árbevétel először lépte át határozottan a 300 millió eurós iránycélt.
A kutatás és fejlesztés is jelentős stratégiai fontossággal bír az MAN Csoportnál. A vállalat árbevételének több mint 4 %-át fordítja erre. A fejlesztési tevékenységek során mind a haszonjármű, mind az energetikai üzletágban a károsanyag-kibocsátás csökkentésére, az alternatív meghajtás lehetőségeire és az alternatív üzemanyagokra fókuszálnak. A haszonjármű üzletág a hibrid technológiára helyezi a hangsúlyt. A Lion’s City Hybrid buszokat 2010 óta gyártják, melyek az első városi teszteken – többek között Münchenben, Párizsban és Barcelona-ban – 30 %-os üzemanyag-megtakarítást is elértek. A kamion üzletágban az első, rövidtávú áruszállításban használatos hibrid járműprototípusok már a vásárlóknál szolgálnak.
A nagy hengerűrtartalmú dízelmotorok üzletágának szembe kell nézni a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírásainak drasztikus megszigorításával, ami 2016-ban lép majd érvénybe és 2010-hez képest megköveteli a nitrogén-oxid kibocsátás 80 százalékos csökkentését. Ezek a szigorú előírások még nagyobb erőfeszítést követelnek a kutatás-fejlesztéstől. Második generációs kipufogógáz-visszavezető technológiájával az MAN Diesel & Turbo a világon az első olyan cég a kétütemű motorok piacán, aki már ma megfelel ezeknek a károsanyag-kibocsátási szabványoknak.
MAN 2011. éves jelentés
Pillantás az MAN-re
Legfontosabb adatok (IFRSs)
Millió € | 2011 | 2010 | Változás %-ban |
---|---|---|---|
Bejövő megrendelés | 17 145 | 15 072 | 14 |
Németország | 3 646 | 3 489 | 4 |
Egyéb országok | 13 499 | 11 583 | 17 |
Nyereség | 16 472 | 14 675 | 12 |
Németország | 3 515 | 3 158 | 15 |
Egyéb országok | 12 957 | 11 617 | 12 |
Teljesítetlen rendelés* | 6 640 | 7 025 | -5 |
Létszám* ** | 52 542 | 47 669 | 10 |
Eredmény-kimutatás | Változás millió euróban | ||
Üzemi eredmény | 1 483 | 1 035 | 448 |
Adózás előtti eredmény (EBT) | 1 122 | 1 125 | -3 |
Nettó jövedelem | 247 | 722 | -475 |
ROS (%) – Árbevétel-arányos jövedelmezőség | 9,0 | 7,1 | 1,9 pont |
ROCE (%) – Befektetett tőke megtérülése | 24,4 | 17,4 | 7,0 pont |
Pénzügyi mérleg | |||
Mérleg főösszeg | 18 670 | 17 431 | 1 239 |
Saját tőke* | 5 590 | 5 990 | -400 |
Saját tőke aránya (%) | 29,9 | 34,4 | -4,5 pont |
Nettó eladósodottság | -2 212 | -1 778 | -434 |
Pénzeszközök és azzal egyenértékű eszközök* | 957 | 1 057 | -100 |
Pénzforgalom | |||
Cashflow működési tevékenységből származó nettó pénzforgalom | 518 | 1 427 | -909 |
Cashflow befektetési tevékenységből felhasznált nettó pénzeszközök | -637 | -374 | -263 |
Szabad Cashflow | -119 | 1 053 | -1 172 |
Részvények | Változás euróban | ||
Folyamatos működésből származó, egy részvényre jutó nyereség euróban | 4,62 | 5,30 | -0,68 |
Egy részvényre jutó osztalék euróban*** | 2,30 | 2,00 | 0,30 |
**Az alvállalkozói szerződéssel rendelkező alkalmazottakat is beleértve
***2011: javasolt osztalék
(Ezt a cikket 185 alkalommal tekintették meg.)