Hibrid kukásautóval szállítják el a háztartási hulladékot Mulhouse-ban és környékén

 A mulhouse-i kistérség önkormányzata, a Mulhouse Alsace Agglomération nemrégiben szerzett be egy Renault Trucks hibrid kukásautót. Ezzel a járművel gyűjtik majd be a háztartási hulladékot tizenhat településen. « Fontos lépés » – hangsúlyozza Jean-Marie Bockel, az önkormányzat elnöke. A hibrid jármű forgalomba állítása egyrészt az önkormányzat klíma stratégiájába illeszkedik, ami egyike az elsőknek Franciaországban; másrészt tükrözi az elzászi önkormányzati vezetők elkötelezettségét a modern technikák iránt.

Január 20-án pénteken Eric Gabas, a Renault Trucks Franciaország kereskedelmi igazgatója egy Premium Distribution Hybrys Tech kulcsait adta át Jean-Marie Bockelnek, a Mulhouse-i kistérségi önkormányzat elnökének. A kukásautó felépítménnyel ellátott, 340 lóerős, Euro V-ös, 26 tonnás, 6X2-es kerékképletű hibrid jármű elektromos motorja 120 kW-os maximális, és 70 kW-os folyamatos teljesítményre képes. Az agglomerációhoz tartozó harminckét településből tizenhaton gyűjtik majd be ezzel a járművel a háztartási hulladékot. Mulhouse belvárosában és a sétálóutcákon épp úgy megjelenik majd ez a zajtalan kukásautó, mint a külvárosban. A városi köztisztasági vállalat célja, hogy a hibrid járművet a legkülönbözőbb konfigurációkban is kipróbálja, és ha beválik, újabbakat szerezzen be.

A Franciaországban úttörőnek számító mulhouse-i kistérségi önkormányzat 2009-ben indította el klímavédelmi programját, amelynek szellemiségébe tökéletesen illeszkedik a hibrid kukásautó. « Amint meghallottuk, hogy hibrid kukásautót tesztel a Renault Trucks, azonnal érdeklődni kezdtünk felőle » – magyarázza Jean-Marie Bockel. « A kapcsolatfelvétel után nagyon hamar be is mutattak nekünk egy prototípust, és mi versenybe szálltunk, hogy minél hamarabb hozzájuthassunk. Önkormányzatunk számára egy ilyen jármű beszerzése azért is fontos, hogy az üvegházhatású gázok csökkentését célzó programunkban szereplő cselekvési tervek minél jobb összhangban legyenek egymással ».

A másik ok, amiért a hibrid kukásautó mellett döntöttek, az innováció szempontja. A mulhouse-i kistérési önkormányzat mindig is kiemelt hangsúlyt fektetett arra, hogy merész technikai megoldásokat alkalmazzon. Ezt több lépés is bizonyítja. « Elsőként szereztünk be egy félpótkocsis kukásautót forduló hátsó tengellyel és légrugós hátsó felfüggesztéssel. A részecskeszűrős kukásautókat is elsőként kezdtük el használni. Ma a fejlődés a hibrid technika irányába tart. Önkormányzatként az a feladatunk, hogy ezt a tendenciát kövessük » – közli Antoine Adler önkormányzati vezető.

A Renault Trucks három éve kísérletezik a hibrid technikával. A gyártó 2009-ben helyezett egyéves próbaüzembe egy kukásautó felépítménnyel ellátott teherautót a lyoni régióban. A közel 500 üzemóra alatt a járművel több mint 5000 kilométert mentek és 550 tonna hulladékot szállítottak. Ennek a prototípusnak köszönhetően a Renault Trucks mérnökei jelentős fejlesztéseket hajtottak végre a hibrid járművek következő nemzedékén, amelyek megjelentek a Mulhouse-i kistérségi önkormányzatnak most átadott kukásautóján is. A Premium Distribution Hybrys Tech lesz az első hibrid háztartási hulladékot begyűjtő kukásautó, amelyet kereskedelmi szempontból már a vevő üzemeltet, karbantartását pedig a Renault Trucks egyik márkaszervize, az elzászi Rixheim-ben található Catra végzi.

A hibrid technika különösen ideális a városi és városkörnyéki áruszállításhoz és hulladékbegyűjtéshez. Egyrészt a teljesen elektromos üzemmódból fakadó, a kukás felépítmény esetén akár 25 százalékkal kisebb fogyasztásnak, másrészt a jóval csendesebb működésnek köszönhetően. A Premium Distribution Hybrys Tech üzembe állításával a mulhouse-i kistérség szén-dioxid kibocsátása éves szinten 10 tonnával csökken.

A Renault Trucks által kifejlesztett hibrid technika elve rendkívül egyszerű: lehetővé teszi a jármű fékezésekor és lassításakor keletkező energia elraktározását, majd elektromos energiává alakítását az indulási szakaszban. Az elektromos energiát a hajtásról gondoskodó, teljesen különálló, feltöltést nem igénylő akkumulátorok tárolják. Ezt az elektromos energiát használja fel a villanymotor, amely az indulástól körülbelül 20 km/h sebességig hajtja az autót, ami felett a dízelmotor veszi át a hajtást. A dízelmotor így csak abban a fázisban működik, amikor a legelőnyösebb a fogyasztása. Induláskor és lassú haladás esetén, amikor az üzemanyag fogyasztás jelentős, kizárólag az elektromos energia hajtja az autót, így a megtakarítás jelentős.

 

A Renault Trucks Clean Tech járművei

A közúti áruszállítóknak komoly környezetvédelmi elvárásoknak kell megfelelniük, az ügyfelek érdeklődése pedig egyre inkább a kevésbé környezetszennyező járművek felé fordul, különösen városi áruszállításban.

A Renault Trucks évek óta dolgozik alternatív energiával hajtott teherautók kifejlesztésén, hogy ezeknek az igényeknek minél jobban meg tudjon felelni. Az elsősorban városi és városkörnyéki fuvarozásra szánt elektromos, hibrid, illetve földgáz üzemű járműveket a gyártó a megkülönböztető Clean Tech védjeggyel látja el.

A gyártó az új technikákhoz kapcsolódóan ugyanazt a szolgáltatási minőséget kívánja nyújtani, mint a hagyományos teherautók esetében, ezért megkezdte a szakszerviz hálózat felkészítését a védjegy alá tartozó járművekkel kapcsolatos szolgáltatások elvégzésére. Az új technikák megjelenése ugyanis szükségessé teszi az ilyen típusú járművek karbantartásához és javításához szükséges szaktudás és célszerszámok létrehozását és terjesztését a hálózatban.

Forrás: Renault Trucks
.

(Ezt a cikket 568 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?