A Crash Cube projekt keretében olyan készülék kerülhet beépítésre a gépjárművekbe, amely közúti baleset bekövetkezése esetén objektív tényeket, bizonyítékokat szolgáltat a vizsgálathoz.

Fotó: Wikipédia

A holland „Crash Cube” projekt célja az EDR (Event Data Recording), azaz „esemény adat rögzítő” készülékek európai szintű kötelező bevezetésének előkészítése. Ha a szabályozás megvalósul, akkor a jövőben csak olyan újonnan gyártott gépkocsit lehetne értékesíteni az európai piacokon, melyeket EDR készülékekkel szereltek fel.

Az EDR készülék gyakorlatilag „fekete doboz”-ként működik, hiszen a jármű közlekedésének minden olyan paraméterét rögzíti, amely a balesetek értékelésénél, illetve vizsgálatánál fontos lehet. Ide tartozik a sebesség mellett a fékezés, annak intenzitása, az irányjelzők használata, a fényszórók, valamint a kürt használata, stb. Amennyiben baleset nem történik, a szerkezet automatikusan felülírja (törli) az adatokat. Ennek köszönhetően közúti baleset bekövetkezése esetén az EDR mindössze a balesetet közvetlenül megelőző pillanatok, s az azt követő másodpercek adatait rögzíti és tárolja.
.
A baleset helyszínére kiérkező rendőrnek az EDR-rel kapcsolatban nincs más teendője, minthogy egy speciális szabványos kézi készüléknek megadja a balesetet szenvedett gépkocsi gyártmányát, rácsatlakoztatja a készüléket az EDR csatlakozó aljzatára, majd átmásolja onnan az adatokat. Ezek az adatok rendkívül fontosak lehetnek a későbbi vizsgálatok, s a felelősség megállapítása szempontjából. Az EDR szerkezet nem drága, költsége mindössze 9-13 euró körül várható.
.
Az EDR-t a tengerentúlon már alkalmazzák, hiszen az USA-ba exportált európai és ázsiai gyártású járművek nagy részébe már beépítésre kerül a szerkezet, 2013-tól pedig az USA-ban kizárólag EDR-rel felszerelt gépjárművek forgalmazhatóak. A „Crash Cube” projekt vezetői már az Európai Parlament elé terjesztették a kötelező európai bevezetésről szóló javaslatot, s a készülékről promóciós film is készült. Vitathatatlan, hogy az EDR használatának számos előnye van.
.
A „lebukási kockázat” magas foka miatt az ilyen készülékkel szerelt gépjármű vezetője általában megtartja a közlekedési szabályokat, ezzel együtt környezetbarát stílusban vezet (Eco Driving). Utóbbi a zajártalmak csökkentése mellett jelentős üzemanyag megtakarítást is jelenthet. A jogkövető járművezetés mellett jelentősen csökken a balesetek létrejöttének a kockázata, valamint baleset esetén csökken a sérülések súlyossági foka.
.
.
Az EDR készülékből nyert „objektív tények” jelentősen segítik a balesetek létrejöttének tisztázását, a felelősség megállapítását. Mindezeken túl az EDR a közlekedésbiztonsági kutatásokhoz is fontos adatokkal szolgálhat. A „Crash Cube” projekt teszt fázisának hivatalos európai startja 2011. november 30-án vette kezdetét. A tesztpartnerek sorában Írországot, Szlovéniát, Spanyolországot, Svájcot és az Egyesült Királyságot találhatjuk meg.
.
Az Európai Bizottság döntése alapján az EDR készülékek használatának elrendeléséről szóló jogszabály tervezetét 2012. végére kell elkészíteni. Az EDR természetesen nem csak személygépkocsikba, hanem tehergépjárművekbe, autóbuszokba és motorkerékpárokba is beépíthető. Utóbbiakra tekintettel a projekt vezetői már megkeresték az öt legnagyobb motorkerékpár gyártót.
.
További információkat talál a Crash Cube honlapján, ahol az edr-ről rövid bemutató videoanyagot is megtekinthet: http://www.crashcube.com/edr/
.
Forrás: ORFK-OBB
.

(Ezt a cikket 309 alkalommal tekintették meg.)

Figyelem! Falkavaró tartalom!

Az oldalon felkavaró és megrázó tartalmak jelenhetnek meg! Az erre érzékenyeknek és kiskorúaknak az oldal megtekintése nem ajánlott!