Hírek Rendezvények Tachográf

Az uniós vasúti piac egységesítésében, a tachográfok új szabályozásában és a közlekedési folyosók fejlesztésében értek el haladást az EU-miniszterek

Az európai uniós vasúti piac egységesítésére vonatkozóan, a digitális menetíró készülékekkel (tachográf) foglalkozó jogszabályok módosításában és az uniós közlekedési folyosók továbbfejlesztésével kapcsolatos gondolkodásban értek el haladást az EU-tagországok közlekedési miniszterei hétfői brüsszeli találkozójukon.

Az értekezlet érdekessége volt, hogy megfigyelőként már Horvátország delegációja is jelen volt.

Mint a nemzeti fejlesztési tárca közleménye is megerősítette, a miniszterek politikai megállapodásra jutottak az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló irányelvről. “A döntéssel a magyar elnökség alatt elért általános megközelítést véglegesítették az európai parlamenti módosító javaslatok figyelembe vételével” – emlékeztetett a közlemény, hozzátéve, hogy “a belső piac megteremtése versenyképesebbé teszi a vasúti személy- és áruszállítást, amely az egyéb közlekedési módokhoz viszonyítva így nagyobb szerephez juthat”.

Üdvözölte a megállapodást Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési felelőse is, aki azt hangoztatta: a jogszabály jelentőségét nemcsak az adja, hogy javítani fogja a piac működését, hanem az is, hogy alapot jelent a hosszabb távú uniós elképzelésekben szereplő további kezdeményezések elkészítéséhez.

A miniszterek úgynevezett előrehaladási jelentést fogadtak el a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) fejlesztéséről szóló rendeletről.

Az unió a teljes Európára kiterjedő hálózat gyökeres átalakítását tervezi. Ennek részeként úgynevezett törzshálózati folyosókat hoznának létre.

Az NFM-közlemény szerint a tanácskozáson Magyarországot képviselő Kovács Tamás Iván európai uniós és nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár ez utóbbival kapcsolatban elutasító álláspontra helyezkedett.

“A törzshálózati folyosókkal egy harmadik szint jönne létre a transzeurópai közlekedési hálózaton (TEN-T) belül, amely indokolatlan adminisztratív terheket jelentene, és a rendelkezésre álló pénzügyi források túlnyomó részét is lekötné” – idézte a közlemény a magyar delegáció vezetőjét.

Hazánk “nem érthet egyet azzal sem, hogy a kohéziós alapból az Európai Összekapcsolási Eszköz számára elkülönített 10 milliárd eurós forrást azok kiépítésére használják a teljes törzshálózat helyett”. A helyettes államtitkár szerint nem világos a törzshálózati folyosók kiválasztásának módja sem.

Kelet-európai kommentárok már korábban jelezték, hogy a folyosók kiválogatása alapvetően hátrányosan érinti az újabban csatlakozott, kevésbé fejlett országokat.

Slawomir Nowak lengyel közlekedési miniszter a nyilvános miniszteri vitában méltatta a múlt félévi magyar elnökség tevékenysége alatt elért előrehaladást a TEN-T tárgyalásában. Számos felszólaló jelezte ugyanakkor, hogy még hosszas tárgyalásokra számít ebben a témában.

Ami a tachográfokat illeti, az Európai Bizottság új javaslatai közé tartozik egyebek mellett az, hogy távolról is ellenőrizni lehessen e műszerek mozgását, lehetőség szerint hangolják össze a tagállamokban alkalmazott szankciókat, továbbá ellenőrizzék a készülékeket hitelesítő műhelyek megbízhatóságát.

Kallas ezzel kapcsolatban azt hangoztatta, hogy a bizottság fő célja egy megfelelően működő tachográf-rendszer megteremtése. “Korszerűsítenünk kell ezeket a szabályokat, hogy elbánjunk a csalási kísérletekkel, és ezáltal növeljük a közúti közlekedési biztonságot” – fogalmazott a biztos a találkozó után.

Forrás:  MTI  (kvb \ guz)
.

(Ezt a cikket 412 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .