További visszaesést tapasztal a Shell az üzemanyagpiacon
Az első félévben benzinből 5-6 százalékkal, gázolajból 1-2 százalékkal adott el kevesebbet a Shell Hungary Zrt. a magyar piacon, mint egy évvel korábban, a társaság szerint a nehéz gazdasági helyzet miatt az általános visszaesést mutató piaci trend a második félévben is fennmarad, amit a zrt. két új üzemanyag piacra dobásával szeretne a maga szempontjából megfordítani.
Erényi Balázs, a zrt. elnöke kedden Budapesten sajtótájékoztatón az MTI-nek elmondta: a cégnek a benzinpiacon 23 százalékos, a dízelpiacon pedig 20 százalékos a részesedése.
Hozzátette, hogy a visszaesés gyakorlatilag a 2008-as válság kitörése óta tart. Az embereknek egyre inkább elfogy a pénze, amit az is mutat, hogy az adott hónap második felében, de különösen a végén nagyon megszaporodnak a kutaknál az ezer forintos üzemanyag vásárlások. Az autósok inkább többször vesznek benzint, de mindig kis összegért, aminek vélhetően pszichológiai oka van.
A helyzet csak a hónap elején, a fizetések átutalása után változik, ekkor ugyanis gyakoribb, hogy teletöltik a tankot a vevők.
A magyar üzemanyagpiac nehéz helyzetét mutatja, hogy a júliusi adatok szerint benzin kereslete 12 százalékkal, míg a gázolajé 5 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest.
Erényi Balázs elmondta: a tapasztalatok szerint az autósok néhány forintos árelőnyért is másik kutat választanak, ezért a Shell nagyon bízik két új üzemanyagában, a FuelSave Euro 95-ös benzinben és ennek dízel változatában, amelyek tankonként 1 liter megtakarítást is lehetővé tesznek. A két új üzemanyagot eddig a magyar piaccal együtt 13 országban vezették be, s elmondása szerint mindenütt keresik az autósok.
Az eseményen ismertettek egy kutatást is, amely szerint a magyarok 60 százaléka a nehezebb gazdasági körülmények miatt kevesebbet autózik, mint korábban. Negyven százalékuk nem, de a megkérdezettek 80 százaléka ellenőrzi, mennyit fogyaszt járműve. Hatvan százalékuk tesz is azért, hogy ugyanannyi üzemanyaggal többet közlekedhessen, például karbantartja a motort, nem járatja feleslegesen, nem gyorsít és nem fékez hirtelen, megfelelő nyomást tart a kerekekben, s nem szállít feleslegesen nagy súlyt.
A kutatás szerint a megkérdezettek több mint 70 százaléka örül az új spórolási tanácsoknak, 61 százalékuk pedig szívesen venne olyan üzemanyagot, amiből kevesebb kell ugyanannyi kilométer megtételéhez.
A Shell 243 kutat üzemeltet Magyarországon, s ezzel a második a piacon.
A társaság világszerte 43 ezer töltőállomással rendelkezik 79 országban, s tavaly 145 milliárd liter üzemanyagot adott el.
Forrás: MTI (gry \ gtr)
.
(Ezt a cikket 231 alkalommal tekintették meg.)