Bemutatkozott a NABI Sirius elővárosi autóbusz

nabi_sirius

A NABI Sirius járműcsalád következő tagja a magyar piac kihívásaira ad méltó választ

Ünnepélyes keretek között mutatták be a NABI Kft. budapesti üzemének csarnokában a NABI Sirius autóbusz-család második tagját, amelyet a cég az elővárosi és helyközi vonalakra tervezett. Az elsősorban a magyar piacra szánt elővárosi kocsi a NABI közel egy éves fejlesztőmunkájának eredménye. A sorozatgyártásra előkészített gépjárműcsalád második tagja a Kapos Volánnál teljesít majd szolgálatot.

A magyar autóbusz-piac kihívásait szem előtt tartva folytatta járműfejlesztését a NABI, melynek eredménye a napjaink minden modern igényét kielégíteni képes Sirius típuscsalád második tagja. Az új kocsi fejlesztése során a NABI mérnöki gárdája figyelembe vette az első, városi NABI Sirius magyarországi tesztelései során szerzett tapasztalatokat, és visszajelzéseket mind a járművezetők, mind az utasok részéről. Ezek alapján egy még inkább a hazai igényekre szabott, ugyanakkor világszínvonalú jármű gördült ki a legnagyobb  magyarországi autóbusz-gyártó fővárosi üzemcsarnokából.

Nemzetközi tapasztalatokkal a magyar piacra

A korábban mintegy 2,5 millió USA dolláros fejlesztésű, az amerikai piacon átütő sikereket aratott NABI BRT formatervét és konstrukciós alapjait felhasználva, összesen közel egy éves fejlesztési időszakot követően született meg a NABI Sirius elővárosi kocsija. A NABI Sirius autóbuszcsalád moduláris felépítésének köszönhetően az összes európai piaci, így a magyar igényeket is teljesíteni tudja. Az alap konstrukció kialakítása lehetővé teszi, hogy a már bemutatott városi, illetve a most debütáló elővárosi-helyközi járművek mellett szóló- vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz, vagy akár hidrogénhajtású variációt is elkészítsenek belőle. A modularitás abból a szempontból is előnyös, hogy ha egy üzemeltető többfajta autóbuszt választ a családból, akkor nem kell különböző alkatrészeket vásárolni buszonként, hiszen a beépíthető elemek nagy része megegyezik. A NABI Sirius család második tagja készen áll a sorozatgyártásra.

Tovább hódít a forradalmi magyar formaterv

A bemutatott autóbusz 12,68 méter hosszú, 95 utas szállítására alkalmas, és kialakításának köszönhetően leginkább elővárosi, illetve helyközi viszonylatban közlekedhet majd. A fejlesztését, építését és kiszerelését is a NABI hazai szakembergárdája végezte. A NABI Sirius tervezése során a vállalat igyekezett azt a forradalmi, – szintén magyar -, formatervet követni, amelyet az Amerikába szállított buszok esetében már használ. A gyártó célja autóbuszaival felkelteni az utasok és városlakók érdeklődését, amit a Sirius városi kocsival már sikerült elérni. A típuscsalád első tagját az országos tesztek során az utazóközönség a „mosolygós busz” becenévvel illette, és kivétel nélkül minden hazai nagyvárosban dicsérték egyedi formatervét, vonzó megjelenését.

Az Egyesült Államokban több NABI autóbuszt üzemeltető közlekedési társaság is a magyar mérnökök által tervezett autóbusszal népszerűsíti a tömegközlekedés nyújtotta előnyöket. A NABI Sirius nem csupán külső megjelenésében, hanem biztonsági szempontból is kiemelkedő, acélvázas szerkezetének köszönhetően fokozottan strapabíró jármű. Emellett környezetvédelem és gazdaságosság tekintetében is kiemelkedő adottságokkal bír: az MAN alváz alakalmázásával az összehangolt hajtáslánc kedvez a fogyasztásnak, és a korszerű MAN dízelmotor az EU5-ös normát túlteljesítő EEV besorolásnak is megfelel adalékanyag nélkül, amely csak várhatóan csak 2013-tól lesz kötelező az Unió területén.

Tovább folytatódik a típuscsalád-fejlesztés

Több éves kihagyás után a magyarországi piacra újabb autóbuszt fejlesztett legnagyobb hazai autóbusz-gyártó, a NABI. A cég az elmúlt években elsősorban amerikai városok megrendelésére, exportra gyártott  gépjárműveket. A nemzetközi piacon méltán elismert NABI korábban már tervezett és értékesített autóbuszokat a hazai piacra is, azonban a megrendelés-állomány túlnyomó része a tengerentúlról érkezett. Az elmúlt közel két évtized során több mint 8000 darab autóbuszt szállított az Egyesült Államok közlekedési vállalatainak, többek között Florida, Kalifornia és New Jersey államokban szolgálnak a NABI buszai. Az amerikai sikerekre, és a nemzetközi tapasztalatokra alapozva a magyar vezetés felismerte a hazai buszpiacban rejlő lehetőségeket, és úgy döntött, hogy visszatérne járműveivel Magyarországra. Köztudott, hogy a hazai buszállomány cseréje igencsak időszerű: jelenleg megközelítőleg 10 000 autóbusz szállít utasokat hazánkban, ezek 67 %-ban 10 évnél, 30 %-ban 20 évnél idősebbek. Az elkövetkezendő három évben éppen ezért várhatóan közel 3000 járművet cserélhetnek le a szolgáltatók országos szinten.

„Újabb fontos lépést tettünk a magyarországi termékportfóliónk bővítése terén. Célunk a NABI Siriusszal, hogy az amerikai sikerek után Magyarországon is a mi buszaink szállítsák az utasokat. A városi kocsi sikereire alapozva úgy gondolom, kiemelkedő minőségű, az európai normákat messzemenően teljesítő autóbuszt készítettünk el a munkatársaink szakértelmének köszönhetően. A hazai tömegközlekedési járműpark megújítása egyre égetőbb kérdés. Remélem, hogy az autóbuszállomány megújulásából a NABI, mint hazai gyártó és munkaadó – kiveheti majd a részét.” – mondta el Baranyai Ferenc, a NABI Kft. ügyvezető igazgatója.

Forrás: Nabi

Kiemelt kép: BKV
.

(Ezt a cikket 339 alkalommal tekintették meg.)