Vasúton utazhatnak a kamionok Budapest (BILK) és Wels között
Akár történelmi pillanatnak is nevezhetnénk június 19-e estéjét, amikor hosszú idő után ismét elindult a Budapestet az ausztriai Wels-szel összekötő ROLA szolgáltatás, azaz a kamionok ezentúl vasúton is megtehetik a közel 500 kilométeres utat.
Mivel az Európai Unió vasúti szakemberei csak a következő napon, június 20-án, hétfőn látogattak hazánkba, ekkor került sor a beérkező szerelvény ünnepélyes fogadására, illetve a 25 kamionnal megrakott vonat indítására.
.
.
Érdeklődésünkre a helyszínen tartózkodó Tomcsányi István, a Hungarokombi Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a ROLA program újraindítása két dolognak köszönhető. Egyrészt annak, hogy a korábbiakhoz képest a közúton is emelkedtek a költségek, másrészt, hogy a vasúton sikerült a költségeket egy kicsit lejjebb szorítani.
.
.
– Természetesen ez nem azért sikerült, mert a vasutakat érintetlenül hagyták az áremelkedések, hanem azért, mert létezik egy – a ROLÁ-t bizonyos mértékig támogató – állami támogatás, amely mellé sikerült egy európai uniós pályázatot is nyernünk a Marco Polo kiírásból. Ezeknek a segítségével tudtunk olyan árkalkulációt készíteni, amellyel – úgy néz ki –, hogy sikerült a hazai kamionos vállalkozások figyelmét felkelteni.
.
Versenyképes árról beszélhetünk tehát, amelyen felül feltétlenül fontos, hogy a vonaton eltöltött idő a gépkocsivezetők számára pihenő időnek számít. Ezekre a vonatokra nyilván olyan kamionokat érdemes küldeni, amelyek pilótáinak vezetési ideje a terminálra érkezéskor, illetve a vonatra szállás időpontja környékén jár le. Ez az az előny, amelyről az elmúlt időszakban nagyon sokat tárgyaltunk a különböző fuvarozó cégekkel. Azt kell mondanom, hogy mivel nagyon pontos költségszámításokat tudtunk az asztalra tenni, a fuvarozóknál pedig nagyon pontos költségelemzés folyik, a kettő összevetéséből sikerült azt az eredményt levonni, hogy ez valóban versenyképes szolgáltatás.
.
.
– Az unión belül kiemelkedő szempont a közlekedésbiztonság és a környezetvédelem, amelynek ez a szolgáltatás minden tekintetben megfelel…
.
.
– Ez így van, éppen ezért is sikerült a Marco Polo pályázatból forrásokat nyernünk. Ez természetesen nem a Hungarokombi Kft.-t gazdagítja, hiszen ez a pénz csak a ROLA fuvarozásra, a vasúton elszállított termékek áru-tonna kilométerére használható fel. Az volt a tervünk, hogy a Duna-tengelyen, amely Romániától Németországig terjed, több ROLÁ-t indítunk majd. A jelenlegi forrásokat és piaci helyzetet figyelembe véve ebből most a Budapest (BILK)-Wels közötti vonalat tudtuk a leggyorsabban és a legtöbb előnyt nyújtva beindítani. De amennyiben a lehetőségek biztosítják, az állami támogatást továbbra is tudjuk erre a célra fordítani és az uniós pályázati források sem apadnak ki, akkor szeretnénk további relációkat is indítani – mondta végezetül Tomcsányi István a hetente hat alkalommal érkező és induló ROLA járatokról.
S.G.
(Ezt a cikket 381 alkalommal tekintették meg.)