Új Euro VI motorokat mutatott be az Iveco és az FPT Industrial
Az Iveco és az FPT Industrial bejelentette, hogy a legújabb SCR (Selective Catalytic Reduction, szelektív katalitikus redukció) technológiának köszönhetően készen állnak az új Euro VI szabályozás előírásainak teljesítésére. Az egyedülálló SCR megoldás a nagy teljesítményű teherautókban és buszokban használt Cursor és Tector motorcsaládokban mutatkozik be.
Az FPT Industrial új, „SCR Only” technológiájával felszerelt motorok optimalizált égést és utókezelési rendszereket alkalmaznak, így jobban kímélik a környezetet, mellette pedig megőrzik az Iveco kategóriavezető üzemanyag-takarékosságát is. Ez a forradalmian új, szabadalmazott vezérlőtechnológiának köszönhető, amellyel rendkívül magas NOx semlegesítési hatékonyság érhető el (95%, szemben a legjobb versenytársak 80-85%-os arányával).
Az FPT Industrial vezérigazgatója, Giovanni Bartoli, a következőt mondta: „A tevékenységünk célja mindig az, hogy növeljük az ügyfeleink termelékenységét, és csökkentsük a károsanyag-kibocsátást, ezért minden megoldást számításba veszünk, amely segít ezen célok elérésében. Az ”SCR Only” megoldás egyszerre bizonyítja technológiai vezető szerepünket és azon elkötelezettségünket, hogy a piac egyre növekvő igényeinek eleget tegyünk.”
Az Iveco vezérigazgatója, Alfredo Altavilla nyilatkozta: „Mi jelentettük be elsőként az Euro VI motortechnológiai stratégiánkat 2010 áprilisában, a torinói elemzői és befektetői találkozón. Akkor azt mondtuk, hogy kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül fogjuk teljesíteni az Euro VI szabvány követelményeit. Az EGR technológiának megvan a helye a szállítási szektorban, de a nehéz haszongépjárművek esetén, amelyek az élettartamuk során egymillió kilométernél jóval többet futhatnak, az a megfelelő műszaki megoldás, amely minimálisra csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és az egyéb üzemeltetési költségeket. Az FPT Industrial ”SCR Only” kipufogógáz-utókezelő rendszere megfelel ennek a fontos igénynek. Tény hogy az Euro VI járművek drágábbak lesznek: a technológiának értéke és ára van. Amint az ügyfeleink igénylik az ilyen megoldásokat, megfelelően felszerelt járműveket fogunk bemutatni.”
Az Euro VI szabályozás
Az új Euro VI károsanyag-kibocsátási szabályozások, amelyek a tervek szerint a 2014. január 1. után regisztrált valamennyi új nehéz haszongépjárműre és buszra érvényesek lesznek, jelentősen csökkentik az engedélyezett kipufogó károsanyag-kibocsátást és más üzemeltetési szempontokat is figyelembe vesznek. A főbb pontok:
- Az új, világszerte használt átmeneti és állandósult üzemállapotú tesztciklusok hidegindítási és üzemmeleg mérési szakaszokat is tartalmaznak. Az átmeneti ciklus két részből fog állni: az egyikben hideg motort használnak, a másikban pedig állandósult üzemű alapjárat után hajtják végre a méréseket.
- Az Euro V szabványhoz képest 80%-kal alacsonyabb NOx-kibocsátás.
- Az Euro V szabványhoz képes 66%-kal kisebb részecske-kibocsátási tömeg, valamint a részecskék számának korlátozása, amely összesen 95%-os részecske-kibocsátási csökkenést fog eredményezni.
- Ammónia-kibocsátási határérték bevezetése.
- Forgattyúházban mért kibocsátás, ha nem zárt rendszert használ a jármű.
- Továbbfejlesztett károsanyag-kibocsátás tartóssági követelmények a legnagyobb járművek esetén 700 000 km-ig vagy 7 évig.
- Megnövelt teljesítményű fedélzeti diagnosztikai rendszer.
Az Euro VI szabályozás mérföldkövet jelent a világ károsanyag-kibocsátási szabványainak történetében, mivel a motorok hitelesítéséhez most először világszerte összehangolt tesztciklust alkalmaznak.
A mi választásunk, az „SCR Only” technológia
Az Iveco komoly múlttal rendelkezik a műszaki újítások terén, amelyek célja a működtetési költségek csökkentése. Ezen költségek között régóta kiemelt fontosságú az üzemanyag-fogyasztás. A 2005-ben bemutatott Euro IV/V károsanyag-kibocsátási szabványok esetében az Iveco az SCR rendszert választotta. Ezt a döntést kizárólag az üzemeltető költségeinek szempontjából hozta meg, így a motorokat optimális égési hatékonyságra és üzemanyag-felhasználásra lehetett beállítani. Emiatt magasabb volt a motort elhagyó NOx-kibocsátás, de ez csökkenthető volt az SCR kipufogógáz-utókezeléssel.
Az Euro VI szabvány nem hozott változást az Iveco stratégiájában és az ügyfelek üzemanyag-hatékonysági igényeiben sem. Annak az általánosan elfogadott ténynek a tükrében, hogy egyszerre nem teljesíthető minden határérték az égéstérben vagy a kipufogórendszerben, az Iveco kihasználja az FPT Industrial technológiai vívmányait, és ezekkel dolgozik fáradhatatlanul, hogy továbbfejlessze az SCR-technológia hatékonyságát. Ez egy teljesen új SCR-vezérlőrendszer kidolgozásához vezetett, amellyel minden eddiginél nagyobb mértékű semlegesítési hatékonyság érhető el. Az eredmény az „SCR Only” technológia a közepes és nehéz járművek számára.
Az „SCR Only” utókezelési technológia teljesen egyedi, mivel kizárólag a katalitikus redukciós rendszer használatával, a kipufogógáz visszavezetése nélkül képes megfelelni a rendkívül szigorú NOx-szabályozásnak.
Az SCR rendszer hatékonysága nagyrészt a rendszerfelügyeletnek köszönhetően érhető el, amely pontosan és gondosan szabályozza az AdBlue adagolást és az utókezelő rendszer hőmérsékleti jellemzőit. Az „SCR Only” rendszer az utókezelő berendezések új generációját mutatja be. A technológia az FPT Industrial beható kutatásainak eredménye, amelyeket több jelentős, szabadalmazott megoldás véd:
- A kipufogógáz optimalizált áramlástani modellezése és AdBlue befecskendezés az SCR katalizátorokon.
- Előrejelző logikára épülő vezérlés, amely lehetővé teszi az AdBlue pontos adagolását a detektált NOx-mennyiség függvényében.
- Rendkívül pontos kipufogógáz-tesztelést biztosító ammónia és NOx-érzékelő technológia, amely lehetővé teszi az adaptív AdBlue adagolást az SCR katalizátor öregedésének ellensúlyozása érdekében.
- Szigetelt, csőturbulenciára épülő keverési technológia, amely az örvénylő áramlás kihasználásával homogén AdBlue eloszlást és hatékony karbamidhidrolízist biztosít a kipufogógázban.
A fenti szabadalmak együttesen 95%-nál is magasabb arányú NOx-csökkentési hatékonyságot tesznek lehetővé, amely bizonyos körülmények között megközelíti a 100%-ot.
Új Euro VI Tector és Cursor motorok
A már most is korszerű motorcsaládban a folyamatos műszaki fejlesztésnek köszönhetően új, Euro VI Tector és Cursor motorok jelennek meg, amelyekkel az Iveco továbbra is kategóriája vezetője lehet az üzemanyag-takarékosság terén.
Az égés optimalizálásának kulcsa a magas átlagos hengernyomás és a befecskendezőfúvókák magas nyomása. E célok elérése érdekében fontos változtatásokat végeztek a forgattyúházban és a hengerfejekben, amelyek így merevebb szerkezetűek, nagyobb a hűtőközeg-átvezetési kapacitásuk, és nőtt az űrtartalmuk.
A Tector és a Cursor motorokat a többlépcsős befecskendezésre képes közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendező rendszerek legújabb generációjával szerelték fel, amelyek akár 2200 bar fúvókanyomást is biztosíthatnak.
A motorparaméterek kezelését és az utókezelő rendszer pontos vezérlését egy új elektronikus vezérlőegység végzi. Az új vezérlőegység kialakítása optimálisan egyesíti a motor, az SCR és a részecskeszűrő valamennyi vezérlési funkcióját. A változtatható geometriájú turbófeltöltővel felszerelt Cursor motorváltozatokban az új elektronikus vezérlés optimalizálja a terhelésreakciókat alacsony fordulatszámnál, és javítja a motorfék hatékonyságát. Emellett már minden motorban megtalálható a motorféket vezérlő csappantyús szelep, amely segíti a részecskeszűrő passzív regenerálását, és a jelenlegi Euro V motorokhoz képest akár 30%-kal növeli a motorfék teljesítményét.
A legjobb környezetvédelmi teljesítmény érdekében a Tector és Cursor motorok már az Euro IV/V kivitelben is zárt motorszellőző rendszerekkel készültek, és ez az Euro VI szabványnak megfelelő motoroknál is így van. Annak érdekében, hogy a motorból távozó gázok ne tartalmazzanak olajpermetet, rendkívüli teljesítményű olajleválasztó rendszerek találhatók a motorokban, amelyek minimálisra csökkentik az olaj elégése miatt bekövetkező részecskeszűrő szennyeződést. A Cursor motorok oleofób centrifugális olajkiválasztást, a Tector motorok pedig hatékony, a szűrőfedélbe beépített, koaleszcens lefúvószűrőt használnak.
Az új, az Euro VI szabványnak megfelelő motorok bemutatása az Iveco és a FPT Industrial fenntartható közlekedés érdekében tett folyamatos erőfeszítéseit hangsúlyozza. Mind az üzemanyag-fogyasztás, mind a szervizelés és a környezeti terhelés tekintetében, az Iveco, ügyfelei érdekét helyezi a középpontba, és olyan járműveket készít, amelyek megfelelnek ennek a fontos új környezetvédelmi szabványnak, miközben a lehető legalacsonyabb fenntartási költségeket garantálják.
Az optimalizált égési folyamatoknak köszönhetően a motor részecske-kibocsátása eleve alacsony, így nem szükséges a részecskeszűrő kényszer-regenerációja, ami nagy jelentőséggel bír az üzemanyag-fogyasztás és a rendszeres szervizelés szempontjából. Mivel a motor csak tiszta, szűrt levegőt használ a visszavezetett kipufogógázok helyett, a motor kopása is lassú, az olajcserék időköze pedig rendkívül magas, akár 150 000 km-es is lehet. Ez szintén előnyökkel jár az üzemeltetési költségek terén, és csökkenti a karbantartás miatti állásidőt.
Utókezelési rendszer
A dízelüzemű motor minden esetben bocsát ki nitrogén-oxidokat és részecskéket, amelyeket rendkívül nehéz elkülöníteni az égéstérben. A dízelüzemanyag nitrogént és oxigént sem tartalmaz, így a NOx létrejötte az égéshez használt levegő kémiai változásainak eredménye, és oka a hengerek nagy nyomása és az égési folyamat során kialakuló hőmérséklet. A hengeren belüli alacsonyabb NOx-kibocsátást elősegítő módszerek csökkentik a maximális hengernyomást és -hőmérsékletet, amelyek paradox módon elősegítik a részecskék keletkezését és csökkentik az égés hatékonyságát, így nagyobb üzemanyag-fogyasztáshoz vezetnek. Ha elfogadtuk a kipufogógázok utókezelésének szükségességét, akkor a leghatékonyabb rendszert kell alkalmaznunk annak érdekében, hogy a legkevésbé kelljen rontanunk az égési folyamat hatékonyságát. Az Iveco és az FPT Industrial a részecske-kibocsátás minimálisra csökkentése mellett döntött. Így a hatékonyabb égési folyamat miatt nő a motor NOx-kibocsátása, a kipufogórendszer „SCR Only” technológiája azonban lehetővé teszi a NOx utólagos csökkentését. A motor csekély részecske-kibocsátását egy teljes átáramlású dízel részecskeszűrő tartja a szükséges szinten, amelynek regenerálása a magas NOx-szintnek és a kipufogógázok magas hőmérsékletének köszönhetően folyamatos, így a szűrők kényszer-regenerálása normál körülmények között nem szükséges.
Egy új generációs zeolitalapú kompakt SCR utókezelési rendszert alakítottak ki a mérnökök, amelynek integrált alkatrészei optimális elrendezést és minimális tömeget biztosítanak. E megoldással egyetlen, téglatest formájú házba kerülhetett a DOC (dízel oxidációs katalizátor), a DPF (dízel részecskeszűrő), az SCR (szelektív katalitikus redukció) és a CUC (tisztító katalizátor). Ezek a részegységek rendkívül kompakt módon csatlakoznak, és minden szennyezőanyag esetén jobb semlegesítési hatékonyságot biztosítanak. Ugyanebben az egységben kaptak helyet az AdBlue befecskendező- és keverőkészülékek, valamint a gondosan integrált, utókezeléshez szükséges kipufogógáz-érzékelők is.
Így az egész kipufogógáz-utókezelő rendszer egy kompakt, zárt szerkezetben található, tehát nem akadályozza a felépítmények kialakítását, és a felszerelések alvázra építését.
Az Euro VI kipufogón mért károsanyag-kibocsátási szintjeinek teljesítését tehát az a jelentős mérnöki tartalék tette lehetővé, amely az innovatív tervezésnek és a pontos tesztelési és modellezési tevékenységnek köszönhető. Az eredmény a DOC, DPF, SCR és a CUC bevonatok tökéletes beállítása, amelyek úgy biztosítanak maximális semlegesítési hatékonyságot, hogy nem öregednek jelentős mértékben a jármű élettartama során. A beömlő és kiömlő hordozófelületek egyszerű kialakításának köszönhetően a katalizátor teljes mértékben kihasználható a kis térben, és az AdBlue befecskendezési területet is tartalmazza, amelyben irányított örvénylést és optimális hőszigetelést alakítottak ki. Ez garantálja az AdBlue tökéletes porlasztásos keverését és a karbamid kiváló hidrolízisét az SCR elérése előtt. A kipufogógáz-érzékelők pontos elhelyezésével folyamatosan felügyelhető a katalitikus hordozók állapota és a folyamatban lévő kémiai reakciók lefolyása.
Tector motorok műszaki adatai
Motor | Hengerek
száma |
Lökettérf. | Turbófeltöltő | Teljesítmény | Nyomaték | ||
(liter) | (LE / kW) | (f/perc) | (Nm) | (f/perc) | |||
Tector 4 | 4 | 4,5 | Megkerülőszeleppel | 160 / 118 | 2500 | 580 | 1250 |
Megkerülőszeleppel | 186 / 137 | 2500 | 680 | 1250 | |||
Megkerülőszeleppel | 206 / 152 | 2500 | 750 | 1400 | |||
Tector 6 | 6 | 6,7 | Megkerülőszeleppel | 220 / 162 | 2500 | 800 | 1250 |
Megkerülőszeleppel | 250 / 184 | 2500 | 850 | 1250 | |||
Megkerülőszeleppel | 280 / 206 | 2500 | 1000 | 1250 | |||
Megkerülőszeleppel | 320 / 235 | 2500 | 1100 | 1250 |
Cursor motorok műszaki adatai
Motor | Hengerek
száma |
Lökettérf. | Turbófeltöltő | Teljesítmény | Nyomaték | ||
(liter) | (LE / kW) | (f/perc) | (Nm) | (f/perc) | |||
Cursor 9 | 6 | 8,7 | Megkerülőszeleppel | 310/ 228 | 2200 | 1300 | 1200 |
Megkerülőszeleppel | 330 / 243 | 2200 | 1400 | 1200 | |||
Megkerülőszeleppel | 360/ 265 | 2200 | 1650 | 1200 | |||
Elektronikusan változtatható geometriájú | 400/ 294 | 2200 | 1700 | 1200 | |||
Cursor 11 | 6 | 11,1 | Megkerülőszeleppel | 420/ 309 | 1900 | 1900 | 1050 |
Elektronikusan változtatható geometriájú | 460/ 338 | 1900 | 2150 | 1050 | |||
Elektronikusan változtatható geometriájú | 480/ 353 | 1900 | 2250 | 1050 | |||
Cursor 13 | 6 | 12,9 | Megkerülőszeleppel | 410/ 302 | 1900 | 2100 | 1000 |
Megkerülőszeleppel | 450/ 331 | 1900 | 2200 | 1000 | |||
Elektronikusan változtatható geometriájú | 500 / 368 | 1900 | 2300 | 1000 | |||
Elektronikusan változtatható geometriájú | 560 / 412 | 1900 | 2500 | 1000 |
Az FPT Industrial
Az FPT Industrial a FIAT Industrial közúton és nehéz terepen használható teherautók és haszongépjárművek hajtás- és erőátviteli rendszereinek, valamint tengerészeti alkalmazásra szánt és villamosenergia-termelő motorok tervezésére, gyártására és értékesítésére szakosodott vállalata. Az ágazat 10 üzemben és 6 K+F központban mintegy 7800 embert foglalkoztat világszerte, a meglévő több mint 100 viszonteladóból és 1000 szervizállomásból álló elosztóhálózat pedig biztosítja, hogy az FPT Industrial jelen legyen körülbelül 100 országban. Kiterjedt termékkínálatával (5 motorcsalád 50 lóerőtől 870 lóerőig terjedő teljesítménnyel és sebességváltók 300-400 Nm-es maximális nyomaték átvitelével) és a kutatásra és fejlesztésre fektetett nagy hangsúllyal az FPT Industrial az ipari alkalmazásra szánt hajtásláncok egyik világszerte vezető gyártója.
Az Iveco
Az Iveco, a Fiat Industrial csoport tagja könnyű-, közép- és nehézkategóriás haszonjárművek, nehéz terepen használható teherautók, helyi és távolsági buszok, valamint speciális, tűzoltásra, katonai és polgári védelmi célokra használható járművek tervezésével, gyártásával és értékesítésével foglalkozik.
Az Iveco több mint 25 000 alkalmazottat foglalkoztat, és 24 gyártóegységet üzemeltet a világ 11 országában, amelyekben a vállalat 6 kutatóközpontjában kifejlesztett kiemelkedő technológiákat alkalmazza. Európán kívül a vállalat Kínában, Oroszországban, Ausztráliában és Latin-Amerikában folytat tevékenységet. Több mint 160 országban több mint 5000 szervizközpont garantálja a világban bárhol működő Iveco-járművek műszaki támogatását.
IVECO
.
(Ezt a cikket 604 alkalommal tekintették meg.)