Red dot formatervezési díjat nyert az MAN Lion’s City Hybrid

A kiváló formatervezésért „red dot award: product design 2011” díjban részesült az MAN Truck & Bus az MAN Lion’s City Hybrid-ért. Ez az innovatív városi busz nem csupán egy műszaki mestermű azzal, hogy akár 30 %-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt és ugyanennyivel kevesebb CO2–ot bocsát ki, hanem a nemzetközi zsűri véleménye szerint is egy stílusos remekmű.

Ennek a soros hibrid hajtással ellátott autóbusznak a városi közlekedés az ideális élettere. Ezek az akár 18 tonnás súlyt is elérő szóló járművek általában alacsony átlagsebességgel közlekednek, egyenletes gyorsítással érik el a 40-50 km/h sebességet és csak röviddel a megállás előtt kezdenek lassítani. Lassulás közben a hagyományos buszok a nagy mozgási energiájukat hővé alakítják: az energia tehát elvész. Ezzel szemben az innovatív MAN Lion’s City Hybrid hasznosítja a fékezési energiáját és később újra átalakítja azt mozgási energiává. A hibrid busz az automatikus start-stop rendszerrel hatékonyan csökkenti üzemanyag-fogyasztását és a károsanyag-kibocsátását, hiszen a városi buszok a munkaidejük 25-40 %-át a buszmegállókban, illetve a piros lámpáknál való várakozással töltik.
Az MAN Lion’s City autóbuszban teljesen új kihívást jelentett az MAN mérnökei számáraa a sok hibrid alkotórész egyesítése. Annak érdekében, hogy ne korlátozzák az utasok rendelkezésére álló teret, egyes alkotórészeket a jármű tetején helyeztek el, miközben az energia tárolására szolgáló nagy teljesítményű kondenzátorok, valamint az energiagazdálkodási rendszerek számára is megfelelő hűtést kellett biztosítani. Ezért az MAN mérnökei létrehoztak egy új, áramlás-optimalizált busz tervet: az A-oszlopot dinamikus ívben kupolává hosszabbították a tető fölött, ami a hibridrendszernek is helyet biztosít. Oldalról nézve a tető sziluettje olyan, mintha egy elemből készült volna, míg a festés megteremti a vizuális kapcsolatot és kiemeli a jármű körvonalait. A tető a jármű vége felé folytatódik, ahol egybeolvad egy második dizájn elemmel, a matt alumínium „AeroLine”-nal, ami a B-oszloptól indul és végigvonul a tetőn. Hátulról nézve az alkotórészeket a busz tetején kialakított, áramlás-szétválasztó élekkel ellátott hátsó légterelő teszi láthatatlanná. A busz elülső kialakítása kihangsúlyozza a hűtőlevegő aerodinamikai szempontból kifinomult módon megtervezett útját, ami két jellegzetes formájú légterelőbe áramlik be.
Az MAN Lion’s City Hybrid 2010 ősz óta rendelhető. Az akár 30 %-os üzemanyag megtakarítás, ezzel együtt a kisebb CO2 kibocsátás, valamint a képesség, hogy a busz hangtalanul közlekedik a buszmegállókban és a kereszteződésekben, és emellett még kipufogógázt sem bocsát ki, mindennél többet mond az innovatív meghajtásról. Németországban és más európai országokban számos közlekedési vállalat döntött ezen hibrid buszok vásárlása mellett.

A 10. „design award” díj az MAN és NEOPLAN buszoknak

A 2011. július 4-én, Essenben tartott ünnepségen az MAN Truck & Bus nevében Stephan Schönherr, a busz formatervezési vezetője veszi majd át a díjat. Az elmúlt évtizedben ez már a tizedik alkalom, hogy az MAN és NEOPLAN buszok elnyerték a legtekintélyesebb címek egyikét, a „red dot design award” és az „IF design award” díjakat. emellett az MAN TGX és TGS tehergépjármű szériája is az elit csoport tagja, mivel szintén a „red dot” formatervezési díj birtokosa.
Ebben az évben 60 országból, mintegy 1 700 vállalat összesen 4 433 terméke vetélkedett a híres nemzetközi formatervezési díjért. A „red dot design award” egy nemzetközileg elismert verseny; a díj elnyerése a szakértők szemében a magas minőségű formatervezés bizonyítéka. A világ minden tájáról érkező zsűri különböző kritériumok alapján értékeli a benyújtott termékeket, úgy mint az innováció foka, funkcionalitás, formai minőség, ergonómia, szimbolikus és érzelmi tartalom, valamint a termék indokoltsága.
Forrás: MAN
.

(Ezt a cikket 524 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?