Kétnapos közúti ellenőrzés Nyugat-Magyarországon a közlekedésbiztonság jegyébe
A Nemzeti Közlekedési Hatóság 2011. április 5-6-án közúti ellenőrzést végzett a Nyugatmagyarországi Régióban. A kétnapos ellenőrzési akció a Euro-Contrôle-Route tagországok szoros együttműködésével egész évben zajló multilaterális ellenőrzési akcióhetek sorozatába illeszkedett. Az akcióban Csehország, Szlovénia, Szlovákia és Horvátország is képviseltette magát.
Az ellenőrzések kapcsán Dr. Pongrácz Tamás, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatalát vezető elnökhelyettese tájékoztatása szerint az európai közúti közlekedési, ellenőrző hatóságokat, felügyeleteket tömörítő Euro-Contrôle-Route (továbbiakban: ECR) idei közös ellenőrzései azért is különlegesek, mert jelenleg a magyar közlekedési hatóság – 2011. július 1-jéig – a soros elnöki feladatokat is ellátja e szervezetben. Az egész évben zajló ECR ellenőrzési akcióhetek részét képező ellenőrzésen ez alkalommal a regionalitás jegyében Csehországon ésSzlovénián kívül jelen volt a regionális kezdeményezés elindítója, Szlovákia, valamint meghívásunkra Horvátország is részt vett az akcióban saját ellenőri egységeivel.
A kétnapos ellenőrzés során 57 belföldi és 44 külföldi honosságú járművet állítottak meg. (Az akció során a Hatóság csak megállításos módszerrel ellenőrzött, ellentétben pl. egy rendőrségi ellenőrzéssel, ahol sebességmérő kamerával is ellenőriznek járműveket, így egy-egy ellenőrzési napon sokkal nagyon esetszámot tudnak vizsgálni). Összességében elmondható az ellenőrzöttmagyar és külföldi járművezetőkről, hogy a vezetési és pihenőidők szabályait azonos arányban(50%-50%) szegték meg. A tengelyterhelés mérésnél a külföldi-belföldi vizsgált járművek aránya 78-22% volt; itt minden ellenőrzött jármű jól vizsgázott. A kétnapos akció során összesen két járműben fedtek fel az ellenőrök tachográf-manipulációs eszközt, egy magyar és egy román rendszámú kamionban. A hatóság mindkettőből a helyszínen kiszerelte a manipulációs eszközt, érvénytelenítette a tachográf kalibrációs dokumentumait, és büntetést szabott ki. A kétnapos akció során a közúti szállítással összefüggő dokumentumok és a környezetvédelmi előírások vonatkozásában jogsértés nem történt. A mobil vizsgálóállomással végzett mérések alapján 23 vizsgált járműből 4 esetben találtak a hatóság munkatársai fékproblémát. Az ellenőrzés során a külföldi társhatóságok képviselői aktívan kivették részüket a munkából, és minden résztvevő hasznosnak értékelte a közös munkát.
Az ellenőrzésnek azért is van bármely alkalommal létjogosultsága, mert a közlekedésben résztvevőjárműveknek folyamatosan ugyanazokat a műszaki adatokat kell hozniuk, mint a műszaki vizsgán, hiszen a járműveknek (mind műszaki, mind közlekedésbiztonsági szempontból) folyamatosan a rendelkezéseknek megfelelő állapotban kell lenniük. Erről az üzembentartó köteles gondoskodni, ezért is fontos tudni, hogy az ellenőrök két műszaki megvizsgálás között, a közúton is bármikor ellenőrizhetik a gépjárművek műszaki állapotát. A folyamatos ellenőrzések kiemelt célja, – a műszaki hiányosságokból adódó balesetek megelőzésével – a közlekedésbiztonság fokozása.
Az ellenőrzéseknél alkalmazott technológiák
A közúti ellenőrzéseket a Nemzeti Közlekedési Hatóság jelenleg megállításos technikával végzi. A megállított járműveken a szakemberek a műszaki közlekedésbiztonsági ellenőrzésen túlmenően a menet-, és fuvarokmányokat, valamint a vezetési-, és pihenőidők szabályainak betartását is ellenőrzik.
E kétnapos ellenőrzés különlegessége a mobil vizsgálóállomás volt, amely egy speciális kialakítású félpótkocsi, mely lehetővé teszi az ellenőrzés alá vont járművek közúton történő fékvizsgálatát, valamint környezetvédelmi ellenőrzését. A mobil vizsgálóállomásokból két típust használ a Hatóság: az egyik a személygépkocsik és a kis tehergépkocsik mérésére alkalmas, a másik, nagyobb méretű pedig a tehergépkocsik vizsgálatára készült.
A fuvardokumentumok ellenőrzése során az NKH azt vizsgálja, hogy a járművek és a vállalkozások rendelkeznek-e azokkal a dokumentumokkal és engedélyekkel, amelyek a tevékenységük végzéséhez szükségesek. Ezek ellenőrzésénél különös jelentősége lehet a külföldi kollégák tapasztalatának is.
A vezetési és pihenőidők ellenőrzéséhez szintén speciális eszközöket használnak az ellenőrzést végző szakemberek. A 3.500 kg megengedett együttes tömeg feletti járműveket fel kell szerelnimenetíró berendezéssel, úgynevezett tachográffal. A tachográfok két csoportra oszthatók. A régebbi, úgynevezett analóg tachográfok a tevékenység rögzítését speciálisan erre a célra kialakított korongokra végzik, míg az új típusú, digitális tachográfok már elektronikus jel formájában rögzítikaz adatokat. A menetíró regisztrálja a vezető tevékenységét, így utólag ellenőrizhető, hogy a sofőr mennyi időt töltött vezetéssel, pihenéssel illetve egyéb munkával. A vezetési és pihenőidők ellenőrzése számítógépes elemzéssel történik mind az analóg, mind a digitális tachográfok esetében.
A Euro-Contrôle-Route
A szervezet az európai közúti közlekedési ellenőrzést végző hatóságokat, felügyeleteket tömöríti. Küldetése az ellenőrzés minőségének emelése, a közúti biztonság javítása mellett, a közúti közlekedés jogszabályainak történő megfelelés, valamint a tisztességes verseny támogatása. A Nemzeti Közlekedési Hatóság közel 2,5 éves megfigyelői státuszt követően 2008. január 1-jén teljes jogú tagként csatlakozott a Euro-Contrôle-Route együttműködéshez. Jelen pillanatban pedig az NKH látja el a soros elnöki feladatokat 2011. július 1-jéig.
A térségbeli országok közül a szervezetnek tagja még Ausztria, Lengyelország, Románia és Bulgária, valamint megfigyelőként Csehország és Szlovénia is. Távlati célkitűzésként szerepel az összes európai tagállam felvétele az ECR-be. A szervezet rendszeresen tart képzési csereprogramokat, amelyek közül fontos kiemelni a 2010 májusában, Debrecenben tartott rendezvényt, melyre 10 országból mintegy 24 fő ellenőrzéssel foglalkozó szakember és közúti ellenőr érkezett. Az idén októberben ismét megrendezésre kerülő program részét képezik a gyakorlati és az elméleti modulok egyaránt.
Az NKH 2010-ben a 7 akcióhét során mintegy 15.053 járművet ellenőrzött, melyeknek 13%-a nem felelt meg az előírásoknak, de csak 1,27% esetén volt szükség forgalomból való kitiltás alkalmazására. A magyar közlekedési hatóság ellenőrzései során az előírásoknak nem megfelelő járművek problémáit, illetve azok százalékos megoszlását az alábbi ábra szemlélteti:
A 2011. április 5-6-i, nyugat-magyarországi ellenőrzés
A jelenlegi közúti ellenőrzés az ECR tagok szoros együttműködésével egész évben zajló multilaterális – javarészt TISPOL-al közösen lebonyolított – ellenőrzési akcióhetek sorozatába illeszkedett. Ez alkalommal a regionalitás jegyében Csehországon és Szlovénián kívül – akik az ECR-nek megfigyelőként tagjai – jelen volt a regionális kezdeményezés elindítója Szlovákia, valamint meghívásunkra Horvátország is részt vett az akcióban saját ellenőri egységeivel. Mindezeken kívül aktív kétoldalú kapcsolatok épültek ki, a szintén ECR tag Romániával, valamint Szlovéniával, Szlovákiával és (ritkábban) Ukrajnával, ez rendszeres évközi bilaterális ellenőrzéseket jelentenek.
Forrás: NKH
.
(Ezt a cikket 356 alkalommal tekintették meg.)