Hírek Országok közlekedése Tudnivalók

Általános közlekedési információk és tudnivalók: Franciaország

Franciaország nagyon fejlett úthálózattal rendelkezik. Európában itt található a leghosszabb úthálózat, amely egyben az egyik legsűrűbb is, behálózva az ország összes települését. Általában elmondható, ha a domborzati viszonyok azt megengedik, két szomszédos település között vezet jó minőségű burkolt út.

Az autópályák aránya is igen magas, Auvergne régió kivételével nagyon sűrű hálózatot alkotnak. Túlnyomó többségük magán kézben van és fizetősek. Az árak általában a megtett távolság függvényében változnak: az autópályara felhajtáskor egy jegyet kell húzni, amelyet lehajtáskor a fizető kapunál le kell adni, és ez alapján számolják ki az autópályadíjat. Ha a felhajtáskor kapott kártya elveszett (vagy, ha lejárt, azaz 3 napnál régebbi), a legtávolabbi felhajtótól számolják az útdíjat. Az árak európai viszonylatban elég magasak, de nagy különbségeket mutatnak, de a www.autoroutes.fr honlapon pontosan kiszámítható.

Fizetni készpénzzel (elsősorban euróval, de egyes helyeken akár valutában is), csekkel vagy bankkártyával lehet. Ez utóbbi az ajánlott, mivel sokkal gyorsabb és kényelmesebb. Egyes helyeken (pl.: Nice környéke, a lyoni elkerülő földalatti szakasza, A432-es autópálya) azonban egységdíjat kell fizetni (függetlenül attól, hogy hol hajtottunk fel). Ilyen helyeken általában egy tölcséralakú autómatába kell a megfelelő összeget (általában 1,5–2€) bedobni. Természetesen csak fémpénzben, ezért autópályára hajtás előtt érdemes meggyőződni, hogy rendelkezünk-e fémpénzzel.
Léteznek nem fizetős autópályaszakaszok is. Ezek Île-de-France régióban, illetve az egyes nagyobb vidéki városok agglomerációjában találhatók, de a Rajna-menti, illetve az észak-franciaországi autópályák többsége is ilyen. A fizetős szakaszokat felhajtó előtt mindig a PÉAGE felirattal jelzik. Az utolsó nem fizetős lejárót a DERNIÈRE SORTIE AVANT PÉAGE felirat jelzi, ezt követően nem feltétlenül botlunk fizetőkapuba (station de péage), ez lehet, hogy több kilométerrel arrébb van vagy egységdíjas szakaszoknál nem is létezik.

Nagy forgalom esetén (nyári hétvégéken, csúcsidőszakban) fizetős szakaszok végénél, a fizetőkapuknál többkilométeres sorok alakulhatnak ki. Megoldás lehet egy korábbi lehajtón való lehajtás, ám így is számítani lehet torlódásokra, mivel akadnak mások is, akik így próbálnak hamarabb célhoz jutni. Különösen gyakran Lyon környékén szokásosak a hasonló torlódások az A6 és A7 autópályákon. Párizs tág környékén is általánosak a nagyon hosszú dugók, tehát átutazás esetén érdemes minél messzebb elkerülni a fővárost.

Az autópályákon amúgy nagyon fejlett információs rendszer van. Sűrűn találni kijelzőket, amelyek jelzik az aktuális forgalmi viszonyokat, illetve az esetleges veszélyekre is felhívják a figyelmet. Franciaország szinte minden részén (de főleg Bretagne-ban, az Alpokban és Provence-Alpes-Côte d’Azur régióban) heves viharok tudnak kialakulni, amelyek során a vezetés egyáltalán nem ajánlott. Esős, havas és csúszósz időben az autópályákon legfeljebb 110 km/h sebességgel lehet menni.

Minden autópálya forgalmi irányonként legalább kettő forgalmi sávval rendelkezik, a forgalmi irányokat középső elválasztósáv választja el, vagy a forgalmi irányok részére elkülönített pálya épült. A menetirány szerinti jobb oldalon leállósáv van, kivéve a gyorsító- és lassító sávok mellett. Minden kereszteződése külön szintű, a forgalmi csomópontokban és a pihenőhelyeknél a gépjárművek fel- és lehajtására gyorsító- és lassítósáv épült. 2 kilométerenként segélykérő telefon van elhelyezve mindkét menetirányban, ezek közül néhány telefonfülkén villanófény van, amely arra figyelmezteti az autósokat, hogy a közelben valamilyen probléma van az úton. 10 kilométerenként egyszerű pihenőhelyeket (nyilvános vécékkel) és 40 kilométerenként komplex pihenőhelyeket (benzinkút, étterem) alakítottak ki. Rendszeres biztonsági őrjáratot biztosítanak a bajba jutott vezetők megsegítésére. Digitális információpaneleket is használnak, melyek a lehetséges közúti nehézségekről tájékoztatnak. Van egy FM rádióállomásuk, autópálya információkkal (107.7 MHz). A sebességkorlátozás betartásának ellenőrzése érdekében biztonsági kamerákat, sebességmérőket helyeztek ki.

Az autópályákon kívül számos országos főút (route nationale) is található az országban, melyek mindegyike ingyenes. Sok közülük több szakaszon többsávos, akár autóút, sőt autópálya minőségű. Jelzésük egy N és az azt követő egy, kettő vagy három számjegy. Csomópontokban zöld színnel jelölik őket.

A leghíresebb és egyben a legforgalmasabb országút, az N7, amely Párizsból Lyonon és Aix-en-Provence-on át a Francia Riviérára megy (Menton városáig). Bár lassabb, mint autópályán haladni, sokkal élvezetesebb lehet ezt az utat választani, amely számos érdekes településen megy keresztül, bár sokat el is kerül.
Az országos utak mellett léteznek megyei (départementale, Dxxx), illetve települési (Cxxx) utak is. Ezek általában szintén jól karban vannak tartva, de jóval kisebb forgalmúak, mint az országos utak. A megyei utak nagyjából a magyarországi elsőrendű főútak, a helyi utak a magyarországi mellékutakhoz hasonlíthatók az út szélességét tekintve.

Radart jelző tábla

Franciaországban számos körforgalom található. Itt mindig jól jelzik (a Magyarországon szokottól eltérően az út bal oldalán), hogy a kihajtó ágak hova vezetnek. Általabán a TOUTES DIRECTIONS (minden irány) irányt érdemes követni, ha a többi kiágazó nem felel meg. Érdemes odafigyelni, hogy kereszteződéseknél a korlátozó táblák általában (nem mindig) a szokásostól eltérően a bal oldalt találhatóak.

A közlekedési morál elég jó az utakon, de a nagyvárosokban, illetve nyáron a Francia Riviérán intenzív forgalomra kell számítani, amelynek velejárói a tolakodások és egyéb kellemetlenségek. A hatóságok fokozott figyelmet fordítanak a gyorshajtás kiszűrésére, ezért számos állandó és ideiglenes radar működik országszerte. Az állandó radarokra külön tábla is figyelmeztet.

Forrás: Wikitravel

 

Sebességkorlátozás

  • Személyautóknak:
    Lakott területen belül 50 km/h, lakott területen kívül 90 km/h, autópályán pedig normál útviszonyok mellett 130 km/h, esőben 110 km/h, havas és csúszós úton 50 km/h a megengedett sebesség
  • Teherautóknak:
Lakott területen
belül
Lakott területen
kívül
Autóúton
(Gyorsforgalmi úton)
Autópályán
Teherautó 12t-ig 50 80 90 90
Teherautó 12t felett 50 80 80 90
Teherautó + pótkocsi 12t-ig 50 80 90 90
Teherautó + pótkocsi 12t-felett 50 60 80 90

A sebességhatárok be nem tartásáért a büntetés 68.- Eurótól 1.500.- Euróig terjedhet.

 

Autópálya és alagút díjak

A francia autópályák kapus rendszerben üzemelnek, a díjat pedig a megtett út arányában kell fizetni.

 

Francia autópályák listája

A1-A9

A10-A20

A21-A29

A képen az A26, A28 és A29 autópályák, melyek elkerülik Párizst.

A30-A39

A40-A49

A50-A59

A60-A69

A70-A79

A80-A99

A képen az A86 (piros), A104 (zöld) és a párizsi körgyűrű (narancssárga)

Egyéb utak

Forrás: Wikipédia

 

Kamionstop Franciaországban:

  • 7,5t feletti járművekre szombat 22 órától vasárnap 22 óráig
  • 7,5t feletti járművekre az ünnep és munkaszüneti napokat a megelőző nap 22 órájától az ünnep és munkaszüneti nap 22 órájáig.
  • 7,5t feletti járművekre december 30.-án 22 órától január 1.-én 22 óráig.

 

Benzinkutak, üzemanyagárak

 

Egyéb fontos közlekedési tudnivalók és bírságok:

  • Franciaországban kötelező a citromsárga jól-láthatósági mellény és az elakadásjelző háromszög. Amennyiben ez nincs a járműben, a büntetés 135.- Euró.
  • Az engedélyezett alkohol mennyisége általában 0.5 g/l, viszont a hivatásos (busz és kamion) sofőröknek csak 0.2g/l.! Ezt semmiképpen nem érdemes túllépni, mert a súlyos pénzbírságon (135.- – 4.500.- Euró) kívül a jogosítványt azonnal bevonják!
  • Tilos a kézben tartott mobiltelefon használata, de a kihangosító használata megengedett. A kézben tartott mobiltelefon használatának bírsága 35.- Euró.
  • Franciaországban nem használható és nem is tartható a járműben lézerblokkoló és radardetektor! Ha valakinél ilyen eszközt találnak, azt 1.500.- Euróval is büntethetik, valamint a járművet is lefoglalhatják!
  • Fontos tudnivaló, hogy a hatóság a büntetések ki nem fizetéséig a járművet is lefoglalhatja!

 

Téligumi és hólánc előírások

A hegyi útakon és télies időjárási körülmények között előírás a téli gumi és a hólánc használata. Általában ezt táblával jelzik is az adott útszakasz előtt! Különlegesség: a hóláncot a kötelező tartozékok közé sorolják és a táblával jelzett szakaszokon használata kötelező.

 

Segélyhívó számok Franciaországban:

  • Az általános európai 112-es segélyhívó Franciaországban is hívható, de csak ha van SIM kártya a telefonban, ugyanis Franciaországban SIM kártya nélkül még ez a szám sem hívható!
  • Rendőrség: 17
  • Mentők: 15
  • Hungary Direct hívószám: 08-00-99-0036

 

Francia ünnepnapok:

 

Egyéb tudnivalók:

  • Üzletek nyitva tartása: Hétköznapokon az üzletek általában 9.00 – 18.30 óra között tartanak nyitva. Az idegenforgalmi területeken általában késő estig is nyitva vannak. 
  • Bankok nyitva tartása: A bankok hétköznapokon 09.00 – 12.00 és 14.00 – 16.00 óráig tartanak nyitva.
    Bankkártyák: MC/EC, Visa, Amex, Diners kártyákat az éttermek, szállodák és üzletek egyaránt elfogadják. A pénzkiadó automaták az EC/MC és Visa kártyákat elfogadják.

  • Magyar Nagykövetség: 7/9, Square Vergennes, 75015 Paris
    Telefon: 0033-1-5636-0754
  • Magyar Főkonzulátus: 92 Rue Bonaparte, 75006 Paris
    Telefon: 0033-1-4354-6696
  • Budapesti Nagykövetség: 1062 Budapest, Lendvay u. 27.
    Telefon: 06-1-374-1140

 

A Magyar Autóklub általános tájékoztatója Franciaországra vonatkozóan >>

 

További információk a Külügyminisztérium oldalán >>


.

(Ezt a cikket 12771 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .