Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. A NiT-től kért segítséget a leállósávban történő előzések ügyében
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese, és üzemeltetési igazgatója által a NiT részére megfogalmazott levél egy olyan jelenségre világít rá, mely valóban rendkívül komoly balesetveszélyt rejt magában.
Mint ismeretes, ez év elejétől a kétsávos autópályákon és autóutakon a 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművekkel 06.00 óra és 22.00 óra között tilos előzni. Az ÁAK Zrt. tapasztalatai szerint felelőtlen tehergépjármű-vezetők a konvoj kialakulását úgy próbálják elkerülni, hogy az élen haladó lassabb járművek vezetői a leállósávra húzódnak, és ott haladnak tovább folyamatosan, a külső sávban haladó gyorsabb tehergépjárművek előtt szabaddá téve az utat.
Az ÁAK Zrt. levele ide kattintva olvasható
A NiT egyetért azzal, hogy a leállósávban történő folyamatos haladás nem csak tiltott, de rendkívül balesetveszélyes is, hiszen itt műszaki hibás járművek, vagy a közútkezelő speciális műszaki járművei tartózkodhatnak, adott esetben a veszteglő jármű utasaival, vagy a műszaki jármű kezelő személyzetével együtt. A levél is rámutat, hogy 2010-ben 19 közúti baleset történt leállósávban, melyek közül öt halálos kimenetelű volt.
A NiT, mint a közlekedésbiztonság elkötelezett híve, a GRSP Magyarország Egyesület, az Európai Közúti Biztonsági Charta (ERSC), illetve az Országos Balesetmegelőzési Bizottság Koordinációs Testületének tagja, ezúton kéri fel tagvállalkozásait, tevékenységük során fokozottan ügyeljenek a közúti közlekedés szabályainak betartására! Bár az év elején bevezetett általános előzési tilalom valóban jelentős ellenérzéseket váltott ki az érintettek körében, a szabály létjogosultságát a későbbi forgalmi és baleseti statisztikák fogják visszaigazolni, vagy esetleg cáfolni. Nyilvánvalóan nem támogatható és tolerálható semmiféle olyan közlekedési magatartás, mely a szabály esetleges negatív következményeit a jogkerülés, a szabálytalanság eszköztárával igyekszik elkerülni, komoly balesetveszélyt előidézve.
A NiT weboldalán „STOP – az utak biztonsága közös ügyünk” bannere alatt valamennyi érdeklődő tagvállalkozás olvashatja a NiT közlekedésbiztonsági ajánlását, melyben arra igyekeznek rávilágítani: a nehéz tehergépjárművek nagyobb méretéből, súlyából fakadóan a kamionok vezetőinek felelőssége is jóval nagyobb a közlekedésben résztvevő többi jármű vezetőjénél. A nagyobb felelősség fokozott figyelmet, és abszolút jogkövető magatartást követel valamennyiünktől. Erre is tekintettel a NiT azt kéri, kerüljék a leállósávok indokolatlan használatát, minden körülmények között tartsák be a közlekedés szabályait!
Forrás: NiT
.
(Ezt a cikket 171 alkalommal tekintették meg.)