A FOGYASZTÁS CSÖKKENTÉSE A KIPUFOGÓGÁZ HASZNOSÍTÁSÁVAL: A RENOTER PROJEKT
A Renault Trucks évek óta piacvezető a takarékos fogyasztás terén, ennek egyik legékesebb példája a Premium Route. A gyártó emellett folyamatosan kutatja a fogyasztás-csökkentés újabb lehetőségeit. Ennek a folyamatnak része a RENOTER kutatási program, amely azt vizsgálja, hogyan lehet hasznosítani a kipufogógázok kilépő, majd elvesztett hőjét, és azt elektromos energiává átalakítani a termoelektromosság elvén. A hároméves projekt 2011 októberében fejeződik be. Ezzel a programmal a Renault Trucks aktívan elkötelezi magát olyan új rendszerek kutatása és kifejlesztése mellett, amelyek a teherautók fogyasztásának további csökkenését szolgálják.
Az üzemanyag-takarékosság terén piacvezető Renault Trucks kutatási és fejlesztési programjain keresztül folyamatosan tanulmányozza és teszteli az összes olyan műszaki megoldást, amelyekkel tovább csökkenthető a fogyasztás. Az egyik ilyen lehetőség a fogyasztás csökkentése termoelektromos generátor alkalmazásával.
A RENOTER mozaikszó jelentése “kipufogógázból visszanyerhető energia hasznosítása termoelektromos eszközökkel” – magyarázza Luc Aixala projektvezető, a Renault Trucks mérnöke. « Az elv egyszerű: összegyűjteni a felesleges hőenergiát a kipufogóban, majd ezt átalakítani elektromos energiává. Ezzel tehermentesíthető a generátor, ami végső soron a fogyasztás csökkenéséhez vezet ». A hőt a kipufogócsőben elhelyezett, hőelektromos relékkel ellátott hőelektromos generátor alakítja át elektromos energiává. Az egyetlen nehézség, hogy meg kell találni a termoelektromos generátorok gyártásához szükséges legmegfelelőbb, legmegbízhatóbb és legolcsóbb alkotórészeket.
A projekt mögött ugyanis a majdani sorozatgyártás szándéka húzódik meg, így ügyelni kell a gyártási költségekre, és az alapanyagok beszerezhetőségére. « Olyan rendszert szeretnénk kifejleszteni, amely nagy teljesítőképességű és megbízható, emellett könnyen, és a lehető legolcsóbban beszerezhető termoelektromos alapanyagokból állítható elő, mint a szilícium, a magnézium, vagy a mangán » – avat be Luc Aixala.
A 2008-ban megkezdett RENOTER kutatási program 2011-ben fejeződik be. A kutatás jelenlegi állása szerint nagyjából egy kilowattnyi spórolás érhető el, ami körülbelül egy százalékos fogyasztáscsökkenésnek felel meg valós körülmények között.
A projekt végleges eredményei, illetve az energiavisszanyerés más technikáival foglalkozó, párhuzamos kutatások eredményei ismeretében születik majd döntés arról, hogy felszerelik-e termoelektromos generátorokkal a sorozatgyártású teherautókat.
A RENOTER programot a LUTB (Lyon Urban Truck and Bus) versenyképességi pólus és a Mov’eo pólus látta el védjeggyel. A hároméves, 4,5 millió euró összköltségvetésű projekt felét közpénzből (DGCIS) finanszírozzák. A kutatások három egyetemi laboratóriumban (Caen, Montpellier és Nancy) folynak, a projektben a Renault Trucks-on kívül részt vesz a Renault, a Valeo, a Sherpa Engineering és a Nexter Systems.
(Ezt a cikket 200 alkalommal tekintették meg.)