„Tükröm tükröm mondd meg nékem…..”
A szöveg ismerős lehet azoknak, akik nem a japán mesék eltorzult alakjaival készült rajzfilmeken szocializálódtak. Ha mégis van az olvasók közt, aki nem ismerné az idézet eredetét, annak csak annyit röviden, hogy egy klasszikus mese, klasszikus mostohaszülője kérdezgette mindennap a tükrét, érdeklődve a legszebb nő felől a világon, azt remélve, hogy a tükör az ő nevét fogja kimondani. Azonban a tükör mindig egy Hófehérke nevű hölgyet emlegetett, hiszen a tükör nem csal, és ez később drámához vezetett. Ne csak nézzünk a tükörbe, de próbáljunk látni is.
A rómaiak sok mindenre rájöttek, de az idők folyamán ez is, mint sok más abból a kórból, feledésbe merült, hiszen, maradjunk a tehergépjárműveknél, az első daraboknál nem sok figyelmet fordítottak arra, hogy kilásson a vezető az odúból. Feltettek egy pálcikára, két, tenyérnyi tükröt, aminek használatához kellett egy bizonyos sebesség vagy megfelelő fordulat, hogy ne rezegjen, és lehessen benne látni. Holttér? Ugyan.
Gondolom, hogy a balesetek elemzésekor, többször a holttér megléte játszott szerepet. Növelték a tükör felületét, de még így is maradt sötét folt. Kiküszöbölésére, még több tükröt szereltek, a teherautókra, hiszen itt a magasság is szerepet játszik, és a legkritikusabb pont a jobb oldal, ahol a kialakult holttérben elfért akár egy autó is. Növelték az ablakok méretét, sőt egyes típusoknál a jobb oldali ajktóra tettek egy kisablakot is. Ha nem esik csapadék, ha nincs utasunk, ha…Sok a ha.

A jármű elején a jobb sarok, és közvetlen a jármű előtti, kb. 2-3 méter. Az előbbi a sávváltást nehezíti meg, az utóbbi a gyalogosoknak jelent halálos veszélyt. A sávváltás megúszható koccanásokkal, de az autó előtti holttér, több halálos balesetet okozott már, ezért kitalálták, hogy tesznek egy tükröt a szélvédő jobb alsó sarkába, ami a jármű előtti teret fedi le. Persze az egyre olcsóbbá váló elektronika lehetőségeit kihasználva, egyes gyártók a homlokra szerelt kamerával kísérleteznek, ám úgy gondolom, hogy nem lehetünk kiszolgáltatva az elektronikának, hiszen egy meghibásodás „vakká” teheti a vezetőt.
A kamerától jobb megoldásnak tűnik a radar beszerelése:
„Sávváltást támogatás (LCS), amely többsávos úton segíti a járművezetőt a sávváltásban oly módon,hogy figyelmezteti a sofőrt, ha egy másik jármű tartózkodik a teherautó utasoldali holtterében. Az LCS, amely 30 kilométer/órás sebesség felett, az irányjelzőkkel együtt lépműködésbe, a teherautó utasoldali külső tárolója alá szerelt radarberendezés segítségével érzékeli az ütközés veszélyét. Az A-oszlopon, a visszapillantó tükör magasságában elhelyezett lámpa figyelmezteti a járművezetőt, amint a radar járművet észlel a célterületen belül. A járművezető emellett hangjelzéssel történő figyelmeztetést is kérhet.” (Forrás: Globetrotter magazin)
Amíg ezek a kütyük szériatartozékok lesznek, és nem csak bizonyos szériák extrái, marad a mindennapokra a hagyományos tükör, vagyis jobban fogalmazva tükrök, hiszen hasonlítsuk össze a Csepel fényképét az alábbi fotóval. Ott összesen kettő van az egész autón.
A követkőz részben maradunk a hagyományos megoldásnál, megnézzük, hogy mit kellene látni egy jól beállított visszapillantóban, hogy az alábbi képen a piros terület zöld legyen, de legalább a lehető legkisebb.
Folyt. köv.
Jó gurit
Sklave
A cikk elkészítéséhez a Volvo Hungária Kft nyújtott segítséget. Köszönöm.
.
(Ezt a cikket 421 alkalommal tekintették meg.)