Előzni öröm (?)
Elöljáróban önkritikát gyakorlok, és el kell ismerni, hogy ezt a rendelkezést magunknak is köszönhetjük (Húúú! Most sokan veszik kezükbe a „követ”, arra készülve, hogy „megdobáljanak” Ez természetesen jogában áll mindenkinek) Azért elmondom, hogy hibásak voltunk, amikor az autópályán előzésbe kezdtünk akkor, amikor, a sebességkülönbség 2-3 km/h volt az előttünk haladó, mellesleg a sebességhatárokat betartó kolléga, és köztünk. Itt lehet vitatkozni a számokon, de az arányok megmaradnak, hiszen a beépített sebességhatároló adja a különbséget. Van, akinek 84 km/h , van, akinek több, vagy kevesebb, de nem egyforma. Ezért, akinek magasabb ez az érték, próbálta kihasználni, így alakultak ki az előzések, több száz méteren keresztül. Jött a „hétköznapi” autós, akinek lassítani kellet, és nem értette, hogy mi a fenének kell belekezdeni az előzésbe ilyen alacsony sebességkülönbség mellett. Aztán jön a „lobbista” akinek, szerintem a törvényt köszönhetjük Arról ismerhető meg, hogy levillog mindenkit az útról. Ő siet, és sokszor borsot törtek az orra alá az előzésben lévő kamionok. Nekik hiába villogott. Nem tudtak gyorsabban menni, és az előzést, ha már elkezdték, akkor be is fejezték. Aztán „lobbista” szólt valami haverjának.
A rendeletet valószínűleg alaposan előkészítették, hiszen január 1-én érvénybe lépett, majd január közepén (!) bejelentették, hogy elkészültek a többnyelvű nyomtatványok a külföldiek tájékoztatására, ( nem előtte!!!) amit újabb két hét eltelte után, már óriási ellenőrzés követett, nem kevés bevételt hozva a „konyhára” Kérdezem tisztelettel, hogy a gyalogosok védelmében, mikor csinálnak ilyen nagy, átfogó ellenőrzéseket?
Nézzük, hogy szerintem mennyiben befolyásolja a közlekedés többi résztvevőjét az említett törvény. Tényleg fellélegezhetnek az úton lévők, vagy csak aprókat szusszanhatnak?
Fenti képen egy életképet láthatunk kétsávos autópályán. Külső sávban a megregulázott kamionok haladnak betartva (?) a szabályokat Ilyen oszlopokkal találkozhat a közlekedő, amik lehetnek több kilométer hosszúak is.
Közéjük besorolt egy személygépkocsi, ami nem akar, vagy nem tud 130 km/h sebességgel közlekedni, és behúzódott a kamionok közé. ( Korrekt!)
A belső sávban, már érdekesebb a helyzet, hiszen a sort egy busz vezeti, aki előzhet, de nem akar besorolni a kamionok közé, mert akkor mehet 80-al, ki tudja meddig, amíg valaki visszaengedi. Utána mennek szépen sorban 100-al a személygépkocsik, türelmesen várva, hogy befejezze az autóbusz az előzést. A sor végén a piros autóval érkezik a már említett „lobbista” aki nyomja a féket, mert nem látta messziről a kialakult forgalmi helyzet. Most még ő is türelmes, mert nem tudja, hogy nagy valószínűséggel nem sokára újra utolérnek egy hasonló oszlopot, és újra fékeznie kell. Fenti egy egyszerűnek mondható helyzetet modellez, de már itt is látszik, az oszlop kialakulásának a lehetősége. Mivel adott útszakaszon nem várható, hogy három sávra bővül a pálya, várható hosszabb sorok kialakulása, és nem csak a busz miatt, hanem esetleg rózsaszín autó vezetője rájön, hogy inkább 100-al halad, de ne keljen a kamionok között közlekednie, és beáll a belső sávba kialakítva a járműoszlopot maga mögött. Vagy a busz helyett rajzolhattam volna valami más járművet is, de ezt a fantáziára bízom. ( Azért itt tegyen meg annyit a hátul haladó világoskék kamion hogy betartja a megfelelő követési távolságot, és nem tolja maga előtt „rózsaszínt”).
A következő képen, újra egy élethelyzet. Felhajtás az autópályára.
Itt már sokaknak sok felé kell (kellene) figyelni. Piros kamion valamiért nem engedte be a kéket. Ennek legfőbb oka lehet, hogy nem tudott behúzódni a belső sávba az ott kialakult egybefüggő oszlop miatt, (Vagy ez nem egy kék kamion, hanem egy hulladék újrahasznosításával foglakozó illető aki alig terhelte túl ( Mert ki a fene ellenőrzi?) a LADA1200-át utánfutóval.
Amúgy én biztos meggondolom, hogy itthon ezt a módszert válasszam, ( belső sávba húzódás, ami külföldön, még előzni tilosban is elfogadott) ugyan is nem adok okot a vitára a hatósággal, akinek „jóhiszeműségét” ismerve, az lesz a véleménye, hogy én előztem. Inkább lassítok, ha lehet. Tehát lehetséges, hogy kék kamion áll,( LADA1200+ utánfutó) vagy éppen mozog egy kicsit, vagy tovább hajtva próbál gyorsítani akár a leállósávban is felvéve a forgalom ritmusát. (szabálytalanul) Rózsaszín szeretne besorolni, ezért figyeli a tükröt, de nem látja csak a világoskék kamiont, illetve ha oldalra fordítja a fejét, akkor még sárgát. Azért látszik, hogy sárga próbálja segíteni a besorolást, mert fékez, vagy lassít, amit a világító féklámpából gondolok. E közben figyelnie kell kék kamion mozgását, nehogy a nagy besorolásban beleszaladjon hátulról. Fel kellene gyorsítania, és besorolnia a belső sávba, de ha ott 130-al mennek, akkor neki közel ennyire kellene felgyorsítani, amit nem tud megtenni csak a belső sávban, hiszen előtte megy piros kamion 80-85-el. világoskék kamion, mint a képen látszik, fékez, vagy lassít, segítve rózsaszín besorolását legalább a külső sávba, illetve már látja barna kamion felhajtási szándékát. Ezzel segít rózsaszínek besorolni, és megtartja a követési távolságot is. Ezeket elolvasni természetesen sokkal tovább tart, mint adott helyzetben dönteni, hogy melyik is lesz a legjobb megoldás.
A következő képen eljön a nagy előzés lehetősége (?) Amennyiben, ez nem egy kapaszkodó sávval ellátott része az autópályának. Ha nem az, akkor mindenki örül, hiszen az oszlopok szétesnek, a gyorsabbak előzhetnek. Csak közben eljött a turista szezon, és rózsaszín felakasztott egy lakókocsit, több lett a busz, és egyébként ez egy kapaszkodósávval rendelkező útszakasz. Piros ( a „lobbista”) nem bírja a gyűrődést, és kezd levillogni mindenkit az útról.
Keres valami ismerőst, és az előző sikereken felbuzdulva elintézi az autóbuszok, rózsaszínek, meg minden más közlekedő számára az előzési tilalmat, abban a reményben, hogy egyszer egyedül lehet.
Remélem sikerült érzékeltetni, hogy a nevezett törvény nem csak attól kíván nagyobb odafigyelést akire vonatkozik, hiszen látható, hogy megváltoztak a körülmények mások számára is.
Az utolsó képhez egy video
Jó gurit
sklave
.
(Ezt a cikket 376 alkalommal tekintették meg.)