A biztonsági öv az első számú életmentő
Az európai teherautósofőrök kevesebb, mint fele használja a biztonsági övet. Pedig értékes emeberéletek menthetők meg. A CEESAR kutatóintézet irányításával végzett tanulmány rámutatott, hogy a teherautósofőrök körében 40 százalékkal csökkenhetne a halálos, illetve a személyi sérülésekkel járó balesetek száma, ha mindannyian használnák a biztonsági övet.

Társadalmunkban a halálesetek egyik leggyakoribb oka a közúti közlekedés. 2001 és 2008 között nem kevesebb, mint 375 ezer ember vesztette életét közlekedési balesetben Európai útjain. Az elsődleges ok a gyorshajtás, de a második helyen a biztonsági öv használatának hiánya áll, megelőzve az alkoholt, amely a harmadik leggyakoribb kiváltó oka a halálos, illetve a személyi sérüléssel járó közlekedési baleseteknek.
A CEESAR kutatóintézet irányításával végzett tanulmány rámutatott, hogy a teherautósofőrök körében 40 százalékkal csökkenhetne a halálos, illetve a személyi sérülésekkel járó balesetek száma, ha mindannyian használnák a biztonsági övet. Tízből hatan kevésbé súlyos sérüléseket szereztek volna, ha használják a biztonsági övet.

Miért használja ilyen kevés gépkocsivezető a biztonsági övet?
Hosszú ideje keresi erre a kérdésre a választ Carl-Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.
„Nekünk, emberi lényeknek egyszerűen nincs beépített sebességérzékelőnk. Leolvashatjuk a sebességet a műszerről, de semmi nincs a testünkben, ami figyelmeztetne a tempóra. Hasonlítsa ezt össze a magasságérzetünkkel! Nem ugrana le négy méteres magasságból és csillapítaná az esést a kezeivel! Pedig pontosan ez történik egy 30 kilométer/órás sebességnél bekövetkező frontális ütközés esetén biztonsági öv nélkül. A magasságot felfogjuk, de a sebességet nem” – magyarázza Carl-Johan Almqvist.
Mint oly sok más a közlekedésbiztonság területén, ez a kérdés is jelentős részben a hozzáállásról szól.
„Számos gépkocsivezető abban a hitben él, hogy egy nagy teherautó fülkéjében sokkal nagyobb biztonságban van, mint egy kis személyautóban” – mondja.
Ez igaz is, de aligha vigasz annak a teherautósofőrnek, aki egy beton hídlábnak csapódik. Ha a teherautó ekkor felborul, a gépkocsivezető nagyot esik. Biztonsági öv nélkül pedig ki is repülhet a fülkéből.
An Paepen a gépkocsivezető-képzés vezetője a Volvo Trucks-nál. Magyarázatok egész sorát hallja arról, hogy miért nem használják a gépkocsivezetők az övet.
„Az egyes megállások között kis távolságokat megtevő áruterítő gépkocsivezetők számára kényelmetlen, hogy folyton be- és kicsatolják az övet. A távolsági sofőrök pedig olyan kényelmesen szeretnek ülni, mint otthon a kedvenc karosszékükben, míg az építőipari gépkocsivezetők szeretik, ha gyorsan ki tudnak ugrani a fülkéből, ha valami kellemetlenség történik” – mondja An Paepen.

Hogyan fokozhatjuk tehát a biztonsági öv használatát?
A brüsszeli ETSC független közlekedésbiztonsági kutatóintézet szerint a dolgok jó irányba haladnak.
„Általánosságban folyamatosan nő a biztonsági öv használatának aránya a forgalomban” – mondja Vojtech Eksler, az ETSC elemzője.
Szerinte számos szereplő dolgozhatna együtt a biztonsági öv használatának további fokozásáért. A biztosítótársaságok magasabb díjakat róhatnának ki az övet nem használó járművezetőkre. A kormányzati szervek és az EU megerősíthetnék tájékoztató kampányaikat, és tevékenyebb részt vállalhatnának a törvény betartatásának biztosításából.
Franciaország pontrendszert alkalmaz. A különböző szabálysértésekért különböző mennyiségű pontokat vonnak le a járművezető jogosítványáról. A biztonsági öv mellőzéséért három pontos büntetés jár, amit további két ponttal tetéz, ha az utas sem használja az övet. Ha a jogosítvány tulajdonosának pontszáma nullára csökken, az okmányt bevonják. Csehországban hasonló rendszer működik.
„Az ilyen pontrendszert alkalmazó országokban figyelték meg a biztonsági öv használatának legnagyobb mértékű növekedését. Az emberek jobban félnek a jogosítványuk elvesztésétől, mint a pénzbüntetéstől” – magyarázza Vojtech.
Milyen felelőssége van a járműgyártóknak?
Carl–Johan Almqvist, a Volvo Trucks munkatársa szerint rengeteg felelősség hárul rájuk.
„Már néhány éve kínálunk biztonsági öv figyelmeztetőt, amely emlékezteti a feledékeny járművezetőket, és biztonságtudatos ügyfeleink piros biztonsági övet is rendelhetnek, amelyek kiváló láthatóságuk révén szintén emlékeztetőként szolgálnak” – mondja Carl–Johan Almqvist.
A biztonsági öv figyelmeztető kedvező hatású.
„A járművezetők és az utasok egyaránt számottevően nagyobb arányban használják az övet, mint a rendszer hiányában” – mondja Vojtech Eksler.
Az ETSC szakértői megállapították, hogy a személyautókban 97 százalékkal gyakoribb a biztonsági öv használata, ha a jármű tartalmaz figyelmeztető rendszert.
A technológia egy dolog. A kulcs, mint már említettük, a hozzáállás megváltoztatása.
„A járműgyártóknak ki kell venniük a részüket a felelősségből, és szélesebb körben kell dolgozniuk a járművezetők biztonságtudatosságának fokozásán. A járművezetők biztonsága kiemelt fontosságú, ezért folyamatosan szolgáltatunk információkat a biztonsági öv használatáról, ha gépkocsivezetőkkel vagy ügyfelekkel kerülünk kapcsolatba” – mondja Carl–Johan Almqvist.
Pontosan ez az elképzelés áll a Volvo Truck járművezető továbbképzése mögött is, amelyért An Paepen felel. Az elmúlt két év során 25 európai ország több mint 15 ezer gépkocsivezetője vett részt a képzésen. Az ötnapos kurzus során egy teljes napot kizárólag a biztonságnak szentelnek.
„A képzés jelentős része arra összpontosít, hogy miként lehet rábírni a gépkocsivezetőket arra, hogy maguk is átgondolják ezeket a kérdéseket. Különböző módszereket alkalmazunk, például filmeket játszunk le, különböző baleseteket tanulmányozunk és információkat nyújtunk a biztonsági öv állandó használatának fontosságáról” – mondja An Paepen.
A Volvo Trucks termékfejlesztői folyamatosan dolgoznak azon, hogy erősebb és biztonságosabb teherautókat építsenek, így egy baleset bekövetkezésekor a lehető legkisebbre csökkentve a sérüléseket.
„A keserű igazság azonban az, hogy biztonsági öv nélkül soha nem lesz biztonságban – bármekkora erőfeszítéseket is fektetünk a biztonságba. Lehetetlen olyan teherautót tervezni, amely a bekötetlen gépkocsivezető számára is magas szintű biztonságot nyújt. Használja tehát az övet, megmentheti az életét” – tanácsolja Carl–Johan Almqvist.
Forrás: Globetrotter magazin
.
(Ezt a cikket 485 alkalommal tekintették meg.)