Általános tudnivalók a haszonjármű hóláncokról
Kamionokon és teherautókon különösen fontos a síkos, havas úton a megfelelő tapadás, ugyanis a nagy súly miatt nehezebb az elindulás és nehezebb a megállás is! Ausztriában és nyugatabbra már régóta odafigyelnek a megfelelő méretű és minőségű hóláncok meglétére és azok használatát is szigorúan megkövetelik, így ezekbe az országokba véletlenül se induljunk hólánc nélkül! A hólánc hiánya miatt nem folytathatjuk utunkat és súlyos pénzbüntetésre számíthatunk, különösen akkor, ha hólánc nélkül még balesetet is okozunk! A minősítéssel (TÜV, Önorm) nem rendelkező hóláncokat (mint pl. a létrás mintázatú láncokat) nem fogadják el, azok használatáért általában szintén büntetnek!
Haszongépjárműre mindig erősített szemű, kifejezetten nagy teherbírású hóláncot vásároljunk! Ez különösen fontos a kis-haszonjárművek, mikrobuszok, furgonok esetében, ugyanis ezekre a járművekre még kaphatók a nagyobb kerekekkel rendelkező személyautókra tervezett kis teherbírású láncok is. A kedvezőbb árú személyautóra tervezett hóláncot soha ne szereljük fel haszongépjárműre!
A gumi cseréje esetén és téligumi vásárlásakor is figyeljünk oda a már meglévő hóláncunk méretére, ugyanis a jó minőségű hóláncoknál a feszesség érdekében nagyon szűk tartományban kompatibilisek a hóláncméretek. Ilyen esetben a ha nem megfelelő méretű a láncunk, sajnos a kereskedők nem tudják a rossz méretű láncunkat kicserélni.
Gyakran előfordul, hogy az egyre bővülő hólánctípusok mérettáblázatai sem kompatibilisek és olyanról is tudomásunk van, hogy a gumi gyártók évről évre változó bordázatú gumijai sem mindig egyformák, pedig a gumi oldalfalán olvasható méret azonos. A kellemetlenségek elkerülése végett érdemes a téli szezon előtt valamint gumicserét követően még indulás előtt felpróbálni a láncot, így emlékeinket is feleleveníthetjük a hóláncszerelésről!
- Létrás és Y mintás hóláncok:
Gyakorlatilag ilyen hóláncok már nem igazán léteznek, ugyanis nem biztosítanak megfelelő védelmet az oldalirányú megcsúszás ellen. Amennyiben valakinek ilyen láncokat kínálnak csábítóan alacsony áron megvételre, az nem csak a biztonságát kockáztatja, de a már említett nyugati országokban a minősítésekkel nem rendelkező láncok használata miatt büntetésre is számíthat! Egyébként Y mintás láncokat haszonjárműveken nem is igazán alkalmaztak, viszont a létrás hóláncokat alacsony áruk miatt annál inkább, elsősorban a tőlünk keletebbre fekvő országokban.
- Rombusz és aszimmetrikus trapézmintás hóláncok:
A létrás és Y mintás hóláncokat később a rombusz mintás váltotta fel. A napjainkban kapható hóláncok zöme már aszimmetrikus trapézmintás (gyémánt mintás), ugyanis a legtökéletesebb tapadás az ilyen mintázatú láncokkal érhető el. Ez annak köszönhető, hogy az aszimmetrikus trapézmintás lánc keresztláncai úgy vannak kialakítva, hogy minden pillanatban a földet érjen a hólánc valamely része. Így a kerék nem foroghat el a láncban.
Haszonjármű hóláncok szerelhetőségük szerint lehetnek hagyományos, gyorsan-felrakható és automata kivitelűek.
A hagyományos hóláncot a videón látható módon szerelhetjük fel:
A ma kapható normál teherautó és busz láncukhoz is sok esetben mellékelnek egy 20-30cm-es kampós végű drótot amelynek segítségével lényegesen gyorsabban és könnyebben felszerelhetjük a láncot. Ezt úgy kell használni, hogy a hóláncot kiterítjük a kerék mögött, és a drót kampós végét beleakasztjuk a hólánc végszemeibe, majd a drótot amin a hólánc lóg a kerék mögött ráterítjük a kerékre úgy, hogy a drót beleakadjon a gumi bordázatába. Miután ezt mindkét oldalon elvégeztük, beülünk a fülkébe és lassan elindulunk előre addig, amíg a kerék magára nem húzza a láncot és a lánc a talaj és a kerék közé nem ér. Ezt követően leszedjük a segéd drótot, összeakasztjuk először a belső, majd a külső végszemeket, majd meghúzzuk a feszítőláncot.
Az említett kampós végű drótot helyettesítheti az alábbi filmben látható felszerelést segítő lánc is:
A haszonjárművekre alkalmazott általános hóláncok nagy részéhez megfelelő az itt letölthető használati útmutató: Haszongépjármű hólánc felszerelési útmutató
.
A gyorsan-felszerelhető haszonjármű hóláncokat gyakorlatilag teljesen ugyan úgy kell felrakni, mint a legáltalánosabban elterjedt személyautó láncokat. Fontos megjegyezni, hogy a gyorsan-felrakható haszonjármű láncok használatát a gyártók csak 7,5t ösztömegig javasolják!
.
.
.
Az automata láncot tulajdonképpen nem kell szerelni, ugyanis az a képen látható módon gyárilag felszerelésre került a teherautó meghajtott kerekeihez. Ebben az esetben egy pörgettyű helyezi el a láncot a kerék alá. Hátránya a magas árán kívül, hogy nem biztosít állandó és megfelelő tapadást. Előnye, hogy gyakorlatilag menet közben is ki és bekapcsolható.
.
.
Fontos:
A haszonjármű hóláncokat is mindig a meghajtott kerekre kell felszerelni, de a duplakerekes járművek esetében csak néhány skandináv országban követelik meg a duplakosaras hólánc alkalmazását. Az európai országok zömében azonban elegendő a duplakerekes járműveken is a szimplakosaras hólánc.
A hólánc felszerelését követően pár száz méter megtételét követően mindig álljunk meg, és a ellenőrizzük a lánc feszességét, és ha szükséges, a feszítőláncon húzzunk utána! Ez azért fontos, mert pár száz méter megtételét követően a lánc egyenletesen elrendeződik a keréken amely a hólánc meglazulásával jár. Laza lánccal nem szabad közlekedni, ugyanis a hólánc könnyebben lefordulhat a kerékről amely azon kívül, hogy kárt tehet a járműben, balesetet is okozhat! A laza hólánc lefordulva a kerékről, a duplakerekes jármű esetében a két kerék közé szorulhat, így tönkreteheti a felnit, és ilyen esetben a lánc is komolyabban megsérül, elnyíródik. Ennek elkerülése érdekében mindig ügyeljünk arra, hogy a hólánc a keréken egyenesen, egyenletesen és feszesen álljon!
A felszerelt hólánccal a legnagyobb megengedett sebesség: 50 km/h.
Hómentes úton a hóláncot el kell távolítani. A hólánc élettartama attól függ, hogy mennyit használják hóval nem fedett úton. Mivel ez extrém módon koptatja a láncot, ezért az ebből adódó láncszakadásért a forgalmazók nem vállalnak a felelősséget!
Földúton, terepen, erdőkben vagy dűlőkben és egyéb extrém körülmények között használjon kerékvédő láncot!
Mivel a hóláncok sohasem rozsdamentes anyagból készülnek, ezért korrózió azokon előfordulhat, ami a lánc használhatóságát nem befolyásolja.
Az egyik oldalán megkopott hólánc kifordítva a másik keréken még teljes értékűként használható.
Amennyiben a hólánc elszakad vagy sérül, a javításhoz szükséges alkatrészek üzletekben kaphatók, illetve díj felszámítása ellenében vállalják a sérült láncok javítását!
.
.Haszonjármű hólánc beszerzéshez az alábbi oldalakat ajánljuk:
(Ezt a cikket 1481 alkalommal tekintették meg.)