A Volvo Trucks megkezdi a cseppfolyós gáz valós körülmények közötti tesztelését
Októberben a Volvo Trucks megkezdte cseppfolyósított metánnal üzemelő metán-dízel teherautóinak nyilvános, valós körülmények közötti tesztelését. Ezzel egy időben Svédország első cseppfolyós metángázt forgalmazó töltőállomása is megnyitja kapuit a göteborgi Stigs Centerben.
Forradalmi lépés ez a gáz nehézjárművekben történő alkalmazásának fejlesztése során, mivel a metán-dízel technológiát alkalmazó, cseppfolyós gázzal üzemelő teherautók hatótávolsága négyszerese is lehet a hagyományos gázüzemű teherautókénak.
„A gáz fokozott felhasználása híd a klímaváltozás szempontjából semleges szállítás felé” – jegyzi meg Lars Mårtensson, a Volvo Trucks környezetvédelmi igazgatója. „A biogáz-előállítás már számos országban megindult. Jelenleg egy átmeneti időszakot élünk meg, amely során az olajfüggőség évtizedei után elmozdulunk egy megújuló üzemanyagokra épülő társadalom felé. Ha a teherautók 80 százalék tiszta biogázzal és 20 százalék tiszta biodízellel üzemelnének, a szénvegyületek kibocsátása 80 százalékkal csökkenne a hagyományos dízel technológiához viszonyítva.”
Most három 13 literes motorral szerelt Volvo FM teherautó valós körülmények közötti tesztelése veszi kezdetét. A technológia alapját a Volvo már jól bevált Euro 5-ös dízelmotorja alkotja, amelyet gázüzemre alakítottak át.
„Olyan utat választottunk, amelyen kombináljuk a dízelmotor kiemelkedő hatásfokát a gáz előnyeivel, ami a hagyományos gázüzemű teherautóknál sokkal energiahatékonyabb járműveket eredményezett” – magyarázza Mats Franzén, a Volvo Trucks motorstratégiai és -tervezési igazgatója.
A tesztben szereplő teherautókat speciális tartályokkal szerelték fel a cseppfolyósított metángáz tárolására. A metán-dízel technológia számára a cseppfolyós gáz az optimális üzemanyag. A cseppfolyós metán és a gázolaj 75-25% arányú alkalmazásakor egy távolsági vagy városközi feladatokat teljesítő teherautó hatótávolsága az üzemeltetési körülményektől függően 500-1000 kilométer. Ez kétszer annyi, mint a sűrített gázt alkalmazó metán-dízel járműveké, illetve négyszerese az Otto motorral működő gázüzemű teherautók hatótávolságának.
„A cseppfolyós metángáz kiszolgáló infrastruktúrájának teljes kiépüléséig a metán-dízel technológiát alkalmazó teherautók további nagy előnye, hogy pusztán gázolajjal is üzemeltethetők” – hangsúlyozza Franzén.
A tesztjárművek a DHL, a Götene Kyltransporter és a Renova fuvarvállalatoknál állnak munkába. A valós körülmények közötti teszt indulása egybeesik Svédország első nyilvános cseppfolyós metángáz-töltőállomásának felavatásával a göteborgi Stigs Centerben. A töltőállomás a Volvo Trucks, a FordonsGas Sverige és a Göteborg Energi együttműködésével jött létre.
„Ahhoz, hogy metán-dízel technológiánk széles körben elterjedhessen, fejleszteni kell a metángáz-ellátási hálózatot. Az új töltőállomással fontos lépést tettünk ebbe az irányba” – mondja Mårtensson.
Korábban csak CNG (sűrített földgáz) töltőállomások üzemeltek. Ha a metángázt sűrítés helyett mínusz 160 Celsius fokra hűtik, cseppfolyóssá válik, és térfogata a felére csökken. Ebben az esetben elnevezése LNG (cseppfolyósított földgáz) vagy LBG (cseppfolyósított biogáz).
„Az, hogy a Volvo előtérbe helyezte a cseppfolyós gáz alkalmazását, egy egészen új piacot nyit meg a számunkra” – mondja Bo Ramberg, a FordonsGas Sverige AB vezérigazgatója. „Immár rendkívül versenyképes a nehézjárművek számára a gáz alkalmazása, amitől a piac gyors növekedését várjuk. Ennek elősegítésére szeretnénk megmutatni, hogy az infrastruktúra fejlesztése is ennek megfelelően folyik.”
Mostanáig három cseppfolyós metángázt forgalmazó svédországi töltőállomás tervei születtek meg. A már elkészült göteborgi állomás mellett az Aga nyit egy töltőállomást Stockholmban, illetve az Eon Malmőben. A Volvo Trucks valamennyi projektben partnerként szerepel. Az igények növekedésével további töltőállomások megnyitását is tervezik.
Forrás: Volvo
.
(Ezt a cikket 277 alkalommal tekintették meg.)