Új, erősebb motort és nagyobb üzemanyagtartályt kapott a Volvo Trucks biogázzal is üzemelő tehergépkocsija

A Volvo Trucks új, még nagyobb teljesítményű gázüzemű tehergépjárművet bocsát a piacra, amely akár bio-LNG-vel is képes üzemelni.

volvo-trucks-T2023_81328

A 4%-kal üzemanyag-takarékosabb gázüzemű Volvo járművek már 500 lóerős motorral és 15%-kal nagyobb üzemanyagtankkal is elérhetőek. Forrás: Volvo Trucks

A Volvo Trucks új, még nagyobb teljesítményű gázüzemű tehergépjárművet bocsát a piacra, amely akár bio-LNG-vel is képes üzemelni. Ezzel a járművel a hosszabb távú fuvarfeladatok is könnyűszerrel megoldhatóak úgy, hogy közben alacsonyabb a jármű CO2-kibocsátása is.

A 4%-kal üzemanyag-takarékosabb gázüzemű Volvo járművek már 500 lóerős motorral és 15%-kal nagyobb üzemanyagtankkal is elérhetőek. Forrás: Volvo Trucks

A Volvo Trucks már öt évvel ezelőtt piacra dobta a gyakorta bio-LNG-nek nevezett, cseppfolyósított biogázzal is üzemképes tehergépjárművét. A cseppfolyósított biogáz egy megújuló energiaforrás, amelyet különböző szerves hulladékokból állítanak elő, mint például az ételmaradékok. Ezzel az energiaforrással akár 100%-kal is csökkenthető a lokális szén-dioxid-kibocsátás.

“A biogáz egy nagyszerű alternatíva az elektromos járművek mellé, amellyel az árufuvarozók könnyebben elérhetik fenntarthatósági céljaikat és a klímasemleges közúti áruszállítást” – mondja Daniel Bergstrand, a Volvo Trucks gázüzemű modelljeiért felelős termékmenedzsere.

A gázüzemű Volvo FH és FM mostantól pedig akár még erősebb, 500 lóerős motorral is rendelhetőek, így a korábban elérhető 420 és 460 LE-s paletta tovább bővült. A gázos motorok jelentős műszaki fejlesztésen is átestek, amelynek eredményeképp akár 4%-kal is jobb lehet az üzemanyag-fogyasztásuk**. Ez, a 10%-kal nagyobb üzemanyagtankkal együtt biztosítja, hogy a Volvo gázüzemű modelljeinek hatótávolsága még tovább nőtt.

“Gázüzemű tehergépjárműveink a dízel társaikkal megegyező, hatékony teljesítményt nyújtják. A tankolás is körülbelül ugyanannyi időt vesz igénybe, mint egy dízeles modellnél, és az egyre növekvő európai bio-LNG és LNG üzemanyagkút-hálózatnak köszönhetően pedig ezek a járművek ideális megoldást nyújtanak a hosszútávú áruszállítási feladatok megoldására” – magyarázza Daniel Bergstrand.

Forrás: Volvo Trucks

Nem egyetlen eszközzel kell a klímaváltozást megállítani

Az új, 500 lóerős motorral kibővített gázüzemű járműpaletta is a svéd gyártó környezetvédelmi céljainak elérését támogatja. A Volvo Trucks ugyanis a nulla károsanyag-kibocsátásra törekszik, amelyet három alternatív, környezetbarát hajtáslánccal kíván a jövőben elérni: az akkumulátoros- és az üzemanyagcellás elektromos megoldásokkal, valamint a megújuló energiaforrásokkal (mint például a biogáz, a hidrogénezett növényi olaj, vagy akár a zöld hidrogén) üzemeltetett belső égésű motorokkal.

“Többféle megoldásra van szükségünk, mert az energiaforrások elérhetősége és a töltőállomás-infrastruktúra országról országra, sőt régióról régióra változhat, valamint azért is, mert minden fuvarfeladat eltérő teljesítményű járművet kíván” – teszi hozzá Daniel Bergstrand.

Forrás: Volvo Trucks

Komoly tervek vannak Európában az LNG biogázzal történő felváltására

A fosszilis energiaforrás, a cseppfolyósított földgáz (LNG) használatát az EU várakozásai szerint hamarosan a biogáz fogja felváltani. Az Európai Bizottság nemrégiben bemutatta a REPower EU névre hallgató csomagját, amely a különböző, környezetbarát energiahordozók előállítását hivatott elősegíteni. A dokumentumcsomagban foglalt tervek szerint 2030-ra* tízszeresére fog növekedni az éves biogáz termelés. A biogázban rejlő potenciálra már az Európán kívüli országok is felfigyeltek.

Adatok a Volvo Trucks gázüzemű tehergépjárműveiről:

  • Elérhető modellek: Volvo FH, FM és FMX.
  • Motorteljesítmény: 420, 460 és 500 lóerő.
  • Üzemanyag: biogáz vagy cseppfolyósított földgáz. A jármű indításához csekély mennyiségű dízelre vagy HVO-ra is szükség van.
  • Hatótáv: akár 1000 km**.
  • Motortechnológia: A dízelmotorok hatékonyságának megfelelően biztosított a vezetési élmény, a hatótáv és a terhelhetőség.
  • Az új, Euro 6-os Step E motorok akár 4%-kal jobb üzemanyagfogyasztást produkálnak a Step D motorokhoz képest.
  • A gázos motorokat teljesen felújították, a fokozott hatékonyságot pedig az új injektorok és a kisebb súrlódást biztosító dugattyúk, valamint az új turbó, a változott olajszivattyú vezérlés és a hatékonyabb forgattyúsház-szellőzés nyújtják.
Forrás: Volvo Trucks

Tudnivalók a cseppfolyósított gázról:

  • A bio-LNG tisztán megújuló eredetű cseppfolyósított metán, egy környezetbarát üzemanyag, amely szerves hulladékok, például szerves háztartási és ipari hulladékok, trágya és szennyvíziszap feldolgozásával készül.
  • Az LNG, azaz a cseppfolyósított földgáz egy fosszilis üzemanyag, amelyet a föld alatti vagy tenger alatti földgáz-lelőhelyekről nyernek ki.
  • A folyamat a két anyag (bio-LNg és LNG) esetében ugyanaz: a gázt –162 °C hőmérsékletre hűtik, ami így jelentősen kisebb térfogatú, tehát egyszerre nagyobb mennyiséget tud a jármű tankja befogadni, így nő a hatótáv is.
  • Az Európai Bizottság célja, hogy 2030-ig tízszeresére, 35 milliárd köbméterre növelje az éves biogáztermelést. 2024-ig 78 darab bio-LNG kút telepítésére van ígéret Európában. A következő években Németország, Olaszország és Hollandia válhatnak a piavvezető bio-LNG-országokká Európában.

EBA (European Biogas Association) Statistical Report 2022.

**A valós üzemanyag-fogyasztás és a hatótáv számos tényező függvénye, mint például az utazási sebesség, a segességtartó automatika használata, a jármű specikfikációja, az össztömeg, az aktuális domborzati viszonyok, a járművezető képessége és tapasztalata, a jármű karbantartása és az időjárási viszonyok.

Forrás: Volvo Trucks

(Ezt a cikket 45 alkalommal tekintették meg.)