Az újabb használt autókat is érintheti a manipuláció

Egy kutatás szerint Magyarországon a 4 éves járművek kilométeróráját átlagosan 110 000 km-rel hamisítják

km-ora-shutterstock_carvertical

Illusztráció - Forrás: carVertical

Aki viszonylag új autót vásárol, joggal számít arra, hogy hosszú ideig gond nélkül használhatja. Bár az általános vélekedés szerint a futásteljesítmény-manipuláció inkább régebbi járműveknél fordul elő, a carVertical Magyarországon végzett kutatása ennek éppen az ellenkezőjét mutatja: már a 2 éves autók között is előfordul visszatekert óraállás, és sok esetben a baleseti múlt is rejtve marad.

Illusztráció – Forrás: carVertical

Újabb járműveknél ritkább, de nagyobb mértékű az óraállás-csalás

A Magyarországon ellenőrzött, 2000 és 2023 között gyártott járművek óraállás-manipulációs adatait vizsgálva kiderült, hogy a 2004-es évjárat volt a legkockázatosabb: a carVertical által ellenőrzött modellek 10,2%-ának hamis volt a kilométeróra-állása. 

Bár az újabb járműveknél ritkábban fordul elő futásteljesítmény-csalás, ezek a modellek sem kivételek: a 2021-ben gyártott járművek 1,6%-ánál, a 2022-esek 2,2%-ánál, a 2023-asoknak pedig 0,8%-ánál derült fény manipulációra. A visszatekert kilométerórájú autók minden esetben kevesebbet érnek, vagyis szinte biztos, hogy a vásárlók a reális árnál jóval többet fizetnek. Ráadásul minél drágább az autó, annál nagyobb anyagi veszteséggel számolhat az új tulajdonos.

A 2000-ben gyártott járműveknél az óraállást átlagosan 84 600 kilométerrel tekerték vissza. A 2020-as modelleknél ez a szám 93 600 kilométer volt, míg a legmagasabb értéket 2021-es modelleknél mérték: a kilométerszámláló értékét átlagosan 113 100 kilométerrel csökkentették. Ez jól mutatja, hogy bár az újabb járművek ritkábban érintettek csalásban, a manipulált futásteljesítmény mértéke jóval nagyobb.

Ezt szem előtt tartva, érdemes mindig alaposan ellenőrizni a kiválasztott használt jármű múltját. Fontos tudni, hogy egyes tisztességtelen eladók úgy tekerik vissza az óraállást, hogy az ne menjen a műszaki vizsgán vagy a hivatalos nyilvántartásokban szereplő értékek alá. Ugyanakkor a jármű más alkatrészei akkor is árulkodhatnak a valós futásteljesítményről, ha a kilométeróra a korábbi tulajdonos jóvoltából viszonylag alacsony értéket mutat.

„A futásteljesítményt a jármű több alkatrésze is rögzítheti – bizonyos modelleknél akár száz különböző egység is tárolhat óraállás-adatokat. Ezért nemcsak a jármű történetének ellenőrzése kulcsfontosságú, hanem az is, hogy hivatalos szervizben vizsgáltassuk át. Akkor is érdemes második véleményt kérni, ha a jelentés nem mutatott gyanús adatot. Fontos továbbá, hogy a vásárlók ne kizárólag érzelmi alapon döntsenek. 

Az anyagi veszteségek elkerülése érdekében a carVertical járműtörténeti jelentések mostantól egy «Következő lépések» listát is tartalmaznak, amely segít a felhasználóknak magabiztosabb döntéseket hozni. A lista minden szükséges teendőt felsorol, amelyet az előélet ellenőrzése után érdemes elvégezni, és számba veszi azokat a kockázatokat is, amelyekre az előzményadatok önmagukban nem feltétlenül világítanak rá” – hangsúlyozza Buzelis, a carVertical szakértője.

Minél idősebb egy jármű, annál valószínűbb, hogy érte már baleset

A kutatás arra is rávilágított, hogy Magyarországon a 2013 és 2018 között gyártott járműveket érte a legtöbb kár: a carVertical által ellenőrzött modellek 59–65%-ánál derült ki korábbi sérülés.

A fiatalabb autók körében is gyakoriak a baleseti előzmények: a 2021-es modellek 46,5%-ánál, a 2022-esek 42,4%-ánál, míg a 2023-asok közel felénél (49,2%) mutattak ki kárelőzményeket. Az újabb járművek javítása lényegesen költségesebb a magas alkatrészárak és a fejlett technológiák miatt: míg a 2000-es évjáratú modellek átlagos javítási költsége 1600 euró (kb. 630 ezer forint) volt, a 2020-as modelleké 3400 euróba (1,34 millió forint), a 2022-eseké pedig már 7600 euróba (mintegy 3 millió forint) került.

„Egy behorpadt lökhárító vagy néhány kisebb karcolás nem befolyásolja a vezetési élményt. Ha azonban egy járművet súlyos baleset ért, elengedhetetlen a részletes állapotfelmérés. Ilyenkor az autó nemcsak a vezetőre, hanem a többi közlekedőre is veszélyt jelenthet” – magyarázza Buzelis.

Nem könnyű, de elkerülhetők a problémás járművek

A magyarországi és más európai országokból származó adatok egyaránt megerősítik, hogy kortól függetlenül bármely jármű kilométeróra-állása manipulálható, és a baleseti előzménye is eltitkolható.

Buzelis szerint vásárlás előtt mindig célszerű ellenőrizni a jármű előéletét, és hivatalos szervizben is át kell vizsgáltatni. A járművezetők körében az egyik leggyakoribb tévhit, hogy a modern autók kilométerórája már nem hamisítható. A valóságban azonban megfelelő eszközökkel a régebbi és a viszonylag új járművek óraállása is könnyen manipulálható.

„A csalók gyakran az újabb, de nagy futásteljesítményű járműveket veszik célba, mert a kilométeróra visszatekerésével így nagyobb haszonra tehetnek szert. Az adatok is ezt igazolják: az újabb járművek esetében a visszatekert kilométerek száma sokszor meghaladja a régebbiekét” – mondta Buzelis.

Módszertan

A carVertical kutatása a vállalat magyarországi vásárlói által 2024-ben lekért online járműtörténeti jelentéseken alapul, és a 2000 és 2023 között gyártott járműveket vizsgálja. Az óraállás-manipulációval vagy nyilvántartott sérülésekkel érintett járműveket gyártási év szerint csoportosítva, majd százalékos arányokra alakítva rangsorolja.

A járműtörténeti jelentéseket készítő carVertical 35 országban van jelen, lefedve szinte egész Európát, valamint az Egyesült Államokat, Mexikót és Ausztráliát. Több mint 900 globális nyilvántartás és adatbázis felhasználásával állít össze átfogó jelentéseket, amelyek segítik a vásárlókat a tudatos döntésekben a használtjármű-piacon. A vállalat 2024-ben 53,9 millió eurós bevételi rekordot ért el. A jelentések készítésén túl célja a használtautó-piac színvonalának és kultúrájának emelése is. 2023-ban információbiztonsági irányítási rendszere megszerezte az ISO/IEC 27001:2017 tanúsítványt, a világ legismertebb információbiztonsági szabványát.

Forrás: carVertical

carVertical jelentés lekérdezése >>

(Ezt a cikket 25 alkalommal tekintették meg.)