Magyar Közút: teherforgalmat segítő fejlesztés indult Beregsuránynál
A CEF-projekt keretében a határ mindkét oldalán sor kerül a meglévő infrastruktúra fejlesztésére

Illusztráció - A beregsurányi határátkelő - ORFK Légi felvétele: H.Szabó Sándor (1953-2017)
Teherforgalmat segítő fejlesztés indult Beregsuránynál, a magyar-ukrán határszakasz egyik kiemelt közúti átkelőjénél; a projekt célja, hogy a nehéztehergépjármű-forgalom megnyitásához szükséges fejlesztések révén növekedjen az átkelő kapacitása és a közlekedés hatékonysága – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kedden az MTI-vel.

A Magyar Közutat érintő projektrész elszámolható költsége csaknem 1,7 millió euró, amelyből 845 ezer az Európai Unió társfinanszírozása, a beruházás 50 százalékban az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatásából és 50 százalékban költségvetési forrásból valósul meg.
A CEF-projekt keretében a határ mindkét oldalán sor kerül a meglévő infrastruktúra fejlesztésére, alkalmassá téve az átkelőt nehéztehergépjárművek fogadására is.
A Beregsurány-Asztély közúti határátkelőhely korszerűsítése magában foglalja a tehergépjárművek méreteinek, tengelyterhelésének és össztömegének ellenőrzésére alkalmas mérőállomások kiépítését a belépő és kilépő oldalon.
Megvalósul a Magyar Közút által használt ÚVR (úthálózat védelmi rendszer) informatikai rendszer integrációja, amely a túlsúlyos és túlméretes járművekhez kapcsolódó ellenőrzési és útvonalengedélyezési folyamatokat támogatja. Emellett egy megvalósíthatósági tanulmány is készül, amely a teljes határszakasz közúti átkelőinek jövőbeli infrastrukturális, informatikai és forgalomirányítási fejlesztési lehetőségeit vizsgálja, különös tekintettel a beregsurányi és záhonyi átkelőkre.
A projekt illeszkedik a határmenti közlekedési infrastruktúrát érintő tervezett fejlesztésekhez, így a többi között az M3 autópálya Beregdarócig történő meghosszabbításához, a Beregdaróc-Beregdáda határátkelő kialakításához, az M34 gyorsforgalmi út megépítéséhez Vásárosnamény és Záhony között, valamint az új Tisza-hídhoz Záhony és Csap között.
A Magyar Közút ismertette: a határszakaszon hat hivatalos közúti határátkelőhely működik, de ezek közül csak egy képes a nehéztehergépjárművek korlátozás nélküli kezelésére. A forgalom emiatt nagyrészt a záhonyi átkelő felé terelődik, amely rendszeresen túlterhelt. A beregsurányi átkelő fejlesztése ezért több szinten is érezhető javulást hoz: alternatív útvonalat kínál a helyi és a tranzitforgalom számára, csökkenti a záhonyi átkelő túlterheltségét és kiegyensúlyozottabb kapacitáselosztást biztosít a teljes határszakaszon – írták a közleményben.
A projekt tervezett zárása 2026. december 31-e.
Forrás: MTI

(Ezt a cikket 21 alkalommal tekintették meg.)