Az MAN eTruck éjszakai átkelése a Brenner-hágón
Az MAN és a Dettendorfer egy kísérleti projekt keretében bemutatja a Brenner-hágón átkelve az emissziómentes éjszakai logisztikát

Az e-teherautók éjszakai használata kevesebb szén-dioxid-kibocsátással és kisebb zajterheléssel jár - Forrás: MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft.
Az MAN Truck & Bus és a Spedition Dettendorfer szállítóvállalat egy kísérleti projekt keretében júliusban és augusztusban négy héten keresztül tesztelte a teljesen elektromos teherautók éjszakai használatát a németországi Raubling és az olaszországi Bolzano között a Brenner-folyosón. Az osztrák A12-es autópályán (Inntal-autópálya) az éjszakai vezetési tilalom alóli mentességüknek köszönhetően az elektromos tehergépkocsik a dízelüzemű társaikkal ellentétben éjszaka is közlekedhetnek. A projekt célja a forgalom tehermentesítése a Brenner-hágón, a torlódások elkerülése, a szén-dioxid- és zajkibocsátás csökkentése, és az ellátásbiztonság növelése – különösen a nyári szezonban.
Az elektromos teherautók fontos részét képezhetik a Brenner-folyosón zajló alpesi áruszállítás megoldásának. Amennyiben komolyan vesszük a közlekedés átalakítását, akkor a közúti áruszállítást is fenntarthatóbbá kell tennünk. Az e-teherautók éjszakai használata megmutatja, hogy a kevesebb szén-dioxid-kibocsátás, a kisebb zajterhelés és az infrastruktúra jobb kihasználása igenis lehetséges. Ez Európa-szerte egy fontos üzenet a zöld haszongépjármű-folyosók számára. Most az a legfontosabb, hogy a töltőinfrastruktúrát következetesen, határokon átnyúlóan kibővítsük” – hangsúlyozta Christian Bernreiter, a bajor lakásügyi, építési és közlekedési miniszter.
Kulcsfontosságú versenyelőny a szállítmányozóknak – kiszámítható ellátási láncok
Az elektromos teherautókkal végzett éjszakai szállítás elvileg 2021 óta lehetséges a Brenner-hágón. A távolsági fuvarozáshoz azonban mindeddig hiányzott a járművek széles körű elérhetősége és a megfelelő töltőinfrastruktúra. A 2025 júniusa óta Münchenben sorozatgyártásban készülő MAN eTruck segítségével télen és nyáron egyaránt könnyedén elérhető az akár 800 kilométeres napi hatótávolság, csupán egyetlen köztes töltéssel. A tiroli Inntal-autópályán (A12) a teljesen elektromos teherautók az éjszakai vezetési tilalom alól felmentést kapnak. Ennek köszönhetően ezek a járművek még akár éjszaka is közlekedhetnek a nemzetközi forgalomban, a Németország és Olaszország közötti teljes útvonalon – például Münchentől Veronáig vagy Rosenheimtől a Brenner-hágón át Bolzanóig és vissza.
Ez azt jelenti, hogy az e-teherautók mostantól olyan útvonalakat is teljesíthetnek, amelyek korábban az éjszakai vezetési tilalom miatt a dízelüzemű teherautók számára lehetetlenek voltak. Az alpesi régióban ez egy valódi előrelépés a hatékony, csendes és kibocsátásmentes éjszakai logisztika terén. Különösen érdekes lehet ez a hűtött áruk szállításában, valamint a gyógyszeripari logisztikában vagy az időkritikus ellátási láncok esetében. Így az elektromos tehergépkocsik könnyedén tehermentesítik a Brenner-folyosót a kis forgalmú éjszakai órákban. Egy elemzés szerint már csupán 300 éjszaka közlekedő e-teherautó is akár egy órával csökkentheti a nappali torlódásokat Kufsteinben. Ugyanakkor a klímavédelemben is fontos szerepet játszanak: minden egyes elektromos teherautó évente átlagosan mintegy 95 tonna szén-dioxidot takarít meg 110 000 kilométer éves futásteljesítmény mellett. Napi mindössze 300 járművel ez évente akár 28 000 tonna szén-dioxid-megtakarítást eredményez, ami egy kisebb város kibocsátásának felel meg.
„Az elektromos nehéz-teherautókkal végzett logisztika forradalmasítja a közúti áruszállítást – még az alpesi régiókban uralkodó legnehezebb domborzati viszonyok között is. A projekt segítségével bebizonyítjuk, hogy a teljesen elektromos teherautók nemcsak praktikusak, hanem például a rekuperációnak és az éjszakai szállításoknak köszönhetően, még új mércét is felállítanak a hatékonyság, a fenntarthatóság és a forgalomirányítás terén. A kibocsátásmentes logisztika széles körű megvalósítása érdekében a politikának és az iparnak kéz a kézben kell együttműködnie” – fogalmaz dr. Frederik Zohm, az MAN Truck & Bus igazgatótanácsának kutatás-fejlesztésért felelős tagja.
Elektromos tehergépkocsik a Brenner-hágón: gazdaságos, forgalomcsökkentő, klímavédő megoldás
Az elektromos teherautók használata a Brenner-folyosón nemcsak a teherforgalmi korlátozások és a torlódások elkerülése szempontjából indokolt, hanem gazdasági megfontolásból is. A német autópályákon megtett, 110 000 kilométert meghaladó éves futásteljesítmény mellett ez járművenként évente több mint 60 000 euró útdíj-megtakarítást jelent. Az akkumulátoros teherautók alkalmazásának tehát egyértelmű gazdasági előnye van. Jelenleg a százszázalékos útdíjmentesség kizárólag Németországban érvényes. Apostolos Tzitzikostas, az EU közlekedési biztosa nemrégiben azt javasolta, hogy az elektromos teherautókra vonatkozó, korábban 2025 végéig érvényes útdíjkedvezményt 2031 közepéig kiterjesszék. A cél a logisztikai vállalatok beruházásbiztonságának növelése és az elektromobilitásra való átállás felgyorsítása.
Más országokban eltérő szabályok érvényesek: például az ausztriai A13-as autópályán az e-teherautóknak – különösen éjszaka – akár 75 százalékkal kevesebb útdíjat kell fizetniük. Olaszországban viszont a Brenner-hágón át Bolzanóba vezető útvonalon alig van különbség a dízel- és az e-teherautók útdíjai között.
Egy tipikus, hároméves üzemeltetési ciklus során – ami a logisztikában használt teherautókra jellemző – az elektromos tehergépkocsi jelentős útdíj-megtakarítást ér el. A teljes birtoklási költség tekintetében a Brenneren át közlekedő dízelüzemű járművekhez képest ez több mint 15 százalékos összköltségelőnyt eredményez. A gazdasági hatékonysághoz a kisebb útdíjak mellett az alacsonyabb energia- és fenntartási költségek, a gépjárműadó alóli mentesség és az útvonal mentén egyre jobban kiépülő töltőinfrastruktúra is hozzájárul. Becslések alapján az éjszakai töltés költsége Raublingban körülbelül 0,41 euró/kilowattóra, míg Bolzanóban körülbelül 0,38 euró/kilowattóra. Ráadásul, a hegyvidéki útvonalon az energia-visszanyerés akár a 40 százalékot is elérheti. Míg a dízelüzemű teherautóknál a fékezési energia kihasználatlanul elvész, addig az e-tehergépkocsi ezt az energiát elektromosságként visszatáplálja az akkumulátorba. Hatékonyságának előnye tehát vitathatatlan.
Jelentősen csökkenő zajterhelés – kézzelfogható előny a lakosság és a környezet számára
Az akkumulátoros teherautók a dízelüzemű társaikhoz képest még a zajkibocsátást is jelentősen csökkentik. Az akusztikai tesztek során gyorsítás közben az eTruck körülbelül fele olyan hangosnak bizonyult, mint egy hagyományos dízelmotoros teherautó. Pontosabban, a zajszintek közötti különbség körülbelül tizenkét decibel, ami nagyjából egy főút és egy lakóövezet csendes utcája közötti eltérésnek felel meg. A Brenner-folyosó mentén élő lakosok és a környezet számára ez kézzelfogható előnyt nyújt.
Dettendorfer, az úttörő logisztikai partner
„Számunkra egyértelmű: amennyiben valóban át akarunk állni a klímabarát logisztikára, akkor a mindennapokban is működő megoldások szükségesek, amelyek országhatárokon átívelve, azonos szolgáltatási színvonalat nyújtanak” – fejtette ki Georg Dettendorfer, a Spedition Dettendorfer ügyvezető igazgatója. A Raublingban működő Spedition Dettendorfer családi vállalkozás a fenntartható logisztika úttörőjének számít. Az MAN hosszú távú innovációs partnereként a Dettendorfer már évek óta tesztel alternatív hajtásrendszereket valós üzemi körülmények között. Most pedig először határokon átnyúló éjszakai fuvarozásban vizsgálja ezeket. A projektben szintén kiemelt szerepet tölt be a Dettendorfer Energy GmbH, amely úttörőként és meghatározó partnerként építi ki a teherforgalom számára szükséges töltőinfrastruktúrát Felső- és Alsó-Bajorországban, valamint Tirolban.
Forrás: MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft.
(Ezt a cikket 24 alkalommal tekintették meg.)