Az űripar által inspirált új aerodinamikai fejlesztést kaptak a Volvo tehergépjárművek
A Volvo FH Aero immár még üzemanyag-hatékonyabb az új aerodinamikai fejlesztéseknek köszönhetően

Forrás: Volvo Trucks
Egy, az űriparban már bizonyított koncepció alkalmazásával hozott új aerodinamikai fejlesztéseket a Volvo Trucks nehézkategóriás tehergépjárműveire. A diszkrét, de annál hatásosabb változtatások a fülkét érintik, és jelentősen csökkentik a légellenállást, az üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást.
A Volvo nemrégiben nyerte meg Volvo FH Aero termékével a Green Truck 2025 díjat, amelyet legnagyobb részben a nagyteljesítményű motornak és az áramvonalas kialakítású Aero fülkének köszönhet. Ez volt az első igazi tesztje a Volvo legújabb, a légellenállás leküzdésére szolgáló technológiájának.
Az új légáramlás-stabilizátorok a fülkén, a meghosszabbított légterelők és a módosított alvázburkolatok olyan diszkrét, de hatásos módosítások, amelyek valódi különbséget jelentenek az aerodinamika szempontjából. Ez azt jelenti, hogy a hatótávolság, az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás a már elért hatékonyságon felül akár 2%-kal is javulhat. Így a Volvo FH Aero az aerodinamikai fejlesztésekkel akár 7%-kal jobb üzemanyag-hatékonyságot biztosíthat a korábbi Volvo FH modellhez képest.
Az új aerodinamikai elemek mostantól elérhetővé válnak a Volvo FH, FH Aero és FM modellek* különböző kombinációiban a legmodernebb üzemanyag-takarékos nehéz teherszállításra vágyó ügyfelek számára. Az új funkciók előnyei minden üzemanyagtípusra – elektromos, gáz- és dízelüzemű teherautókra – érvényesek.
„A szimulációkkal és a szélcsatornában eltöltött idő meghozta gyümölcsét – a fülkén végrehajtott új változtatásokkal tovább javítjuk a tavalyi nagyszerű aerodinamikai fejlesztéseket, amelyekből ügyfeleink profitálhatnak” – mondta Jan Hjelmgren, a Volvo Trucks termékmenedzsment-igazgatója.
A legjelentősebb újítás a vezetőfülke felső sarkaiban, a szélvédő mellett elhelyezett légáramlás-stabilizátorok. A stabilizátorok egy gondosan megtervezett, apró, ferde szárnyakból álló mintázat segítségével szabályozzák, hogy a levegő hogyan áramlik a fülke sarkai körül.
„Rendhagyó megoldásokon gondolkodtunk, és egy olyan technikát alkalmaztunk, amelyet általában repülőgépeknél, Forma-1-es versenyautóknál és szélturbináknál alkalmaznak. A fülke felső sarkai kritikusak az aerodinamika szempontjából, és az új kameramonitor-rendszerünkkel új lehetőségekhez tudtunk hozzáférni ezen a területen, apró szárnyakat használva a levegő áramlásának mikroszinten történő szabályozására, makroszintű hatást létrehozva. Ezek a tanulságok a jövőben további aerodinamikai koncepciók bevezetését is lehetővé teszik” – mondja Anders Tenstam, a Volvo Trucks vezető technológiai szakértője aerodinamikai területen.
Miközben a fülke légáramlás-stabilizátorai javítják az aerodinamikát a teherautó fülkéjének elején, két további fejlesztéshez is jobb feltételeket teremtenek: az 50 mm-rel meghosszabbított légterelőket, hogy csökkentsék a fülke és a pótkocsi közötti rést, valamint a módosított alvázburkolatokat, hogy jobb összhangot teremtsenek a hátsó sárvédővel.
Ez a három új funkció kiegészíti egymást az 1+1 = 3 elvnek megfelelően, ami azt jelenti, hogy az általános pozitív hatás nagyobb, mint az egyes összetevők egyes előnyeinek összege.
A Volvo új FH Aero modellje a bizonyíték arra, hogy az aerodinamika milyen nagy hatással lehet az üzemanyag-hatékonyság javítására egy modern teherautó fülkében. A kabin 24 cm-rel történő meghosszabbításának és a légellenállás csökkentését célzó számos módosításnak köszönhetően a Volvo FH Aero jelentős üzemanyag-fogyasztási javulást eredményez, figyelembe véve a hosszú távú útvonalakon közlekedő nehézteherautók nagy futásteljesítményét.
*a légáramlás-stabilizátorok csak a Volvo FH és a Volvo FH Aero modelleken érhetőek el.
Forrás: Volvo Trucks
(Ezt a cikket 27 alkalommal tekintették meg.)