Új magaslaton a Volvo gázüzemű teherautói – akár 100%-kal kevesebb CO2-kibocsátást tesznek lehetővé
A gázüzemű Volvo teherautók akár 1000 kilométeres távolságot is képesek megtenni.

Forrás: Volvo Trucks
Egyre nő a kereslet a Volvo gázüzemű teherautói iránt, az eladások pedig több mint 25%-kal nőttek 2024-ben. A gázüzemű teherautók egyre népszerűbb megoldást jelentenek a szállítmányozással foglalkozó vállalatok számára karbon-lábnyomuk csökkentésére, mivel a szén-dioxid-kibocsátás akár 100%-kal is visszafogható megújuló üzemanyagok használatával.
A Volvo gázüzemű teherautói iránti globális vásárlói igény nő, és a Volvo Trucks összesen több mint 8000 darab gázhajtású teherautót adott el világszerte. 2024-ben az eladások 25%-kal nőttek, a legnagyobb piacok Svédország, Norvégia, Hollandia, Spanyolország és az Egyesült Királyság voltak. A Volvo gázmotorjai a Volvo FM, FH és FH Aero modellekben kaphatók, és zökkenőmentesen válthatnak a biogáz (szerves hulladékból előállított nem fosszilis gáz) és a hagyományos LNG (folyékony földgáz) üzemanyag között.
A gázüzemű Volvo teherautók akár 1000 kilométeres távolságot is képesek megtenni, így alkalmasak szállítási feladatokra, például távolsági és regionális elosztásra, de építkezésre is. Életképes alternatívát jelentenek más alacsony károsanyag-kibocsátású járművekkel szemben, mivel a szállítmányozási vállalatok és partnereik is a fenntarthatóbbá válás módjait keresik.
„Sok ügyfelünk dönt úgy, hogy dízelűzemű teherautóit gázüzemű járművekre cseréli, így azonnal egyszerűen csökkentheti CO2-kibocsátását” – mondta Jan Hjelmgren, a Volvo Trucks termékmenedzsment-igazgatója, majd Így folytatta: „A Volvo gázüzemű teherautói valóban előnyösek a fuvarozó vállalatok számára, mivel az alacsonyabb fenntartási költséget csökkentett szénlábnyommal és megőrzött termelékenységgel kombinálhatják.”
Számos ország már most is kiterjedt benzinkút-hálózatot kínál, és egyre könnyebb a biogázhoz hozzájutni. A biogáz globális termelése 21%-kal nőtt 2024-ben*. Ez azt jelenti, hogy a szén-dioxid-kibocsátás akár 100%-os csökkentésének lehetősége megnyílik a felhasználók jelentős része előtt. A biogáz a dízelhez képest költséghatékony megoldás azokon a piacokon, ahol adókedvezmények és állami támogatások érhetők el a megújuló üzemanyagokra és az alacsony károsanyag-kibocsátásra. A dízelüzemű teherautókhoz képest a hagyományos LNG üzemanyag is akár 20%-kal csökkenti a CO2-kibocsátást (“forrástól a kerékig”).
Jelentős megtakarítás a CO2-kibocsátásban és az üzemeltetési költségekben, kompromisszumok nélkül
A Volvo gázmotor-technológiája kivételes, amely a legkelendőbb hajtásláncán, a D13-as dízelmotoron alapul. Ez azt jelenti, hogy minden dízelüzemű teherautóhoz hasonló teljesítményre képes, de mindezt csökkentett CO2-kibocsátással.
„Gázüzemű motorjaink kiváló technológiával készülnek, amely egyértelműen felülmúlja a versenyt a teljesítmény, a nyomaték, a motor reakciója és az üzemanyag-fogyasztás tekintetében. Sofőrök mesélték, hogy nagyra értékelik a gázüzemű teherautóink alacsony zajszintjét, teljesítményét, vezethetőségét és kényelmét az utazás alatt” – mondta Jan Hjelmgren. „Azt látjuk, hogy a gázüzemű teherautók nagy potenciállal rendelkeznek a zéró kibocsátású közlekedés felé vezető úton.”
CO2-megtakarítás a gázüzemű teherautókkal – tények:
- A dízelről LNG-re (folyékony földgázra) váltva akár 20%-kal csökkenthető a szén-dioxid (forrástól a kerékig)
- Az átállás dízelről biogázra/bio-LNG-re akár 100%-os CO₂-csökkentést jelenthet (forrástól a kerékig)
- A bio-LNG-t nyersanyagból állítják elő, például háztartási hulladékból, mezőgazdasági hulladékból és szennyvízből.
- A bio-LNG teljesítménye, tárolása és tankolása tekintetében megegyezik a hagyományos LNG-vel.
Volvo gázüzemű teherautók – tények:
- A Volvo gázüzemű elérhető modellei a Volvo FM, FH és FH Aero modellek 4×2, 6×2 és 6×4 nyerges vontató/alváz kivitelben, 60 tonnáig terjedő teherbírásra tanúsítva
- A Volvo G13 LNG motor a D13 dízel Euro 6 motoron alapul, és három teljesítményfokozattal érkezik: 420 LE / 2100 Nm, 460 LE / 2300 Nm és 500 LE / 2500 Nm
- A legnagyobb üzemanyagtartály 225 kg gázt szállít, ami 1000 km-es hatótávot biztosít
- A Volvo Trucks a gázüzemű motorokhoz magasnyomású közvetlen befecskendezést (HPDI) alkalmaz, melynek beszállítója a Cespira: https://cespira.com/
- A Volvo gázmotoros megoldása kis mennyiségű dízelt használ gyújtóüzemanyagként, és ha HVO-t (hidrogénezett/hidrogénnel kezelt növényi olajat) használ a gyújtáshoz, a CO₂ akár 100%-kal is csökkenthető (forrástól a kerékig) egy dízelmotoros teherautóhoz képest.
- A biogáz a belsőégésű motorok egyik üzemanyagtípusa, amely viszont a Volvo Trucks hajtáslánc-stratégiájának kulcsfontosságú részét képezi, amellyel a cél, hogy 2040-re elérje a nettó zéró károsanyag-kibocsátást.
- A Volvo Trucks háromutas stratégiája a nettó zéró károsanyag-kibocsátás eléréséhez az elektromos akkumulátoros, üzemanyagcellás elektromos és belső égésű motorokból áll, amelyek megújuló üzemanyagokat használnak.
*Az Európai Biogáz Szövetség jelentése alapján.
Forrás: Volvo Trucks
(Ezt a cikket 22 alkalommal tekintették meg.)