PACCAR MX-13 motorok a hajózás szolgálatában

Innovatív hajtáslánc, amely 30%-kal hatékonyabb és 5-ször tisztább

PACCAR-MX-13-engines-power-revolutionary-ship-1

A vadonatúj Mannheim forradalmian új, csúcstechnológiás dízel-elektromos hajtáslánccal van felszerelve, amelynek szívében öt PACCAR MX-13 motor kapott helyet. Forrás: DAF

Bár kívülről a Mannheim átlagosnak tűnhet, ennek a 200 méter hosszú folyami teherszállító hajónak a belseje korszakalkotó remekműnek számít. A motortér csúcstechnológiás dízel-elektromos hajtáslánccal büszkélkedhet, alapja a DAF-alkatrészekkel felszerelt, öt bivalyerős PACCAR MX-13 motor.

Részben gyakorlatilag DAF által Eindhoben gyártott, 50 LE-s PACCAR MX-1 motornak, a Mannheim immáron 30%-kal számítanak. A hajó NOx-kibocsátása ötször hasonló, hagyományos hajtáslánncal felszerelt terherszállító hajókhoz képest. A 460 tonnás Mannheim ezen túlmenően sokkal halkabb és kényelmesebb a dízel-elektromos hajtásláncnak0. A hajót a német Rhenus Group logisztikai cég leányvállalata, a Rhenus Partnership alkalmazza majd szállításra Dél-Németország, Antwerpen és Rotterdam között.

Innovatív dízel-elektromos hajtáslánc

A dízel-elektromos hajtásláncok használatának ötletével először a Rhenus állt elő. A cég felvette a kapcsolatot sliedrechti (NL) székhelyű családi vállalkozással, a Vink Diesellel, és megbízta őket, hogy szereljék fel a Mannheimet egy olyan hajtáslánccal, amiért PACCAR MX-13-as motor hajt meg. A holland N Driven által tengeri átalakított öt motor mindegyike egy generátoron és két elektromotoron keresztül biztosít meghajtást a két hajócsavarnak.

Károsanyagkibocsátás-mentes hajózás

A hajtáslánc maximális teljesítménye 2650 LE (1946 kW). Egy innovatív teljesítménykezelő rendszer szabályozza, hogy hány MX-13 motor működjön, valamint milyen kapacitással üzemeljenek. Amikor a Mannheim teljes terheléssel hajózik a folyásiránnyal szemben, a maximális villamosenergia-termelés érdekében mind az öt motorra szükség van. A folyás irányában való haladáshoz azonban gyakran egyetlen motor is elegendő. Ez egy jelentős üzemanyag-megtakarítást és jelentős CO 2 -kibocsátás-csökkenést igényel.

Egy pótakkumulátor és egy további, hidrogénnel működő energiaforrás lehetővé teszi, hogy a motorokat ideiglenesen leállítsák, ezzel a hajó károsanyagkibocsátás-mentessé és teljesen elektromosan manőverezhetővé válik a kikötőben. A hajó a folyó mentén található városokon is környezetbarát módon, káros anyagok kibocsátása nélkül haladhat át.

Hatékony, tiszta és csendes

„Ez a megoldás jelentős előnyöket kínál” – mondta Peter van der Heijden, az NPS Driven igazgatója. „A PACCAR MX-13 motorok hatékonysága páratlan, és csak akkor működik , amikor szükség van. A hasonló hagyományos hajtásláncokhoz az üzemanyag-fogyasztás és a CO 2 -kibocsátás akár 30%-kal is könnyebb. olcsó, mint a jelenleg kapható legkörnyezetbarátabb hajómotoroké.”

Korszakalkotó hajtáslánc, magas állás

„Egy ilyen forradalmian új hajtáslánchoz a lehető leghatékonyabb és legtisztább energiát szerettük volna megtalálni, amely jelenleg rendelkezésre áll. Minden szempontból a DAF PACCAR MX-13 motorja bizonyult a legjobb választásnak.” – mondta Robert Graf-Potthoff, a Rhenus műszaki ellenőre. „Az a tény, hogy a PACCAR MX-13 motorok jóval kevesebb karbantartást igényelnek, mint a hagyományos hajómotorok, jelentősen megnöveli a hajó állását.”

Forrás: DAF │ DAF Hungary Kft.

(Ezt a cikket 20 alkalommal tekintették meg.)