SCANIA 500 S teszt – Super jövő
Az új Scania Super a szállítás jövőjét biztosítja még hatékonyabb üzemanya-megtakarítással, nagyobb hasznos teherbírással és több üzemidővel mint valaha.
Scania Super 500 S - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
A Scania Hungária Kft. jóvoltából volt lehetőségem tesztelni az új Scania 500 S Super nyergesvontatót, amelynek során személyesen is meggyőződhettem a Scania prémium minőségéről, komfortos fülkéjéről, kiváló menettulajdonságairól és kedvező üzemanyag-fogyasztásáról. A teszthez a Scania nem csak járművet biztosított, de egyenesen a Svédországi Scania központból érkezett a hivatásos tesztpilóta is, aki nagyon részletesen bemutatta a jövőbe mutató nyergesvontató minden újdonságát egy 100 km-es tesztút során.

A Scania új Super motorcsaládja egy teljesen új motorgeneráció, amelyen egészen az alapoktól kezdve öt éven át dolgozott a Scania kutatás-fejlesztési részlege. Az új hajtáslánc kínálta nyolcszázalékos üzemanyag-megtakarítás egyenesen forradalmi az iparágban, az új motorok termikus hatásfoka pedig körülbelül 50 százalék! Ezek olyan számok, amelyek korábban a belső égésű motorok számára elérhetetlenek voltak.
A meggyőző teljesítmény mögött olyan zseniális mérnöki megoldások állnak, mint a kettős felső vezérműtengelyek és a Scania kétlépcsős SCR rendszere, amely nagy mértékben hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkenéséhez is! A hajtásláncra tulajdonképpen egy integrált egységként kell tekinteni, amelyben a motor, a kipufogógáz-kezelő rendszer, a váltó és a hajtott tengely mind egy csapatként dolgozik, és amelyet egyedi számítási kapacitású szabályzórendszerek felügyelnek. Ez a valóságban azt jelenti, hogy szinte mindegy, hogy a sofőrnek milyen nehéz a lába, mert az összetett motorszabályzó rendszer mindig a legoptimálisabb teljesítményen üzemelteti a motort.

A Scania pontosan tudja, hogy fogyasztást csökkenteni alacsony fordulaton nagy forgatónyomatékkal lehet. A tesztjárműben egy soros 6 hengeres, 13 literes (pontosan 12,74 literes), DC13 174 kódjelű motor duruzsolt szép halkan, amely a maximális 500 lóerős teljesítményét 1800-as fordulaton adja le, de ami még ennél is fontosabb, hogy a 2650 Nm-es nyomaték már 900 és 1320-as fordulatszám tartományban rendelkezésre áll! A tesztút során a motor fordulatát csak erős lejtőn haladva láttam 2000 fölé kúszni, amikor üzembe lépet az új, dekompressziós motorfék a nagyobb motorfékhatás elérése érdekében.

A Scania kis fordulat/nagy nyomaték filozófiája: így működik
A modern Scania dízelmotorok mint például az új motorcsalád tagjai a csúcsnyomatékukat az alapjáratnál csupán néhány százzal nagyobb fordulatszámtól biztosítják – és a nyomaték rendkívül gyorsan épül föl az alapjárattól. Jelentős nyomatékuk azt is jelenti, hogy ezek az erőforrások rendkívül kitartóak – a szükséges nyomatékot és vonóerőt megerőltetés nélkül biztosítják olyan fordulatszámon, ahol a régebbi generációk motorjai már régen visszaváltást követeltek volna a nagyobb fordulat érdekében.

Hogyan profitálnak ebből a Scania ügyfelei?
Az egyszerű válasz az, hogy a kisebb fordulatszám kevesebb üzemanyag-befecskendezést jelent, hiszen egy négyütemű motorba minden negyedik ütemnél kell üzemanyagot befecskendezni. Ha pedig az új motorok kiemelkedő kitartását az új váltóval, az új kipufogógáz-kezelő rendszerrel és az új hátsó tengelyekkel társítjuk, akkor kiváló üzemanyag-hatékonyság az eredmény, hiszen ezek mind együttműködnek, és elektronikus szabályozás alatt állnak.

Ez azt jelenti, hogy egy szokványos, 40 tonnánál nehezebb nyerges szerelvény terhelten az idő legnagyobb részében jellemzően a legnagyobb,12. direkt fokozatban halad utazósebességen. Ennek során kihasználja a motor nyomatékát, a váltó közvetlen áttételben mutatott kis veszteségeit, és a hajtott tengely hosszú áttételezését (amit a Scania Opticruise váltó nagy áttételi tartománya tesz lehetővé).
Amikor a teherautó kis terheléssel vagy üresen illetve enyhe lejtőn halad, akkor a kis fordulatú filozófia még tovább fokozható a 12. közvetlen fokozat fölötti valós gyorsítóáttétel aktiválásával.


Az új Scania Opticruise váltó
Az új Scania Opticruise váltó tavalyi bemutatása új lehetőségeket nyitott meg. Szélesebb áttételi tartományt kínál, közvetlen 12. fokozattal és egy afölötti valódi gyorsítóáttétellel, így valamivel csökkenthető a motor fordulatszáma. Képes alig valamivel 900 fordulat/perc fölött utazósebességgel haladni, ami a legtöbb esetben kevesebb üzemanyagot fogyasztást eredményez. A hosszabb hídáttételekkel együtt akár nyolc százalékot is elérő üzemanyag-megtakarítás is lehetséges! A 100 km-es tesztút alatt ez 25 literes átlagfogyasztást jelentett a közel 40 tonnával megrakott szerelvénnyel.

A teherautó normál esetben 12. fokozatban próbál haladni, hiszen az a közvetlen fokozat és abban kínálja a legkisebb veszteségeket a váltó. A gyorsítóáttételt (OverDrive) csak akkor aktiválja, amikor a feltételek kedvezőek. Ez azt is jelenti, hogy a teherautó az üzemanyag-megtakarítás optimalizálása érdekében valószínűleg többször vált majd fokozatot, mint amit néhány teherautó-vezető megszokott. A Scania Opticruise váltó megnövelt áttételi tartománya biztosítja a szükséges elindulási képességeket.

Akárcsak az új motorcsalád esetében, a váltók olajcsere-intervallumát is jelentősen megnövelték, a fokozott precizitásnak, illetve a nagyobb olajszűrő és a jó minőségű olaj használatának köszönhetően.

Az új Scania Super prémium minőségére már a teszt előtt olvasott sajtóanyagból is következtetni tudtam, mert nem sok gyártó meri leírni, hogy „legalább kétmillió kilométeres élettartamra tervezve”! Amikor beültem a fülkébe, a felhasznált anyagok minősége, a kapcsolók és nyomógombok finom működése, ahogy az ülés akadás mentesen, selymesen siklik a beállításakor, ahogy hozzáértem az kárpit anyagához vagy a sorjamentes műanyag burkolatokhoz, ahogy kinyílnak a tárolók ajtajai vagy ahogy lágyan kigördülnek a fiókok és a kompresszoros hűtő az ágy alól, ezek mind elhitetik velem, hogy működni fognak kétmillió kilométer és sok sok év múltán is!

Karsai Attila – hungarokamion.hu (Forrás: Scania)
(Ezt a cikket 813 alkalommal tekintették meg.)
