Hungrail: a gigakamionok megjelenése társadalmi és környezeti károkkal járna

A közúti tehergépjárművek tömegéről és méreteiről szóló EU-irányelv (96/53) módosítása több okból is súlyos hatással járna.

A Scania hosszú járműszerelvénye Svédországban - Forrás: Scania

A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti árufuvarozási szektor versenyképességének csökkenése mellett negatív társadalmi és környezeti  hatásokkal járna – vélekedik a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület egy készülő uniós irányelv-módosításra reagálva.

A Scania hosszú járműszerelvénye Svédországban – Forrás: Scania

Az egyesület az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében rámutat: a közúti tehergépjárművek tömegéről és méreteiről szóló EU-irányelv (96/53) módosítása több okból is súlyos hatással járna. Extrém méretükből és tömegükből adódóan az óriáskamionok nagyobb veszélyt jelentek a közlekedésben, jobban megterhelik az úthálózatot, és komoly fenyegetést jelentenek a környezetre.

Számításaik szerint a gigakamionok megjelenése az utakon évente 6,5 millió tonnával növelné a szén-dioxid-kibocsátást, hozzájárulna légszennyezéshez, akadályozva az uniós klímacélokat. Álláspontjuk szerint a javaslat aláássa az EU zöld megállapodásának (Green Deal) közlekedésre vonatkozó céljait, hogy a vasúti áruszállítás arányát 18 százalékról 30 százalékra emeljék. Az irányelv módosítása veszélyezteti a Fenntartható és intelligens mobilitási stratégiában meghatározott célokat is, amely azzal számol, hogy a vasút teljesítményét 2030-ra 50 százalékkal növelni kell.

Hangsúlyozták: az Európai Parlament március közepén tartott plenáris ülésén minimális többséggel fogadta el az irányelv felülvizsgálatának első olvasatát, a június 18-i európai közlekedési miniszteri tanácson még lehetőség van megvétózni a döntést.

Forrás: MTI

(Ezt a cikket 25 alkalommal tekintették meg.)