Sofőrhiány enyhítése – mit kezdenek a cégek a sok rutintalan járművezetővel?

A sofőrhiány enyhítését célzó döntés komoly kihívást jelenthet a fuvarozó cégeknek a sok tapasztalatlan járművezető munkába állásával.

Forrás: i-Cell

Gyorsabban és egyszerűbben lehet a jövőben C és C-E kategóriás jogosítványhoz jutni. A sofőrhiány enyhítését célzó döntés azonban komoly kihívást jelenthet a fuvarozó cégeknek a sok tapasztalatlan járművezető munkába állásával. A rutintalanság megmutatkozhat a magasabb fogyasztásban, a motor és a gumik élettartamának csökkenésében és a szervizköltségek emelkedésében. Iparági szakértő szerint a megoldás az újoncok vezetési stílusának analizálása, amely azonnali beavatkozást is lehetővé tesz, a költségmegtakarítás és a biztonságosabb közlekedés mellett pedig a jármű eladásánál értéknövelő tényezőt jelent.

Hétfőn zárult a társadalmi vita a sofőrhiány enyhítését célzó jogszabály módosításról. A közúti járművezetők és közlekedési szakemberek képzéséről szóló rendeletet úgy változtatná meg a kormány, hogy B kategóriás jogosítvánnyal, rövidített képzési idővel, egyszerre megszerezhető legyen a C és C-E kategóriás vezetői engedély. Az érdekvédelmi szervezetek által támogatott módosítás ugyanakkor komoly kihívást jelenthet a fuvarozó cégeknek a tapasztalatlan sofőrök munkába állásával. 

„A járművezetői rutintalanság megmutatkozhat a magasabb üzemanyagfogyasztásban, a motor és a gumik élettartamának csökkenésében, a szervizköltségek emelkedésében – ez a jelenlegi vállalkozói terhek mellett egyáltalán nem elhanyagolható” – mondta a legnagyobb magyar tulajdonú telematikai vállalat, az i-Cell Kft. operatív elnöke. Farkas Károly szerint azonban a vezetési stílusok elemzése hozzájárul egy sokkal tudatosabb járműhasználathoz. Leginkább a nagy fuvarozócégeket érintheti a probléma, de ők használnak flottamenedzsment eszközöket, amelyek az i-Cell esetében például alkalmasak a vezetéselemző kiegészítő szolgáltatásra is. 

„Hirtelen gyorsítás, erős fékezés, nagy kanyarsebesség, gyorshajtás, magas fordulatszám, magas fordulatszám hideg motornál, alapjáraton történő hosszú várakozás – ez mind hozzájárul a magasabb üzemanyag-fogyasztáshoz, a jármű élettartamának csökkenéséhez. Ezek kiküszöbölésével nemcsak komoly megtakarítás érhető el az üzemanyag- és szervizköltségekben, hanem felelősségteljes, környezettudatos és fenntartható flottaüzemeltetés is kialakítható” – hangsúlyozta Farkas Károly. Egy riasztás beállítása (pl. sebességtúllépés) esetén a flottakezelő rögtön jelezheti a sofőrnek, hogy figyeljen oda, vagyis lehetőség van azonnali beavatkozásra. 

Az adatok a járműbe szerelt egység gyorsulásmérőiből és a fedélzeti elektronikából kinyerhető információkból származnak. A szoftver a 0,3 g feletti gyorsításokat és lassításokat, a jelentős kanyarsebességet, az autópályás gyorshajtást, az öt percen túli alapjáratot, a 4000/perc feletti fordulatszámot, illetve a még be nem melegedett motor erős kihúzatását is naplózza. A vezetési stílus elemzése segíti a sofőröket abban, hogy gyorsabban beletanuljanak a feladatukba, a cégeknek pedig mindez nemcsak közvetlen költségmegtakarítást jelenthet, hanem jó alapot is egy premizálási rendszer kialakításához.

Az i-Cell operatív elnöke hangsúlyozta: ügyfeleik tapasztalatai alapján a szolgáltatás használata az autó eladásánál is előnyt és értéknövelő tényezőt jelent. A naplózással ugyanis igazolható, hogy az adott rendszámú autót nem hajtották agyon, nem húzatták hideg motorral, vagy akár a leszabályozásig.

Forrás: i-Cell

(Ezt a cikket 57 alkalommal tekintették meg.)